یک سفر دلچسب و به‌یادماندنی به چند عامل مهم وابسته است. یکی از آنها رعایت نکات بهداشتی ضروری بوده تا در هنگام سفر دچار مشکل نشوید. با دانستن این نکات مهم و رعایت آنها امکان بیماری یا مشکل جسمی برای شما به حداقل می‌رسد! پس واجب است که این توصیه‌های بهداشتی را بدانید؛ ما قصد داریم در ادامه این مطلب به مهم‌ترین آنها بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

نکات مهم درباره آب آشامیدنی در سفر

از آنجایی که اکثر افراد در طول روز عادت به خوردن آب دارند و بدن نیز محتاج این نوشیدنی است، ابتدا می‌خواهیم درباره توصیه‌های ضروری درباره نوشیدن آب در سفر صحبت کنیم. دقت کنید در هنگام سفر هرگز نباید از محیط‌هایی مانند رودخانه، آب آبیاری فضای سبز و… استفاده کنید. در وهله اول سعی کنید یک سوپرمارکت پیدا کرده و از آنجا آب آشامیدنی مورد نیاز خود را تهیه کنید؛ اما اگر هیچ فروشگاهی در اطراف شما نبود، باید آبی که قصد نوشیدن آن را دارید را حداقل به مدت پنج تا ده دقیقه بجوشانید.

توجه داشته باشید که حتی یخ غیر بهداشتی نیز می‌تواند برای شما دردسر ساز باشد! برای شستن لباس و ظروف هم باید از آب سالم استفاده کنید؛ چراکه ممکن است آب آلوده از طریق ظروف و لباس به شما انتقال پیدا کند. در مجموع پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر چند بطری آب تهیه کرده و به همراه داشته باشید.

نکات بهداشتی سفر درباره خرید و مصرف خوراکی‌ها و غذاها

مواد غذایی دومین و یکی از مهم‌ترین نیازهای روزانه هر فردی است. بنابراین بهتر است نکاتی درباره انتخاب فروشگاهی که قصد دارید از آن خوراکی‌های خود را تهیه کنید، بدانید. حتی الامکان سعی کنید از فروشگاه‌های شناخته شده خرید کنید و در هنگام خرید به تاریخ تولید، تاریخ انقضا، پروانه صادر شده و آدرس دقیق محل تولید کالا توجه کنید. همچنین به هیچ‌وجه از دست‌فروش‌ها و فروشگاه‌های نامعتبر خرید نکنید؛ حتی اگر کالاهایی که ارائه می‌دهند دارای تاریخ تولید و انقضا باشد!

اکثر خانواده‌ها دوست دارند در سفر از کنسروها و تن ماهی استفاده کنند؛ چراکه حمل و نقل این غذا بسیار ساده بوده و در اولین فرصت می‌توان از آنها استفاده کرد. در این باره هم پیشنهاد می‌کنیم حتماً قبل از میل کردن کنسروها و تن ماهی حتماً آنها را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. همچنین توجه داشته باشید که ظروف کنسروها و تن ماهی شما زنگ زده و یا متورم و خراب نباشد!

در هنگام سفر همچنین بهتر است از خرید شیر و پنیر محلی خودداری کنید؛ بخصوص در فصل تابستان ممکن است خرید و استفاده از لبنیات محلی، عواقب خوبی به همراه نداشته باشد. همچنین در هنگام سفر اگر به یخچال دسترسی ندارید اضافه غذای گرم شده خود را دوباره گرم نکنید! این نکته بسیار مهم است؛ پس به آن توجه داشته باشید تا دچار مسمومیت نشوید.

نکات بهداشتی سفر و به همراه داشتن مسواک مسافرتی

نکات بهداشتی سفر و به همراه داشتن مسواک مسافرتی

مطمئناً در سفر نمی‌توان به تمام عادت‌های سالم روزانه پرداخت؛ اما حفظ بهداشت دهان و دندان حتی زمانی که از خانه دور هستید نیز بسیار مهم است. عدم رعایت بهداشت دندان‌ها و دهان می‌تواند منجر به عفونت‌های باکتریایی و التهاب شود و در پی آن خطر ابتلا به برخی مسائل جدی پزشکی را افزایش دهد!

بنابراین یک مسواک کوچک در سفر می‌تواند کمک زیادی به سلامت کلی شما داشته باشد. مسواک‌های دستی و برقی زیادی وجود دارد که برای محافظت از دندان‌ها و لثه‌های شما در حین سفر عالی هستند. بسته به طول سفر و اندازه چمدان‌تان، می‌توانید مسواک مسافرتی انتخاب و خریداری کنید. مهم نیست که به کجا می‌روید، سعی کنید حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. همچنین استفاده از نخ دندان را نیز فراموش نکنید!

نکات مهم درباره بهداشت دست‌ها در سفر

اکثر مسافران با رعایت نکردن بهداشت دست‌ها دچار مشکلات بسیار می‌شوند. از سرویس‌های بهداشتی عمومی گرفته تا فروشگاه‌های شلوغ و صندلی‌های آلوده اتوبوس، مترو و… همه و همه در معرض آلودگی هستند. رعایت بهداشت دست‌ها، از جمله شستن آنها و استفاده مکرر از ضدعفونی‌کننده، می‌تواند از شما در برابر بیماری محافظت کند. این محلول را می‌توانید در کیف، کوله پشتی یا چمدان مسافرتی خود قرار دهید تا در موقعیت‌های مختلف بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

پرهیز از خوردن غذا در رستوران‌های بین راهی

پرهیز از خوردن غذا در رستوران‌های بین راهی

پیشنهاد می‌کنیم قبل از راه افتادن برای خود یک غذای سبک آماده کنید تا نیازی به تهیه غذاهای بین راهی نداشته باشید. بسیاری از افراد هستند که دوست دارند در هنگام سفر از رستوران غذا تهیه کنند؛ اما توجه داشته باشید که اکثر رستوران‌های بین راهی کیفیت پایینی داشته و از مواد غذایی سالمی برای تهیه غذا استفاده نمی‌کنند. البته اغلب روستاها دارای مردمانی مهمان‌نواز بوده که به ارائه انواع غذاهای محلی در مکان‌های کوچک و دنج می‌پردازند. اگر می‌خواهید از این نوع غذاها تهیه کنید مشکلی ندارد؛ اما باید درباره کیفیت آن غذا نیز از اهالی پرس و جو کنید.

همچنین برای تهیه غذا و آشپزی می‌توانید اقامتگاهی را رزرو کنید که دارای آشپزخانه با امکان پخت و پز باشد. امروزه اکثر هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های بین راهی دارای اتاق‌هایی با امکانات کامل آشپزخ هستند! این یک راه تضمین شده برای تهیه غذای سالم و باکیفیت است. درباره مواد اولیه غذا نیز باید دقت داشته باشید که گوشت و مرغ و یا حتی ماهی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نموده و به مهر بهداشت آن توجه کنید.

نکات بهداشتی ضروری در سفر و به همراه داشتن اسپری حشره‌کش

تابستان بهترین فصل برای سفر است و با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها اکثر خانواده‌ها راهی سفر می‌شوند. با این حال، دقیقا در فصل تابستان حشرات بیشتری وجود دارد و شاید در هنگام سفر به شما آسیب برسانند. به همراه داشتن یک اسپری حشره‌کش می‌تواند شما را در برابر عفونت‌هایی مانند مالاریا و زیکا حفظ کند. معمولا این اسپری‌ها در برابر حشراتی مانند پشه، کنه، مگس گزنده و… از شما محافظت می‌کنند.

 نکات مهم بهداشتی درباره جمع‌آوری زباله‌ها در هنگام سفر

طبیعت، دریا، جنگل و ساحل نعمت‌هایی از طرف خداوند هستند که روح و جان ما را تازه می‌کنند. ما با ریختن زباله‌های خود در هنگام سفر یک فاجعه به بار می‌آوریم. در واقع اکثر زباله‌هایی که در کنار پیاده‌رو، ساحل، جنگل، پارک و… می‌بینید، توسط مسافران ایجاد می‌شود و این یک تاسف بزرگ است. بنابراین برای سلامت خود و اطرافیان‌تان بهتر است از همان ابتدا که بار سفر می‌بندید یک بسته پلاستیک زباله به همراه داشته باشید تا در هنگام سفر این بی‌احتیاطی را حتی ناخواسته هم انجام ندهید. زباله‌های پخش شده در شهر، بزرگ‌ترین عامل بیماری انسان‌ها هستند؛ پس این نکته بهداشتی مهم را هرگز فراموش نکنید.

نکات مهم بهداشتی و به همراه داشتن ملحفه و بالش تمیز

البته که اکثر اقامتگاه‌ها و هتل‌ها مانند هتل فلامینگو کیش روزانه به نظافت اتاق‌ها رسیدگی نموده و ملحفه تخت‌ها‌ را تعویض می‌کنند؛ اما اگر اقامتگاهی رزرو نکرده‌اید و می‌خواهید به صورت کمپی به سفر بروید، توصیه می‌کنیم ملحفه و بالش تمیز به همراه داشته باشید. از آنجایی که شب‌ها سر و بدن به طور کامل روی بالش و تشک قرار می‌گیرد و با آنها تماس مستقیم دارد، نباید این نکته بهداشتی را حتی در سفر فراموش کنید و دست کم بگیرید. شاید بسیاری از بیماری‌هایی که حتی فکرش را هم نمی‌کنید از طریق بالش یا ملحفه کثیف به داخل بدن شما انتقال پیدا کند!

نکات بهداشتی مهم درباره محافظت از پوست در سفر

پوست ما همواره در معرض اشعه‌های مضر قرار دارد؛ بخصوص اگر در سفر باشیم. برای اینکار به همراه داشتن کرم ضد آفتاب به شدت توصیه می‌شود. کرم ضد آفتاب به محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید کمک می‌کند، خطر ابتلا به سرطان پوست و همچنین پیری زودرس مانند چین و چروک یا لکه‌های خورشید را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید چه هوا آفتابی باشد و چه ابری، احتمال آسیب پوست در اثر قرار گرفتن در معرض UV  وجود دارد.

بنابراین به همراه داشتن یک ضد آفتاب خوب با SPF ۳۰ برای کاهش آسیب پوست در اثر اشعه ماوراء بنفش در سفر ضروری است. البته اگر می‌خواهید به مناطق گرمسیری سفر کنید بهتر است از یک ضدآفتاب قوی‌تر استفاده کنید که در برابر آب نیز مقاوم باشد؛ چراکه ممکن است در این مناطق شدت تعریق شما بالاتر رفته و ضدآفتاب تاثیرش را از دست بدهد.

نکات بهداشتی سفر و به همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه

فرقی نمی‌کند برای گذراندن تعطیلات به ساحل بروید یا در دل جنگل پیاده روی کنید، بدن همواره در معرض آسیب یا بیماری است. به همراه داشتن یک جعبه کمک‌های اولیه می‌تواند در شرایط سخت و بیماری به شما کمک کند. جعبه کمک‌های اولیه برای درمان‌های سریع در محل بسیار مناسب است؛ حتی اگر آموزش کافی برای استفاده از آن را نداشته باشید، به همراه داشتن این جعبه بسیار مهم است.

معمولا در جعبه کمک‌های اولیه پمادهای ضد خارش، ضدعفونی کننده دست، آنتی بیوتیک ها، بانداژ، پماد ضد باکتری و دارو برای تسکین درد و از بین بردن آلرژی وجود دارد. توجه داشته باشید حتی اگر این جعبه را ندارید می‌توانید قبل از سفر آن را آماده کنید. برای مثال اگر کودک به همراه شماست، امکان بریدن یا سوختن دست و پای او در سفر وجود دارد.

پس باید چسب زخم و پماد سوختگی را حتما در جعبه کمک‌های اولیه خود قرار دهید. همچنین اگر افراد مسن خانواده قرار است با شما به سفر بیایند، سعی کنید همه داروهای تجویز شده آنها را در جعبه قرار دهید! معمولا اکثر داروخانه‌ها دارای جعبه کمک‌های اولیه هستند و شما می‌توانید قبل از سفر آن را تهیه کنید و با خود همراه کنید.

چند توصیه‌ مهم بهداشتی که باید آنها را بدانید!

چند توصیه‌ مهم بهداشتی که باید آنها را بدانید!

  • قبل و در طول سفر آب فراوان بنوشید. کم آبی بدن را برای سازگاری با یک ریتم جدید دشوارتر می‌کند.
  • صبح به محض بیدار شدن یک ساعت پیاده روی کنید.
  • به محض رسیدن به مقصد سریعا به تختخواب نروید! سعی کنید قبل از آن به حمام بروید؛ چراکه ممکن است در راه آلودگی‌هایی را با خود حمل نموده و بهتر است آنها را به تختخواب خود انتقال ندهید.
  • مصرف شیرینی‌جات را در سفر به حداقل برسانید؛ چون ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازد. بخصوص خوراکی‌های مانند شیرموز، شیرینی خامه‌ای و… را در سفر مصرف نکنید! این خوراکی‌ها ممکن است سبب مسمومیت شما شود.
  • سعی کنید وقتی در سفر هستید شب‌ها غذای سبک‌تری بخورید تا روز بعد با نشاط‌تر باشید.
  • به اندازه کافی بخوابید! یک خواب خوب شبانه به شما کمک می‌کند تا انرژی کافی برای گشت و گذار در روز بعد را به دست بیاورید.
  • قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از توالت، حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • در محیط‌های شلوغ بهتر است از ماسک استفاده کنید.
  • وسایل شخصی انفرادی مانند قاشق، چنگال، لیوان و… به همراه داشته باشید.
  • بطری‌های آب معدنی را برای در دسترس داشتن آب خنک، داخل فریزر نگذارید؛ چون فرآیند یخ زدگی و یخ زدایی آب در بطری‌های پلاستیکی، باعث آزاد شدن ترکیبات سرطان زا و ورود آن‌ها به آب می‌شود!
  • میوه‌ها و نوشیدنی‌های مصرفی‌تان را داخل آب‌های روان طبیعت که احتمالاً حاوی انواع آلودگی‌های میکروبی و انگلی هستند، قرار ندهید.
  • اگر می‌خواهید خودتان در بین راه، غذاهایی مانند جوجه کباب درست کنید، حتماً جوجه‌ها را در منزل با آب سالم بشویید؛ سپس آنها را طعم دار کنید و داخل فریزر قرار دهید تا یخ زدگی، مانع فساد گوشت مصرفی‌تان در بین راه و قبل از کباب شدن شود.
  • از آنجا که احتمال ابتلا به تب مالت در اثر مصرف شیر، ماست، پنیر و حتی بستنی‌های محلی وجود دارد، مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود.
  • به هیچ‌وجه بطری شیر یا آب و سایر خوراکی‌ها را پشت شیشه اتومبیل در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید!

 

اقامتگاه‌هایی مانند مسافرخانه‌ها و کمپ‌ها جای مناسبی برای اقامت نیست! پس بهتر است برای اقامت در شهر مقصد یک هتل رزرو کنید. برای رزرو هتل در ایران می‌توانید به وب سایت ایران هتل آنلاین مراجعه کنید. در این وب سایت می‌توانید به صورت آنی و بدون فوت وقت، هتل مورد نظر خود را رزرو کنید.