یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که با استفاده از یک واکسن در قالب اسپری دهانی می توان تا نه سال جلوی ابتلا به عفونت های مجرای ادراری را گرفت. بعلاوه این واکسن جایگزین مناسبی برای داروهای آنتی بیوتیک است.

این اولین مطالعه ای است که میزان تاثیر گذاری و ایمنی واکسن MV140 در درمان عفونت های مجرای ادراری تکرار شونده در طولانی مدت را بررسی کرده است.

البته باید در نظر داشت که این مطالعه هنوز تمام نشده است و به گفته محققان، نتایج نهایی تا پایان سال 2024 منتشر خواهند شد.

پیشگیری از ابتلا به عفونت های مجرای ادراری؛ پیش زمینه

عفونت های مجرای ادراری از شایع ترین عفونت های باکتریایی هستند. تقریبا نیمی از خانم ها به این عارضه مبتلا می شوند. علاوه بر این، از هر پنج مرد یک نفر دچار این عفونت می شود.

این عارضه با درد همراه بود و حس بدی به بیمار می دهد. در رابطه با عفونت های بازگشتی، بیمار باید داروهای آنتی بیوتیک را برای یک دوره کوتاه مصرف کند. حدود 20 تا 30 درصد از این بیماران به نوع بازگشتی آن مبتلا می شوند.

با توجه به این که این روزها میزان مقاوم این باکتری ها در برابر داروهای آنتی بیوتیک زیاد شده است و داروها کارایی شان را از دست داده اند، به روش های جدیدی برای پیشگیری و درمان این عفونت ها نیاز است.

پیشگیری از ابتلا به عفونت های مجرای ادراری

درباره مطالعه

هدف محققان از انجام این ارزیابی طولانی مدت، بررسی ایمنی و تاثیرگذاری واکسن MV140 در درمان عفونت های مجرای ادراری بود. 89 نفر، یعنی 72 خانم و 17 آقا، در این مطالعه حضور داشتند.

MV140 یک واکسن جدید برای درمان عفونت های بازگشتی مجرای ادراری بوده و در قالب اسپری دهانی عرضه شده است. بیمار باید روزانه و برای مدت سه ماه، از این اسپری استفاده کند.

ایمنی و تاثیرگذاری این واکسن در کوتاه مدت مورد بررسی قرار گرفته بود اما تاکنون به پیامدهای آن در بلند مدت اشاره ای نشده بود.

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “استفاده از این واکسن در بلند مدت هیچ پیامدی برای بیمار ندارد. البته تعدادی از شرکت کنندگان اعلام کردند که باز هم دچار عفونت شده اند اما شدت آن بسیار کم شده است. این مشکل با خوردن زیاد آب برطرف شد.”

محققان وضعیت شرکت کنندگانی که واکسن دریافت کرده بودند را بررسی کردند. نتایج نشان می داد که 54 درصد از مردان و زنانی که این واکسن را دریافت کرده بودند، برای مدت نه سال به این عفونت ها مبتلا نشدند. این در حالی است که عوارض جانبی قابل توجهی هم گزارش نشد.

در این بازه نه ساله، 48 شرکت کننده دیگر دچار عفونت نشدند. به طور میانگین، شرکت کنندگان چهار سال و نیم را بدون عفونت سپری کردند.

البته محققان در پایان می گویند با این که تاثیر واکسن بر روی گروه های مختلف بیماران بررسی نشده است، اما باز هم تاثیرات خارق العاده ای داشته و احتمالا دیگر نیازی به مصرف داروهای آنتی بیوتیک نیست.