جاهای دیدنی ارمنستان را ما در این مقاله برایتان گلچین نموده ایم و به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. کشور ارمنستان به دلیل مجاورت با ایران، افراد زیادی را از کشورمان، برای اهداف گردشگری و جذب توریست به سوی خود روانه نموده است. به دو شکل هوایی و زمینی می توانید به این کشور زیبا سفر کنید. هزینه سفر به ارمنستان نسبت به کشورهای اروپایی بسیار ارزان تر می باشد.

بسیاری از تورهای گردشگری در کشورمان ایران، سفر به ارمنستان و بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان را در پکیج تور گردشگری خود قرار می دهند.

ارمنستان در حال تبدیل شدن به یکی از جاذبه های توریستی محبوب در جهان است، این کشور کوچک اما جذاب دارای تاریخی بسیارغنی می باشد. ارمنستان، اولین کشوری بوده که مسیحیت را به عنوان دین ملی خود اعلام نمود.

این کشور برخی از خیره کننده ترین چشم اندازهای اروپا را دارا بوده و قله کوه آرارات بر افق این کشور جلوه نمایی می نماید. این کوه علی‌رغم نماد قله ای که در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد، نماد ملی ارمنستان نیز می باشد و به دلیل ذکر آن در کتاب مقدس، محلی ها و افراد بومی این منطقه آرارات را مقدس می دانند. در حقیقت این مکان جایی که کشتی نوح در آن فرود آمد. ارمنستان صومعه های بی شمار زیبای بسیار زیادی دارد و اغلب این خانه ها در مناطقی، با زیبایی طبیعی بسیار برجسته یافت می شوند. پایتخت ارمنستان، که شهر ایروان است یکی از شهر های در حال توسعه به شمار می رود. زیرا این کشور همچنان از صنعت گردشگری استقبال نموده است. بیایید نگاهی به بهترین جاهای دیدنی ارمنستان بیندازیم!

  1. ایروان، یکی از جاهای دیدنی ارمنستان

ایروان پایتخت کشور ارمنستان می باشد و هر شخصی که به این کشور ورود پیدا می کند، این شهر را مقصد کاوش گری و تفریحات خود قرار می دهد. میدان بزرگ جمهوری در این شهر واقع گردیده است. برای تاریخ دوستان و کسانی که به تاریخ علاقه بسیار زیادی دارند، بازدید از این شهر را توصیه می نماییم.

ایروان یک شهرعمیقاً تاریخی بوده و بازدید از یادمان نسل کشی ارامنه برای آشنایی بیشتر با گذشته پر دردسری که این ملت داشته اند، ضروری است.

بازار کک های ورنیساژ را فراموش نکنید زیرا ارزش بازدید زیادی برایتان در پی دارد. این بازار در آخرهفته ها باز بوده و پذیرای توریست های بسیار زیادی از سراسر جهان می باشد. در حالی که پیاده روی در تنگه هرازدان نیز بسیار توصیه می گردد، بسیاری از آن چه را که ارمنستان ارائه می دهد، می توان در سفرهای روزانه ای که به ایروان صورت می پذیرد و به شهر کافه ها معروف است، کاوش کرد. همچنین این کشور مسجد آبی را به عنوان یکی از جاهای دیدنی ارمنستان در خود جای داده است که تنها مسجد شناخته شده و محبوب در کل کشور است و  دنیای زیرزمینی شگفت انگیز لوون که یکی از عجیب ترین جاذبه های اروپا است را می توانید در لیست بازدید خود قرار دهید. این غار با قلم و چکش توسط یک پیرمرد ارمنی ساخته شده است.

  1. ذخیره گاه دولتی شیکاهوغ

ذخیره گاه دولتی شیکاهوغ یکی از جاهای دیدنی ارمنستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی ارمنستان که دومین ذخیره گاه جنگلی بزرگ در این کشور محسوب می شود، ذخیره گاه دولتی شیکاهوغ بوده و حالت دست نخورده ای دارد و بخش های زیادی از این جنگل تا به امروز ناشناخته مانده است. درواقع اعتقاد بر این است که این جنگل محل زندگی حیواناتی از جمله پلنگ، خرس، بز وحشی و افعی بوده و همچنین تصور می شود که منطقه حفاظت شده شیکاهوغ حدود 1100 گونه گیاه را در خود جای داده است.

اگرچه جانورانی که در این ذخیره گاه زندگی می کنند، هنوز به طور کامل کشف نشده اند ولی این منطقه با یک بزرگراه برنامه ریزی شده در سال 2005 مورد تهدید قرار گرفت، اما محیط بان ها با موفقیت هرچه تمام تر، برای حفاظت از آینده جنگل تلاش های بسیار زیادی را متقبل گردیدند. این مکان همچنین دارای تعدادی آبشار بسیار زیبا برای لذت و تفریح است.

  1. دریاچه سوان

دریاچه سوان که در قلب ارمنستان جای گرفته است، بزرگترین دریاچه این کشور بوده و مکانی بسیار زیبا برای بازدید در زمان استراحت می باشد. دریاچه توسط صومعه های خیره کننده ای احاطه شده است که مهم‌ترین آن ها صومعه سواناوانک است. بنای این صومعه، حسی زیبا و دیدنی را برای سفری آرامش بخش فراهم می کند. موج سواری از جمله فعالیت های تفریحی تدارک دیده شده در این دریاچه می باشد و همچنین این مکان دارای رستوران هایی بسیار عالی با انواع غذاهای دریایی است. دریاچه سوان دارای تعدادی سواحل بسیار محبوب بوده و از آنجایی که این کشور خط ساحلی ندارد، این ساحل بهترین مکان در کشور ارمنستان برای آفتاب گرفتن یا حمام آفتاب است، زیرا خلیج سوان و کوه های اطراف آن مناظر دیدنی زیادی را ارائه می نمایند.

  1. پارک ملی دلیجان، یکی از جاهای دیدنی ارمنستان

ارمنستان دارای چهار پارک ملی بوده و پارک ملی دلیجان شاید زیباترین پارک دوست داشتنی این کشور باشد. این پارک که در سال 2002 تأسیس گردید، به دلیل چشمه های آب معدنی دارویی و آثار طبیعی آن مشهور گرفته است. بسیاری از مکان های بسیار مهم فرهنگی ارمنستان را می توانید در محوطه پارک پیدا کنید. مانند صومعه حقارتسین، صومعه گوشوانک و صومعه یوختاک وانک، صومعه ماتوساوانک و کلیسای آخنبات. حوضه رودخانه آغستف و رودخانه گتیک نیز هر دو، در محدوده پارک ملی دلیجان قرار دارند.

پارک ملی دلیجان را حتما در لیست سفر خود به عنوان یکی از جاهای دیدنی ارمنستان قرار دهید.

  1. کوه آراگاتس

کوه آراگاتس یکی از جاهای دیدنی ارمنستان

کوه آراگاتس با آتشفشان خفته ای که دارد، در شمال این کشور یکی از دیدنی ترین مناظر طبیعی ارمنستان به شمار می رود. این کوه بلندترین قله ارمنستان است و آثارهنری بسیار زیادی در صخره های اطراف آن وجود دارد که نقاشی هایی از حیوانات و پیکره هایی درست شبیه انسان که به صدها سال قبل باز می گردد، کشیده شده است.

تقریباً در تمام طول سال این کوه پوشانده شده از برف می باشد. اما کوه آراگاتس قابل صعود بوده و ماه جولای، آگوست و سپتامبر بهترین زمان های سال برای پیاده روی در این خطه می باشد. این منطقه چهار قله دارد و صعود از قله جنوبی بسیار راحت است. در حالی که، صعود از قله شمالی که حدود 4000 متر ارتفاع دارد، امری چالش برانگیز به حساب می آید.

  1. دریاچه آرپی

از آن جایی که دریاچه سوان در اوج فصل گردشگری بسیار شلوغ می باشد، دریاچه آرپی احساس آرامش بیشتری را به ارمغان می آورد. دریاچه آرپی که برای آبیاری و تولید برق آبی مورد استفاده قرار می گیرد، منبع آب رودخانه آخوریان نیز می باشد. به عبارتی آب این رودخانه توسط دریاچه آرپی تامین می گردد و یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است.

در سال 2009 یک پارک جدید در اطراف دریاچه برای حفاظت از محیط طبیعی ایجاد گردید و برآورد شده است که حدود 100 گونه پرنده در این منطقه زندگی می کنند. دریاچه آرپی همچنین میزبان گیاهان و جانوران بسیار با ارزشی است و یک منطقه حفاظت شده از کنوانسیون رامسر به شمار می رود. دریاچه آرپی دارای بزرگترین مستعمرات از مرغ دریایی ارمنی بوده و فعالیت های تفریحی آن شامل برگذاری اردو و پیاده روی می باشد.

  1. نوروانک، صومعه‌ی ارمنی قرن شانزدهم

نوروانک یکی از جاهای دیدنی ارمنستان

یکی از ویژگی های بارز ارمنستان صومعه هایی است که در این کشور بنا نهاده گردیده. نوروانک یکی از زیباترین صومعه ها در کل کشور بوده و یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارمنستان به شمار می رود. صخره های آجری سرخ رنگ، این صومعه را که در قرن سیزدهم ساخته شده است محافظت می نماید. در داستان ها روایت شده است که این صومعه صدها سال پیش توسط مغولان توسط فتح شد و توسط خود خداوند نجات یافت. اگر قصد دارید در سفر خود به ارمنستان فقط به بازدید از یک صومعه بپردازید، نوروانک انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. سالانه هزاران نفر از این مکان که یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است، بازدید می کنند.

  1. شهر گیومری

شهر گیومری یکی از جاهای دیدنی ارمنستان

گیومری، دومین شهر بزرگ ارمنستان است و برای کسانی که برای اولین بار به این کشور سفر می کنند، ارزش بازدید کردن را دارد. شاید بهترین مکان برای لذت بردن از مناظر شهر گیومری، قلعه سیاه است و بر تپه ای که مشرف به شهر است واقع گردیده است. همچنین شما می توانید مجسمه عظیم مادر ارمنستان را نیز در این نزدیکی پیدا کنید.

بسیاری از مهم ترین موسسات فرهنگی ارمنستان در شهر گیومری قرار دارد، مانند موزه زندگی اجتماعی و معماری ملی ژیتوغتسیان و همچنین موزه خواهران اسلامازیان و موزه سرگئی مرکوروف. منطقه تاریخی کومایری قدیمی ترین منطقه شهر گیومری است که هزار ساختمان باستانی در آن یافت شده است.

 

  1. وانادزور

وانادزور

سومین شهر مهم ارمنستان وانادزور بوده که در شمال این کشور واقع شده است. وانادزور یک جای بسیار ایده آل برای کشف منطقه کوهستانی زیبای لری است که مطمئناً یکی از بهترین مکان ها برای بازدید در ارمنستان به شمار می رود. باغ گیاه شناسی وانادزور یکی از بهترین جاذبه های گردشگری در این شهر می باشد. بسیاری از بازدیدکنندگان می توانند، موزه هنرهای زیبای این شهر را مقصد گردشگری خود قرار دهند.

بسیاری از چشمه های معدنی منطقه لری که طیف وسیعی از آبگرم های عالی را برای لذت بردن در شهر وانادزور و اطراف آن به وجود آورده است، در خور توجه بسیاری از توریست ها قرار گرفته بود.

اگرچه وانادزور در درجه اول یک شهر صنعتی به شمار می رود، اما تئاترهای زیادی را نیز در خود جای داده است. مانند تئاتر مجلسی بوهم چمبر ونادزور و تئاتر عروسکی. علاقمندان به هنرهای نمایشی و تئاتر می توانند از این مکان زیبا که یکی از جاهای دیدنی ارمنستان بوده، بازدید نمایند.

  1. قلعه آمبرد یکی دیگر از جاهای دیدنی ارمنستان

قلعه آمبرد یکی از جاهای دیدنی ارمنستان

قدمت این قلعه به قرن هفتم باز می گردد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارمنستان می باشد. این قلعه که در گذشته از مهم ترین نقاط دفاعی نظامی پادشاهی ارمنستان به شمار می رفت، از مستحکم ترین قلعه های به جای مانده این شهر می باشد.

با این حال، بارش برف می تواند قلعه را در ماه های زمستان غیرقابل دسترس کند، زیرا معمولاً شرایط آب و هوایی تا اواخر ماه می بهبود می یابد. منظره ی قابل نمایش از قسمت بالایی قلعه واقعاً نفس گیر بوده، در حالی که خود ساختمان ظاهر خیره کننده ای دارد. این قلعه در روستای بیورکان واقع شده و در محل رصد خانه بیورکان قرار دارد.

  1. شهر تساغکادزور

تساغکادزور

مناظر کوهستانی ارمنستان این کشور را برای انجام ورزش های زمستانی ایده آل می کند و بهترین پیست اسکی این کشور را می توان در شهر تساغکادزور که در قلب این کشور وجود دارد، یافت. این ورزش که در این کشور انجام می شود، یکی از مقرون به صرفه ترین تفریحات در اروپاست.

مجموعه کازینو سناتور رویال در این شهر قرار دارد و برای علاقمندان می تواند بسیار جالب و شگفت انگیز باشد. همچنین گزارش شده است که بهترین هتل های کشور ارمنستان در این شهر ساخته شده و پذیرای توریست های بسیار زیادی از سراسر جهان می باشد.

صومعه کچاریس در این شهر قرار دارد. این صومعه یکی از مهم ترین آثار و مجموعه های مذهبی ارمنستان بوده و قدمت آن به آغاز قرن یازدهم باز می گردد.

  1. دره علیا آزات

علیا آزات

دره علیا آزات یکی از میراث جهانی شهر ارمنستان بوده که بخشی از شهرت آن به دلیل واقع شدن صومعه گغارد، که در این منطقه قرار دارد. نمازخانه اصلی 800 سال پیش ساخته شده است، اما تاریخ ساخت این صومعه به قرن چهارم باز می گردد. زمانی که توسط گریگور روشنگر تاسیس شد. طبق داستان های روایت شده از افسانه ها، صومعه گغارد زمانی که در آن یکی از نیزه هایی را که برای به صلیب کشیدن عیسی مسیح استفاده می شده است و توسط تادئوس رسول به ارمنستان آورده شده بود، در خود جای داده و به همین دلیل یکی از مهم ترین اماکن مذهبی ارمنستان به شمار می رود. همچنین دره علیا آزات، محل نمازخانه سنت آستواتساتسین (مادر مقدس خدا) را نیز شامل می شود که تا حدی از صخره برای این کار تراشیده شده است.

  1. رصدخانه کاراهونج یکی از جاهای دیدنی ارمنستان

رصد خانه کاراهونج

علاقمندان به علم نجوم که به کشور ارمنستان سفر نموده اید، می توانید از این رصد خانه زیبا بازدید نمایید.

در نزدیکی شهر سیسیان در استان سیونیک، کاراهونج با بیش از 200 مقبره سنگی عظیم تشکیل شده است، در حالی که در منطقه اصلی 40 سنگ را می بینید که به شکل دایره ای ساخته شده اند. مردم محلی این منطقه کاراهونج را به نام سنگ های ایستاده می شناسند و از این محل به این نام یاد می کنند. مساحت این اثر تاریخی شگرف که یکی از جاهای دیدنی ارمنستان محسوب می شود، بیش از 7 هکتار می باشد.

این اثر در 200 کیلومتری شهر ایروان واقع گردیده است.

  1. خور ویراپ

خور ویرآپ

از سراسر ارمنستان می توانید از مناظر کوه آرارات لذت ببرید، اما تماشا کردن مناظر کوه ها از صومعه خور ویراپ لذت دو چندانی را برایتان به ارمغان می آورد.

این مکان یکی از مهم ترین مکان های تاریخی در تاریخ کشور ارمنستان به شمار می رفت. همان جایی که گریگور روشنگر به مدت 14 سال در زندان می زیست وسپس توسط پادشاه آن زمان از زندان نجات یافت. سپس پادشاه به مسیحیت گروید و راه را برای آینده ارمنستان هموار نمود.

به این ترتیب، خور ویراپ امروزه به یک مکان محبوب برای عروسی های ارمنی مبدل گشته است. قدمت این مکان به قرن هفتم میلادی باز می گردد.

علت شهرت این صومعه بیشتر به دلیل حبس گریگور روشنگر بوده است و تیرداد سوم که پادشاه آن زمان بود، توانست او را از زندان نجات دهد.

این مکان جنبه ی عرفانی و دینی دارد و به عبارتی نوعی زیارتگاه برای ارمنی ها و توریست ها محسوب می شود.

  1. دوین، یک شهر باستانی و یکی از جاهای دیدنی ارمنستان به شمار می رود

آخرین انتخاب ما برای بازدید از بهترین مکان ها و جاهای دیدنی ارمنستان، شهر باستانی دوین است که جزء یکی از قدیمی ترین شهرهای این کشور محسوب می گردد.

در واقع، این شهر در قرون وسطی پایتخت ارمنستان به حساب می آمد. به گفته یونسکو، یک قلعه ای در قرن ششم قبل از میلاد نیز در دوین قرار داشت. همچنین گزارش شده است که آثار عجیبی در این قسمت از ارمنستان به طور مرتب یافت می شود.

همچنین می توانید با بازدید از جاهای دیدنی بسیار مدرن که در این شهر قرار دارد، لذت زیادی را برای خود به ارمغان بیاورید. کلیسای سنت هارویتی در دوین، که در سال 2000 ساخته شده است یکی از این مکان هاست.

دوین زمانی کلیسای جامع سنت گریگور را در خود جای داده بود، اما تنها چیزی که امروزه از این ساختمان باقی مانده، پایه های سنگی آن است و توسط باستان شناسان کشف گردیده بود. ساختمان این کلیسا در حال حاضر بازسازی شده است و علاقمندان بسیار زیادی را به سوی خود روانه نموده.

 

کلام پایانی

اگر سفر شما سه روزه و یا نهایت پنج روزه است شاید نتوانید به همه‌ی جاهای دیدنی ارمنستان بروید. معمولا در تورهای کوتاه مدت، زمان بازدید از چنین مکان هایی فراهم نمی باشد و بیشتر توریست ها شاید بتوانند از شهر ایروان بازدید کنند. رستوران و کافه گردی و همچنین خرید از بازارها برای گردشگران بسیار محبوب می باشد.

اگر خودتان قصد دارید که به این کشور سفر کنید می توانید با خیال راحت و بدون استرس به همه‌ی جاهای دیدنی ارمنستان بروید و خود را با کاوشگری به چالش بکشید.

 

مطالب مرتبط:

جاهای دیدنی استانبول

25 مکان تماشایی در دبی

جاهای دیدنی کوش آداسی