در مطالعه ای که به تازگی انجام شده است، محققان از یک تکنولوژی ترتیب گذاری پیشرفته استفاده کردند تا تفاوت میان میکروب های چشم افراد سالم با افراد مبتلا به خشکی چشم را بررسی کنند.

به گفته محققان، به کمک یافته های به دست آمده از این مطالعه، می توان روش های جدیدی برای درمان بیماری های چشم پیدا کرد. علاوه بر این، می توان اختلال هایی که قسمت های دیگر بدن را هدف قرار می دهند هم درمان کرد.

ترکیب میکروبیوم چشم و خشکی چشم؛ پیش زمینه

میکروب ها – که به اجتماع آن ها میکروبیوتای انسانی گفته می شود – نقش مهمی در حفظ سلامتی مان دارند.

در اکثر مطالعاتی که تاکنون انجام شده است، بیشتر بر میکروبیوم روده تمرکز شده بود. اما به باور محققان، برای این که بتوانیم اطلاعات مان درباره سلامت انسان را بیشتر کرده و روش های بهتری برای پیشگیری و درمان بیماری ها پیدا کنیم، باید میکروبیوم های حاضر در قسمت های مختلف بدن بررسی شود.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “وقتی که اطلاعات مان درباره میکروبیوم چشم کامل شود، می توانیم بیماری ها را در مراحل اولیه شناسایی کنیم. سپس روش های نوآورانه ای برای پیشگیری و درمان بیماری های چشمی پیدا خواهیم کرد.”

وی در ادامه می گوید، “مطالعاتی که تاکنون در زمینه میکروبیوم انسانی انجام شده است، نشان می دهد که یک رابطه قوی بین میکروبیوتای روده، مغز و چشم وجود دارد. هر گونه تغییری که در میکروبیوم روده اتفاق می افتد، بر قسمت های دیگر بدن تاثیر گذاشته و منجر به بیماری می شود. به همین خاطر هم ما می خواهیم الگوهای مربوط به عدم تعادل میان انواع میکروب های موجود در میکروبیوم چشم را شناسایی کنیم.”

ترکیب میکروبیوم چشم و خشکی چشم

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، محققان با استفاده از سواب از چشم 30 شرکت کننده نمونه جمع آوری کردند.

سپس با کمک چندین روش، توزیع میکروبیوم در چشم افراد سالم و آن هایی که دچار خشکی چشم بودند را بررسی کردند.

یافته های مطالعه

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که تعداد دو گونه باکتری استرپتوکوکوس و پدوباکتر در چشم افراد سالم بیشتر از گونه های دیگر است.

این در حالی است که تعداد گونه های آسینتو باکتر در چشم افرادی بیشتر است که دچار خشکی چشم شده اند.

به گفته محققان، “برداشت ما این است که این باکتری ها با تولید یک سری متابولیت، باعث خشک شدن چشم می شوند. ما قصد داریم مطالعات خود را ادامه داده تا مسیرهای متابولیک مرتبط با آسینتو باکتر را پیدا کرده و اطلاعات بیشتری درباره این بیماری به دست آوریم.”

البته آن ها می گویند که قصد دارند میکروبیوم روده افراد مبتلا به خشکی چشم را هم بررسی کرده تا ببینند ارتباطی وجود دارد یا نه.