امروز در دکتر چک جاهای دیدنی استانبول را می خواهیم خدمتتان معرفی کنیم. استانبول یکی از شهرهای پربازدید کشور ترکیه است و گردشگران بسیار زیادی از سراسر جهان به این کشور سفر می کنند.

به دلیل مجاورت با قاره اروپا و آسیا این کشور توانسته است اقتصاد خود را از طریق جذب گردشگر به شکوفایی برساند.

قبل از سفر به استانبول بررسی کنید که آیا سفر به ترکیه امن است یا نه؟

ایرانیان زیادی ترجیح می دهند در تعطیلات نوروز و ایام تابستان به این شهر زیبا سفر کنند. شهرهای ترکیه جاهای دیدنی بسیار زیادی دارند. محبوب ترین شهرهای این کشور برای گردشگری و سیاحت عبارتند از:

  • کوش آداسی
  • ازمیر
  • استانبول
  • آنتالیا
  • آنکارا
  • آلانیا.

مکان های دیدنی استانبول

البته شهرهای دیگر آن نیز برای توریست ها بسیار جذاب می باشد. حالا وقت آن است که جاهای دیدنی استانبول را با یکدیگر مرور کنیم.

مسجد ایاصوفیه

ایاصوفیه

این مسجد در شهر زیبای استانبول واقع گردیده است. البته صرفا نمی توان از آن به عنوان مسجد یاد نمود و معمولا آن را به عنوان عبادتگاه می شناسند.

این عبادتگاه به عنوان کلیسای جامع مسیحی ارتودوکس و کلیسای جامع کاتولیک رومی شناخته می شود. همچنین از آن به عنوان موزه نیز استفاده می گردد.

این بنا به عنوان میراث جهانی ثبت گردیده است و هم برای مسلمان قابل احترام بوده و هم  برای مسیحیان. به همین دلیل است که به یکی از جاهای دیدنی استانبول مبدل گشته است.

در سال 2020 به دستور رجب طیب اردوغان این عبادتگاه دوباره به مسجد تبدیل شد و در آن نماز جمعه ای برگزار گردید.

اگر از دیدن مکان های تاریخی لذت زیادی می برید بازدید از شهر زیبای استانبول و مسجد زیبای ایاصوفیه را به شما پیشنهاد می کنیم.

معماری این بنا متعلق به دوران بیزانس می باشد. گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین 55 متر ارتفاع دارد که در نوع خود نظیر ندارد.

کاخ طوپقاپو یا کاخ توپکایی

کاخ طوپقاپو یا کاخ توپکایی

این کاخ یکی از برترین کاخ های سلطنتی و جاهای دیدنی استانبول به شمار می رود . بازدید از انواع کاخ های سلطنتی همیشه برای من از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. سلطان محمد فاتح در سال 1459 دستور ساخت این بنا را داده بود و در سال 1465 کار ساخت این بنا به اتمام رسید. در زمان های گذشته و در بین سال های 1465 تا 1853 از این بنا به عنوان مرکز اداری امپراطوری عثمانی استفاده می گردید.

کاخ طوپقاپو در نزدیک دریای مرمره قرار دارد و به تنگه ی بسفر نیز چشم اندازی دارد که شما می توانید از همه ی آن ها بازدید داشته باشید.

شاید برایتان جالب باشد که در این مکان آثار تاریخی کشور ایران نیز نگهداری می شود. همچنین آثار به جا مانده از پیامبر اسلام نیز در این مکان وجود دارد که علاقمندان زیادی را به بازدید های مداوم از این موزه سوق داده است.

این کاخ دارای سه دیوان بوده که دیوان اول حرمسرا بوده است که زنان امپراطور در آن می زیسته اند.

در دیوان و یا تالار دوم آشپزخانه ای واقع گردید و حرم سلطان نیز در آن جا قرار دارد. در تالار سوم نیز که در حال حاضر از آن به عنوان موزه استفاده می شود به عنوان خانه خزانه داری امپراطور یاد می شد.

در حال حاضر اشیاء به جای مانده از پیامبر اسلام نیز در این مکان نگهداری می شود.

کاخ طوپقاپو یکی از جاهای دیدنی استانبول می باشد و شما برای بازدید از این کاخ به نیمی از روز احتیاج دارید.

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی

مسجد سلطان احمد از جاهای دیدنی استانبول

خب حالا نوبت به معرفی شاهکار بی نظیر سلطان احمد است. هدیه بزرگ معماری سلطان احمد اول به پایتخت خود ساخت این مسجد زیبا بوده است که امروزه به آن مسجد آبی می گویند. این مسجد که بین سال های 1609 و 1616 ساخته شده است، زمانی که کار ساخت و راه اندازی آن به پایان رسید، در سراسر جهان اسلام شور و حرارتی را ایجاد نمود. زیرا این مسجد تاریخی از ابتدا دارای شش مناره بود (به همان تعدادی که مسجد جامع مکه مناره دارد). مناره هفتم نیز سرانجام برای جلوگیری از ایجاد شباهت به مسجد مکه ساخته شد.

این مسجد نام مستعار خود را از تزئینات داخلی ده ها هزار کاشی که در آن صورت پذیرفته گرفته است.

جلوه ای که از فضا متساعد می گردد و رنگ فضای داخلی مسجد سبب گردید که مسجد سلطان احمد به یکی از بهترین دستاوردهای معماری عثمانی تبدیل شود. جاهای دیدنی استانبول فقط به کاخ گردی و مسجد گردی خلاصه نمی شود. گشت و گذار در میان باغ هایی  که بین مسجد آبی و ایاصوفیه قرار گرفته است و همچنین گنبدهای دوقلویی که این زیبایی را چند برابر می کند می تواند برای شما استانبول گردی را دلچسب ودلنشین کند. بهتر است که هنگام غروب به تماشای مسجد سلطان احمد بروید، زیرا اذان از مناره مسجد آبی بیرون می آید.

درست در پشت مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد، بازار آراستا قرار دارد. مکانی عالی برای توقف و خرید. زیرا مغازه های دارای صنایع دستی در این مکان هدایا و سوغاتی های با کیفیت بالایی را می فروشند.

حتی اگر علاقه ای به بازدید از مکان های ندارید، به شما توصیه می کنیم که حتما به اینجا بروید تا موزه Great Palace را از نزدیک ببینید که بین بازار آراستا و مسجد قرار گرفته است. این موزه ی کوچک قطعه ای از سنگفرش موزاییکی به مساحت 250 متر مربع را که در دهه 1950 در این مکان کشف گردیده بود به نمایش می گذارد.

بازار ادویه یا بازار مصری ها

بازار ادویه یا بازار مصری ها

Spice Bazaar یا بازار ادویه محلی است که می توانید لوکوم (غذای ترکی)، میوه های خشک، انواع مغزها، گیاهان و البته ادویه جات مختلفی را خریده و از آن استفاده کنید. بیشترین مبلغی که به ساخت این بازار کمک می نمود از مالیاتی بود که دولت عثمانی از محصولات ساخت کشور مصر اخذ می نمود، به همین دلیل نام آن در زبان ترکی (Misir Çarsisi) به معنی “بازار مصر” است. بازار ادویه یکی از محبوب ترین بازارها و جاهای دیدنی استانبول است و در بعضی از ساعات روز به طور فزاینده ای مملو از گروه های توریستی عظیم و مسافرهای کشتی های تفریحی می شود. سعی کنید قبل از ساعت 11 صبح یا بعد از 4 بعدازظهر به این بازار بزرگ و زیبا بیایید.

درست در مجاورت ورودی اصلی بازار ادویه، بنای باشکوه Yeni Camii (مسجد جدید) قرار دارد که در سال 1615 ساخت آن آغاز گردید و در سال 1663 کار ساخت آن به پایان رسید – این مکان برای استانبول بسیار جدید است. هنگامی که در منطقه گشت و گذار می کنید، پیشنهاد می کنیم که حتما نگاهی به داخل آن بیندازید، زیرا فضای داخلی آن با کاشی کاری و ورقه هایی از طلا تزئین شده است.

موزه ی پرا

موزه ی پرا

مشهورترین گالری هنری و یکی از جاهای دیدنی استانبول موزه زیبای پرا است که در آن یکی از بهترین مجموعه های نقاشی دوران عثمانی نگهداری می شود.

علاوه بر دیدن آثار هنری، می توانید وقت خود را برای گشت و گذار در ادامه ی قسمت های مجموعه اختصاص دهید، که شامل سرامیک های بر جای مانده از دوره عثمانی به همراه سایر اشیاء بدست آمده از این دوره می باشد.

موزه گردی و دیدن موزه های تاریخی به نوبه خود می تواند تجربه جدیدی را برایتان رقم بزند.

هیپودروم یکی از جاهای دیدنی استانبول

هیپودروم

آغاز ساخت هیپودروم باستان توسط سپتیمیوس سوروس (یکی از امپراطوران روم) در سال 203 میلادی آغاز شد و توسط کنستانتین بزرگ در سال 330 میلادی تکمیل شد. این مرکز زندگی عمومی بیزانس و صحنه ای از بازی های پر جنب و جوش و مسابقات ارابه سواری را شامل می شد.

امروزه به جز بخش کوچکی از دیوارهای آن در ضلع جنوبی، چیز زیادی از هیپودروم برای بازدید باقی نمانده است.

در ضلع شمال غربی، یک چشمه وجود دارد که توسط امپراطور آلمان ویلیام دوم در سال 1898 به سلطان عثمانی تقدیم شده است. سپس سه بنای باستانی به سمت جنوب غربی در حال حرکت می باشد:

  • یک ستون هرمی شکل سنگی مصری به ارتفاع 20 متر (از هلیوپولیس).
  • ستونی دیگر به شکل مار که توسط کنستانتین از دلفی به اینجا آورده شد.
  • و یک ستون هرمی شکل سنگی دیگر که در ابتدا با آبکاری فلزی برنزی پوشانیده شده از طلا پوشانده شده بود تا اینکه توسط سربازان جنگ چهارم صلیبی در سال 1204 به سرقت رفت.

بازار بزرگ شهر استانبول

باز می رسیم به بازار گردی که یکی از هیجانان انگیز ترین تفریحات برای خانم ها به شمار می رود.

نام بازار بزرگ که یکی از جاهای دیدنی استانبول است به زبان ترکی Kapali Çarsi می باشد.

برای بسیاری از بازدید کنندگان و گردشگران و توریست ها، گشت و گذار در استانبول به همان اندازه ی گشت وگذار در موزه ها و جاذبه های دیدنی ترکیه لذت بخش می باشد و بازار بزرگ جایی است که همه افراد به آنجا می آیند.

این بازار سرپوشیده عظیم در واقع اولین مرکز خرید در جهان به شمار می رود که یک محله ای کامل از شهر را توسط دیوارهای ضخیم، بین مسجد نورعثمانیه و مسجد بایزید به خود احاطه کرده و اشغال می کند.

مسجد بایزید استانبول ( که در بین سال های 1498-1505 ساخته شد) خود به تنهایی مکان تالار تئودوسیوس اول را اشغال می کند و معماری این مسجد الهام گرفته از مسجد ایاصوفیه می باشد.

ورودی بازار از طریق یکی از 11 دروازه ای شروع می شود که در آن منطقه پر پیچ و خم، با راهروهای سقفی طاقدار، که توسط مغازه ها و دکه هایی از انواع مختلفی سوغات و صنایع دستی ترکی را که می توانید در آن متصور شوید، منطقه را پوشانده است.

معاملات و خرید و فروش های مختلف هنوز عمدتا در بخش های خاصی از بازار و به شکل تفکیک شده در حال انجام می باشد، که همین عامل باعث می شود که رفت وآمد برای افراد آسان تر شود.

کاخ دولما باغچه ترکیه

کاخ دولما باغچه ترکیه

کاخ مجلل و آراسته دولما باغچه، تأثیری آشکار از نقش و نگار و معماری اروپا را بر امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم نشان می دهد. این کاخ در سال 1854 توسط سلطان عبد المجید اول ساخته شد و جایگزین کاخ توپکاپی که به عنوان محل اقامت اصلی سلاطین مورد استفاده قرار می گردید، تبدیل گشت. باغ های رسمی با چشمه ها، حوضچه های زینتی و تخت گل های شکوفه گذاری شده آراسته و مزین شده است، در حالی که در داخل کاخ شکوه، جلال و سبک رنسانس ترکیه موجب خیره شدن بسیاری از بازدید کنندگان و گردشگران می شود. در فضای داخلی کاخ از معماری باروک، نئوکلاسیک و عثمانی با لوسترهای کریستالی ماموتی شکل، استفاده ی اختیارانه از طلا، مبلمانی با سبک های فرانسوی و سقف های زیبای خیره کننده استفاده شده است. شاید برایتان سوال پیش آمده است که معماری باروک چیست؟

نوعی معماری نامنظم وپر پیچ وتاب که در آن هیچ تناسبی رعایت نمی شود و همه چیز بر اساس ذوق و سلیقه ی هنرمند نمایان می گردد. در این معماری احساس حرف اول را می زند و بر عقل مقدم می باشد.

کلیسای چورا

کلیسای چورا

چورا در زبان یونانی به معنای ” کشور” است و این کلیسای زیبا (که در ابتدا کلیسای مقدس ناجی چورا نامیده می شد) درست در خارج از دیوارهای قدیمی شهر قسطنطنیه واقع شده است. اولین کلیسای چورا احتمالاً در قرن پنجم و در این مکان ساخته شده است. اما آنچه که اکنون می بینید، ششمین بازسازی از این ساختمان می باشد. زیرا در قرن نهم به طور کامل تخریب گشت و از قرن یازدهم الی چهاردهم چندین بازسازی بر روی این بنا انجام شد.

این کلیسا (که امروزه به عنوان یک موزه از آن استفاده می شود) به دلیل موزاییک های افسانه ای و پر نقش و نگار قرن 14 میلادی، و نقاشی های دیواری که در امتداد دیوارها و گنبدها کشیده شده، به شهرتی جهانی دست یافته است. این نمونه های باورنکردنی از هنر بیزانس، طیف گسترده ای از مضامین را شامل می شود. از شجره نامه مسیح گرفته تا داستان هایی ازعهد جدید را شامل می شود.

کلیسای چورا را در لیست جاهای دیدنی استانبول که حتما باید از آن بازدید کنید، قرار دهید.

آب انبار باسیلیکا استانبول

آب انبار باسیلیکا استانبول

آب انبار باسیلیکا یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری شهر استانبول است. این تالار زیرزمینی عظیم که به شکل قصر می ماند، توسط 336 ستون در 12 ردیف پشتیبانی شده است. روزگاری این آب انبار زیرزمینی، منبع آب امپراتوری را برای امپراتورهای بیزانس ذخیره می نمود. این پروژه توسط کنستانتین بزرگ آغاز شد اما توسط امپراتور ژوستینین در قرن ششم به پایان رسید.

بسیاری از ستون های مورد استفاده در ساختمان از سازه های قدیمی کلاسیک بازیافت شده است و دارای نقوش و اشکال تزئینی بسیار زیبایی است. مشهورترین آن ها پایه های ستون  هستند که به عنوان سنگ مدوسا در گوشه شمال غربی با حکاکی های سر مدوسا شناخته می شوند. بازدید از این مکان که یکی از جاهای دیدنی استانبول می باشد، وابسته به شرایط جوی است و ستون ها به زیبایی تمام نمایان گشته است و در اطراف شما آب هایی با جریان ثابت وجود دارد.

موزه باستان شناسی شهر استانبول

موزه باستان شناسی شهر استانبول

موزه طرفداران خاص خود را دارد. اگر به آثار تاریخی علاقمند هستید و از دیدن مکان های تاریخی لذت زیادی می برید، موزه باستان شناسی می تواند حس شما را خوشایند گرداند.

سه بخش جداگانه در این مجموعه وجود دارد که هر کدام ارزش بازدید کردن را دارند: موزه شرق باستان، موزه اصلی باستان شناسی و غرفه کاشی کاری شده محمد فاتح، که مجموعه ای از هنرهای سرامیکی را شامل می شود. علاوه بر همه آثار شگفت انگیزی که در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است، یک اتاق نمایش جالب در موزه اصلی باستان شناسی وجود دارد که پیشنهاد می کنیم بازدید از آن را به هیچ‌وجه از دست ندهید.

مسجد سلیمانیه

جاهای دیدنی استانبول

مسجد سلیمانیه که در بالای تپه منطقه سلطان احمد قرار دارد، یکی از شناخته شده ترین مکان ها و جاهای دیدنی استانبول است. این بنای با شکوه برای سلطان سلیمان و توسط معمار مشهورعثمانی به اسم سینان در بین سال های 1549 تا 1575 ساخته شد. فضای داخلی، با ستون گنبدی شکل 53 متری بلندش، به دلیل تناسب و هماهنگی اجزاء و وحدتی که در طراحی بنا لحاظ گردیده است، بسیار قابل توجه است. خارج از محوطه آرام باغ، یک گورستان جالب عثمانی قرار دارد که مقبره‌ی سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان در آن جا واقع گردیده است. درباره‌ی سلطان سلیمان و خرم سلطان سریالی ترکی ساخته شده است که محبوبیت بسیار زیادی را برای مردم ترکیه ایجاد نمود.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی

موزه هنرهای ترکی و اسلامی

این موزه که در قصر ابراهیم پاشا (وزیر ارشد سلطان سلیمان) واقع شده است، برای کسانی که به هنرهای عثمانی و اسلامی علاقه دارند، باید مکانی بسیار دیدنی باشد. مجموعه فرش های به نمایش گذاشته شده در این مکان بسیار گسترده است و توسط کارشناسان نساجی به عنوان بهترین فرش های جهان اعلام گردیده است. این مکان بسیار خوبی است تا بتوانید انواع فرش های خیره کننده کشور ترکیه (همراه با فرش های قفقاز و ایران) را در طول قرون مختلف، مشاهده کنید. همچنین نمایشگاه های سرامیک، خوشنویسی و منبت کاری روی چوب از قرن نهم میلادی تا قرن نوزدهم تا به الان وجود دارد.

موزه هنرهای اسلامی و ترکی یک مکان محبوب برای تاریخ دوستان است که از موزه ها و جاهای دیدنی استانبول لذت زیادی می برند.

ایا صوفیه کوچک

ایا صوفیه کوچک از جاهای دیدنی استانبول

قبل از اینکه امپراتور ژوستینین ایا صوفیه را بسازد، باید آزمایش می کرد که آیا ساختمان از نظر ساختاری به خوبی در طی سالیان سال پا برجا می ماند یا خیر. بنابراین ابتدا این نسخه مینیاتوری را شروع به ساخت کرد. نام اصلی آن کلیسای سرجیوس و باخوس بود، اما شباهت های معماری آشکار با ایا صوفیه باعث شد که نام مستعار قدیمی آن به عنوان رسمی ساختمان تبدیل گردد. در دوران عثمانی، کلیسا به مسجد تبدیل شد و امروزه نیز به عنوان یک مسجد فعالیت می کند. اگرچه اندازه‌ی این مسجد، به اندازه سایر مساجد وبناهای تاریخی استانبول عظیم و گسترده نیست، اما ساختمان به زیبایی تمام بازسازی شده است و ارزش بازدید دارد.

پیاده روی در این مکان، در کوچه های باریک و احاطه شده با ساختمان های بلند دوران عثمانی – که برخی از آن ها به مجلل ترین شکل ممکن بازسازی شده است و برخی دیگر همچنان وضع فرسوده ای را پیش می برند، یک استراحت آرام را از مرکز سلطان احمد برای شما رقم می زند. برای صرف یک لیوان چای در باغ صلح آمیز ایا صوفیه وقت بگذارید تا برای گشت و گذار بیشتر آمادگی لازم را داشته باشید.

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا که احتمالاً یکی از زیباترین مسجدهای استانبول به شمار می رود، خیره کننده ترین کاشی های ایزنیک را برای همگان در معرض نمایش گذاشته است. مسجد آبی که در بالا درباره آن صحبت نمودیم، شکوه و جلال و عظمتش وصف ناشدنی است. شما هر جای مسجد را که نگاه کنید محو زیبایی خیره کننده ی آن خواهید شد. در دیواره ی های بیرون از مسجد رستم پاشا می توانید به کاشی ای زیبای ایزنیک خیره شوید. دیواره های داخلی مسجد نیز به این کاشی ها مزین شده است. کاشی هایی به رنگ های آبی، سبز و قرمز که زیبایی وصف ناشدنی را برای گردشگران به همراه داشته است.

شاید برایتان سوال پیش آمده است که کاشی ایزنیک چیست؟ ایزنیک نام یکی از شهرهای کشور ترکیه است و مردم این شهر در دوره‌ی عثمانی به ساخت کاشی های دست ساز مشغول بوده اند. به عبارتی دوره عثمانی فعالیت آن ها اوج گرفته بود و کاشی های بسیار زیبایی را خلق می نمودند. به همین دلیل کاشی های ایزنیک برای همگان شهرت خاص و عام دارد.

مسجد رستم پاشا نسبت به مسجد های دیگر ترکیه، کمتر شناخته شده است و شما می توانید به راحتی از این مسجد و بدون اینکه با توریست ها و گردشگران بسیار زیادی در حال تماشا مواجه شوید، می توانید به راحتی همه جای این مسجد را بازدید کنید.

تماشای این مسجد می تواند برای شما تفریح هیجان انگیزی را به ارمغان بیاورد. این مسجد در نزدیکی بازار ادویه قرار دارد. در ارتباط با بازار ادویه توضیحاتی را ارائه دادیم. شما می توانید پس از تماشای این بنای تاریخی زیبا که یکی از جاهای دیدنی استانبول به حساب می آید، به بازار ادویه بروید و تفریح خود را کامل کنید.

قلعه یدیکوله

قلعه یدیکوله

قلعه یدیکوله یکی از جاهای دیدنی استانبول به شمار می رود. این قلعه در قرن پنجم توسط امپراتور تئودوسیوس دوم ساخته شد و بخش جنوبی دیوارهای دفاعی قسطنطنیه را تشکیل می داد. طاق ماموت (مسدود شده در اواخر دوره بیزانس) با نام Porta Aurea (دروازه طلایی) شناخته می شد و درهای آن از طلا پوشیده شده بود. وقتی عثمانی ها شهر را فتح نمودند، از این قلعه به عنوان سلاح دفاعی و یک مکانی که می تواند جنبه ی دفاعی و حفاظتی را ایجاد کند، استفاده نمودند و بعد ها از این قلعه به عنوان زندان و محلی برای اعدام به کار گرفته شد.

در سال های اخیر قلعه یدیکوله مورد بازسازی قرار گرفت و شما می توانید برای تماشای چشم اندازهای فوق العاده دریای مرمره به بالای نرده های این قلعه بروید.

برج گالاتا

برج گالاتا

این برج جنوایی در قرن چهاردهم ساخته شده است و یکی از شناخته شده ترین نقاط دیدنی استانبول به شماراست. از آسانسور یا پله ها برای تماشای چشم انداز عالی شهر می توانید از بالکن بالا استفاده کنید. با این حال، آگاه باشید که از بالای این برج می توانید یک منظره فوق العاده محبوب را تماشا کنید، بنابراین سعی کنید تا شلوغی اوج نگرفته است به این برج بیایید. اگر دیرتر آمده اید اشکالی ندارد، می توانید در صف بایستید تا نوبتتان شود.

موزه فرش

موزه فرش

فرش یکی از سوغاتی های نفیس شهر استانبول است که توریست ها و گردشگران خارجی ترجیح می دهند یک قایچه ی کوچک هم که شده، از فرش فروشی های استانبول خرید کنند.  سه گالری در یکی از ساختمان های بیرونی مجتمع ایا صوفیه واقع شده است و شما را با تاریخچه فرش های ترکی و مجموعه ای خیره کننده از نقوش و سبک های مناطق مختلف کشور ترکیه آشنا می کنند.

استانبول مدرن

استانبول مدرن

یک گالری هنری بسیار زیبا که یکی از جاهای دیدنی استانبول به حساب می آید. این گالری هنری به تمامی گردشگران اثبات می کند که استانبول صرفا شهری برای گشت و گذار در مکان های تاریخی نیست و مجموعه ای گسترده از هنرهای مدرن ترکیه، به همراه تقویم دائمی نمایشگاه ها را در خود جای داده است و در طول سال میزبان هنرمندان محلی و بین المللی بسیار زیادی است. این مکان به مراتب یکی از بهترین مکان ها در شهر است که برای جلب توجه شما به نبض صحنه هنر معاصر ترکیه افتتاح گشته است.

مسجد فاتح

مسجد فاتح

حالا می رسیم به معرفی یکی از مسجد های معروف ترکیه که توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده است. معمار این مسجد زیبا شخصی بنام، سینان الدین یوسف بوده است. با ساخت این مسجد دیوارهای قسطنطنیه شکسته شد و دوران بیزانس پایان یافت. این مسجد بر فراز تپه های ساخته شده است و دارای گنبد ها و مناره های بلندی می باشد که در نوع خود نظیر ندارد و شکوه وعظمت مسجد را بیش تر نشان می دهند.

مسجد فاتح به عنوان اولین مسجد بزرگ شهر استانبول ساخته شد و همچنین مقبره سلطان محمد در آن قرار داشت، این ساختمان تاریخی مهم و بسیار محبوب، محل زیارت مردم محلی این شهر است.

خیابان استقلال شهر استانبول و میدان تکسیم

خیابان استقلال شهر استانبول

خیابان استقلال، یکی از خیابان های شلوغ و پرتردد شهر استانبول می باشد که فروشگاه ها، رستوران ها و کافه های بسیار زیادی در آن واقع گشته است.

با استفاده از قدیمی ترین راه آهن زیرزمینی جهان که در سال 1875 ساخته شده است، از نزدیک پل گالاتا می توانید به انتهای پایینی خیابان برسید. همچنین یک تراموای قدیمی در این خیابان وجود دارد که تا میدان تکسیم شما را به مقصد می رساند.گردشگران بسیار زیادی در این خیابان در حال تردد و عبور و مرور می باشند و اگر به کافه گردی و رستوران گردی علاقه ی بسیار زیادی دارید، این خیابان انتخاب بسیار خوبی است. در سمت شرقی جاده، درست بعد از میدان، پارک ماچکا قرار دارد که موزه نظامی بسیار جالبی در آن قرار دارد.

مناطق اطراف خیابان استقلال محل بسیاری از کلیساها و ساختمانهای کنسولگری قدیمی با نمایی تزئین شده است. همچنین در نزدیکی آن موزه معصومیت اورهان پاموک قرار دارد. اورهان پاموک مشهورترین نویسنده ترکیه و برنده جایزه نوبل ادبیات است. موزه و رمان اورهان پاموک، در ارتباط با یک اشراف نشینی به نام کمال نگارش گردیده است که عاشق یکی از اقوام فقیر خود می شود. در این موزه اشیاعی که شخصیت های رمان از آن استفاده می نموده اند، نگهداری شده است.

محله اسکودار، یکی از جاهای دیدنی استانبول

محله اسکودار از جاهای دیدنی استانبول

خب، می رسیم به معرفی بیست و دومین جا از جاهای دیدنی استانبول که برای توریست ها و گردشگران بسیار جذاب و دیدنی می باشد. این محله یک ساحل بسیار زیبا دارد که برای پیاده روی و دوچرخه سواری بسیار مناسب می باشد. این محله بزرگ خودش محله های کوچکی با نام های مختلف دارد. این ساحل یکی از اسکله های شهر استانبول است که به کلیه نقاط شهر کشتی دارد.

این شهر که در قدیم به کریسوپولیس معروف بود، یکی از اولین شهرک های یونانی در تنگه‌ی بسفر بود. با موقعیت دفاعی بالا و دیوارهای بسیار مستحکم، بیشتر از قسطنطنیه در معرض حمله فاتحان خارجی قرار داشت، اما توانست از موقعیت در معرض دید خود مزیت اقتصادی به دست آورد.

مسجد مهر ماه سلطان که توسط سلیمان در سال 1547 برای دختر سوگلی اش مهرماه سلطان ساخته شده است، یکی از دیدنی ترین مسجد های اسکودار می باشد. همچنین برج دختر و کاخ بیلبربئی نیز در این محله واقع شده است و در حالت کلی از برترین جاهای دیدنی استانبول به شمار می رود.

سخن پایانی

اگر قصد دیدن برترین جاذبه های گردشگری شهر استانبول را دارید، پر دسترس ترین مکان برای بازدید از جاهای دیدنی استانبول خیابان و منطقه ی سلطان احمد می باشد که در این شهر قدیمی واقع گردیده است. البته ناگفته نماند که خیابان استقلال و میدان تکسیم نیز برای خرید و گشت و گذار بسیار پرطرفدار است.

با یک پیاده روی کوتاه شما می توانید از همه ی جاذبه های مهم تاریخی شهر استانبول بازدید نمایید. مسجد کبود، کاخ طوپقاپو و مسجد زیبا و تاریخی ایاصوفیه همگی در فاصله ی نزدیک به این محل قرار دارند و شما می توانید با 5 دقیقه پیاده روی به تمامی جاهای دیدنی شهر زیبای استانبول بروید.

بسیاری از هتل های منطقه منظره ای فوق العاده دارند و همچنین تراس های پشت بام هتل ها یک مکانی بسیار دنج برای بازدید از شهر می باشند. یک خط تراموا از طریق سلطان احمد عبور می کند و همچنین وسایل حمل و نقل عمومی به وفور در این منطقه یافت می شود که می تواند مناطق دیگر را با جاذبه های گردشگری دورتر به خود متصل گرداند.