شاید تا به حال نام بیماری زوال عقل به گوشتان خورده باشد. زوال عقل به اختلال روانی ، به علت بیماری عضوی از مغز  ،گفته می شود. این اختلال با تغییر شخصیت و نئاندرتال شدن و موقعیت‌ناشناسی و اختلال در حافظه ، داوری و اندیشه همراه است. شایع‌ترین نوع زوال عقل، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است. برای خواندن ادامه این مطلب با دکتر چک همراه باشید.

زوال عقل می تواند به روش های مختلفی به مغز آسیب برساند. سوالی که پیش آمده این است که آیا این آسیب ها می توانند باعث تغییر در شیوه راه رفتن بیماران شوند یا خیر؟ محققان طبق مطالعات جدیدی  الگوهای قدم زدن را در افرادی با دو نوع زوال عقل، مقایسه کردند و این سؤال را مورد بررسی قرار داده اند.

نویسندگان در مقاله اخیر آلزایمر و دمانسیا درباره یافته های خود اظهار داشتند: “بیماری آلزایمر باعث به وجود آمدن اختلال در راه رفتن بیماران می شود.”

محققان خاطر نشان کردند که بروز اختلالات در راه رفتن – یا تغییراتی در شیوه راه رفتن – ممکن است نشان دهنده آسیب خاصی باشد که یک بیماری به عملکرد ذهنی و مغز وارد کرده است. آن ها گفتند که تغییر در شیوه راه رفتن می تواند یکی از شیوه های تشخیص بیماری زوال عقل توسط پزشکان باشد و با استفاده از این نشانه می توانند سریعتر آزمایش ها و تصویر برداری مربوطه را تجویز کنند.

« دکتر رونا مک آردل »(نویسنده ارشد پژوهش دانشکده علوم پزشکی دانشگاه نیوکاسل در انگلستان) می گوید: “دست یافتن به این نتیجه پیشرفت مهمی است، چرا که با تشخیص دقیق تر زوال عقل امکان درمان، مراقبت و مدیریت بهتر و سریع تری برای این بیماری صورت می گیرد.”

 

انواع زوال عقل و علت های بروز آن

انواع زوال عقل و علت های بروز آن

زوال عقل نامی است که پزشکان بر روی بیماری حافظه گذاشته اند. علائم این بیماری شامل زحمت به خاطر سپردن چیزی و فکر کردن در مورد آن است. این بیماری زندگی روزمره افراد را با مشکل مواجه می کند.

برخی از افرادی که مبتلا به زوال عقل هستند با مشکل حواس پرتی گاه و بی گاه ،مواجه اند و در تمرکز کردن مشکل دارند. همچنین کنترل احساسات برایشان دشوار است و در طول این بیماری شخصیتشان تغییر می کند.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در سراسر جهان 50 میلیون نفر مبتلا به زوال عقل هستند و هر ساله 10 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

WHO همچنین تخمین می زند 5 تا 8 درصد از جمعیت جهانی که 60 سال سن دارند، دچار زوال عقل هستند.

بسته به علت اصلی به وجود آمدن زوال عقل، انواع مختلفی از آن وجود دارد. بیماری آلزایمر شایعترین نوع زوال عقل در افراد مسن است. اشکال دیگر شامل لویی بادی (نوعی از زوال عقل است که ارتباط نزدیکی با بیماری پارکینسون دارد)، عروقی (نوعی از زوال عقل است که در نتیجه سکته مغزی شکل می گیرد) و زوال عقل جبهه است. همچنین یک فرد می تواند به بیش از یک نوع از زوال عقل دچار شود.

بیماری آلزایمر و سایر علل شایع زوال عقل، منجر به آسیب جبران ناپذیر در مغز شده و با گذشت زمان بدتر می شود. در حال حاضر هیچ درمان دارویی برای این شرایط پیش رونده عصبی وجود ندارد اما به تازگی دستگاهی اختراع شده که می تواند روند پیشرفت آلزایمر را متوقف کند و آن را به عقب برگرداند.

زوال عقل لویی بادی و آلزایمر

در مطالعات جدید، مک آردل و همکارانش به بررسی بیماری آلزایمر و لویی بادی پرداختند. در هر دو حالت، رسوبات پروتئینی در مغز باعث از بین بردن نورون های مغزی یا سلولهای عصبی مغز شده و منجر به آسیب های جبران ناپذیری می شود.

در بیماری آلزایمر، آسیب ها در هیپوکامپ (ناحیه ای از مغز که برای تشکیل حافظه ضروری است) آغاز می شود. در زوال عقل لویی بادی، این آسیب وارد قسمت هایی از مغز می شود که حرکت و جنبه های خاصی از حافظه را کنترل می کند.

در مجموع 110 نفر از افراد بالای 60 سال در این مطالعه شرکت کردند. از این تعداد 29 نفر دارای نقص شناختی خفیف (MCI) بودند و به عنوان گروه کنترل، مورد بررسی قرار گرفتند. 36 نفر از این افراد در مراحل اولیه آلزایمر و 45 نفر نیز در مراحل اولیه زوال عقل لویی بادی بودند.

افراد مبتلا به MCI کاهش قابل توجه و قابل اندازه گیری در حافظه و تفکر دارند. البته داشتن MCI به این معنا نیست که فرد دچار زوال عقل است ،اما مقدمه آن است و اگر شخصی زوال عقل داشته باشد حتما مبتلا به MCI است.

محققان شرکت کنندگان را دعوت کردند تا با سرعت عادی روی تشکی که شامل هزاران سنسور است قدم بزنند. این سنسورها به محققان اجازه میدادند تا الگوی راه رفتن هر فرد را تجزیه و تحلیل کنند.

نتیجه این تجزیه و تحلیل تفاوت های مشخصی را در طول قدم ها و زمان پیاده روی ، بین افرادی که  مبتلا به لویی بادی و آلزایمر بودند ،آشکار کرد.

شرکت کنندگان با بیماری آلزایمر، به ندرت الگوهای پیاده روی خود را تغییر می دادند. در مقابل، افرادی که مبتلا به زوال عقل لویی بادی بودند ، اغلب در نوع قدم ها و زمان پیاده روی شان تغییراتی به وجود می آوردند.

در افراد مبتلا به زوال عقل لویی بادی افتادن در حین راه رفتن، دیده شد ؛چرا که الگوی پیاده روی نامتقارنی داشتند. این الگو از نظر زمان و اندازه قدم هایشان متغیر بود.

این تیم دریافتند که با تجزیه و تحلیل عدم تقارن الگوهای پیاده روی، می توانند با دقت 60٪ پیش بینی کنند که کدام یک از شرکت کنندگان دارای کدام نوع زوال عقل هستند. این اولین مطالعه ای بود که توانست این تفاوت ها را نشان دهد.

 

شواهدی از ارتباط بین شیوه های راه رفتن و زوال عقل

شواهدی از ارتباط بین شیوه های راه رفتن و زوال عقل

محققان نتیجه گرفتند که این تغییرات در شیوه راه رفتن می تواند به دلیل اثرات خاص بیماری بر روی ادراک بیمار باشد. آنها قصد دارند در آینده از اسکن مغزی، نشانگرهای زیستی و نتایج پس از مرگ استفاده کنند و بر روی گروه بزرگتری از شرکت کنندگان تحقیق و مطالعه انجام دهند.

این تیم عنوان کرده در صورت تحقیقات بیشتر، پزشکان می توانند تا 5 سال آینده برای معاینه بالینی از این شیوه ،در تشخیص انواع مختلف زوال عقل استفاده کنند.

دکتر «جیمز پیکت  »(رئیس پژوهش در انجمن آلزایمر در انگلستان) این مطالعه را که انجمن آلزایمر از آن پشتیبانی کرده ،به عنوان کاری پیشگام در زمینه تحقیقات زوال عقل دانسته است.

وی می افزاید: « این مطالعه به خوبی انجام شده و می توانیم برای اولین بار ببینیم که شیوه راه رفتن ممکن است سرنخهایی در تشخیص بیماری آلزایمر و زوال عقل لوئی به ما بدهد. ما مشتاقانه منتظر دیدن مطالعات جامع تر و طولانی تر برای کسب اعتبارسنجی این روش هستیم و امیدواریم خیلی زود در سرتاسر دنیا از این روش برای تشخیص زودهنگام زوال عقل در بیماران استفاده شود».


مطالب مرتبط :

به غیر از باردار بودن چه دلایلی برای به تاخیر افتادن عادت ماهیانه وجود دارد؟ (7 دلیل)
آیا نوسان فشار خون ممکن است باعث کاهش عملکرد شناختی در بیماران آلزایمر شود؟
تاثیر باکتری های روده بر روی بدن و وزن افراد

 

منبع