بر اساس یافته های مقاله جدیدی که به تازگی منتشر شده است، می توان باکتری را فریب داد تا سیگنال نابودی برای سلول های خود ارسال کند و به این صورت، عفونت های باکتریایی سرسخت را هم نابود کرد.

این روش احتمالا روزی جایگزین داروهای آنتی بیوتیک می شود. در این روش، محققان از سلول های پیام رسان به نام کیسه های بیرون سلولی مرگ برای کاهش 99.99 درصدی تعداد باکتری ها در محیط آزمایشگاه استفاده کرده اند.

به گفته نویسنده اول این مطالعه، “با وارد کردن کیسه های بیرون سلولی مرگ به محیط باکتری، به نوعی سلول های باکتری را فریب می دهیم. سلول های باکتری از نوع و محتوای این سلول اطلاع ندارند و به همین خاطر هم آن را دریافت می کنند؛ علاوه بر این، آن ها به دریافت این سلول از محیط خود عادت کرده اند. پس زمانی که سلول ها دریافت شوند، سیگنال های فیزیولوژیکی درون سلول از رشد به نابودی تغییر می کند.”

درمان عفونت های باکتریایی سخت

نابودی عفونت های باکتریایی سرسخت؛ پیش زمینه

یکی از نگران های فزاینده در سراسر جهان، افزایش مقاومت باکتری ها است. بر اساس داده های منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، در این کشور حداقل دو میلیون نفر به این نوع عفونت مبتلا هستند و 23.000 نفر هم سالانه به خاطر ابتلا به عفونت های باکتریایی مقاوم در برابر آنتی بیوتیک جان خود را از دست می دهند.

زمانی که پزشکان برای نابودی عفونت باکتریایی از آنتی بیوتیک استفاده می کنند، بعضی از این باکتری ها در خانه های کوچک و غیرقابل نفوذ خود به نام بیوفیلم پنهان می شوند. این دسته از سلول های باقی مانده می توانند در برابر درمان مقاومت کرده، دوباره شروع به رشد و تکثیر کنند. در نتیجه آن، شاهد ابتلای بیمار به عفونت های مزمن هستیم.

درباره مطالعه

در قدم اول، محققان کیسه هایی را از یک نوع باکتری که عامل بروز ذات الریه و سایر عفونت های خطرناک بود، خارج کردند.

آن ها متوجه شدند که باکتری در وهله اول مواد موجود در کیسه ها را آزاد می کند. دستورالعمل های رشد بیوفیلم در این مواد وجود دارد. سپس بر اساس دسترسی به مواد مغذی و اکسیژن و عوامل دیگر، این کیسه ها را با دستورالعمل های جدید ارسال کرده و جلوی رشد بیوفیلم را می گیرد.

محققان توانستند دستورالعمل هایی را در این کیسه ها قرار دهند که جلوی رشد را گرفته و باکتری را فریب دهد. به این صورت می توانند در هر مرحله ای، عفونت را نابود کنند. حتی زمانی که بیوفیلم ها کاملا سالم هستند و با سرعت رشد می کنند، باز هم از دستورالعمل های جدید تبعیت کرده و نابود می شوند.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که کیسه های بیرون سلولی راهکار اصلی کنترل رشد بیوفیلم هستند.

این کیسه ها که در اصل حباب های کوچک با اندازه 30 تا 50 نانومتر یا حدود 2.000 برابر کوچک تر از یک تار مو هستند، وسیله حمل و نقل مولکول ها از سلول هستند. آن ها وارد سلول شده و برنامه ریزی سلول های نزدیک به خود را تغییر می دهند.