معمولاً افراد فکر می کنند که گوش درد یک مشکل کوچک است؛ در صورتی که این مشکل کوچک می تواند درد زیادی به شما تحمیل کند. با وجود اینکه دارو و آنتی بیوتیک های زیادی برای درمان گوش درد وجود دارد، بعضی از روش های خانگی نیز به رفع این مشکل کمک می کنند.

گوش درد غیرقابل تحمل است و خواب، خوراک،  کار و زندگی را از شما می گیرد. بسیاری از کودکان نمی توانند با درد آن کنار بیایند و خیلی اذیت می شوند.

افرادی که درد شدیدی دارند، به ویژه اگر اولین بار است که آن را احساس می کنند، باید به پزشک مراجعه کنند. اما راه هایی وجود دارند که می توانید در خانه انجام دهید تا از شدید شدن آن جلوگیری و آن را بهتر کنید.

علت گوش درد چیست؟

عفونت گوش یکی از مهمترین دلایل گوش درد است. وقتی گوش عفونت می کند، التهاب و فشار آن باعث درد می شود.

اگر گوش تان عفونت کرده است، علائمی مانند فشار سینوس یا سوزش و درد گلو را هم تجربه می کنید. به این دلیل که این اعضا به گوش نزدیک هستند و عفونت آنها به گوش ها هم کشیده می شود. عفونت گوش همچنین می تواند یک شرایط ثابت باشد. در بیشتر موارد، عفونت گوش ها باکتریایی است و ویروسی نیست.

تنها پزشک می تواند عفونت گوش را تشخیص دهد؛ بنابراین نباید بدون اجازه پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنید.

درد گوش

همیشه عفونت علت درد در ناحیه گوش نیست. مسائل دیگری هستند که به این مشکل تأثیر می گذارند؛ از جمله:

جابه جایی درد: شاید عفونت یا التهاب یک قسمت دیگر بدن به گوش ها برسد. برای مثال، دندان درد معمولاً باعث گوش درد می شود.

شرایط حاد: مشکلات TMJ از جمله این شرایط هستند.

عفونت های پوستی: اگر پوست اطراف گوش دچار عفونت شود، به داخل گوش هم سرایت می کند.

واکنش های آلرژیک: صابون، شامپو یا گوشواره معمولاً این نوع آلرژی ها را به وجود می آورند.

آب: اگر آب به داخل گوش برود، آن را دچار عفونت می کند.

فشار: تغییر ارتفاع ممکن است به گوش ها فشار وارد کند که معمولاً این مشکل خود به خود حل می شود.

در صورتی که این درد درمان نشود و به حال خود رها گردد، عفونت گوش به سمت فک و دیگر قسمت های بدن پخش می شود. در این حالت، ممکن است خود گوش دچار آسیب شود و تب تان را افزایش دهد.

اگر علائم این بیماری را داشتید و در طول یک یا دو روز بهتر نشدید، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که درد زیاد و با تب بالا همراه شد و یا اینکه شنوایی تان را از دست دادید، فوراً به دنبال درمان آن بروید.

درمان خانگی گوش درد

اگر دردتان شدید نیست یا اینکه منتظر هستید دارویی که مصرف می کنید، روی شما اثر کند، می توانید درمان های خانگی را برای رفع گوش درد هم امتحان کنید؛ ممکن است با این کار دردتان کاهش پیدا کند.

۱. استفاده از داروهای معمولی

داروهای ضداستروئیدی و ضدالتهابی به طور موقت می توانند گوش درد شما را کاهش دهند. کسانی که دچار این عارضه می شوند، می توانند این داروها را مصرف کنند:

  • ایبوپروفن؛
  • استامینوفن؛
  • آسپرین.

یادتان باشد که هیچ وقت به کودکان و نوجوانان کم سن و سال آسپرین ندهید؛ زیرا این دارو برای آنها خطرناک است.

بهتر است که والدین قبل از اینکه به کودکان زیر دو سال خود دارو دهند، با یک پزشک مشورت کنند. این داروها می توانند عوارض جانبی شدید در نوزادان و کودکان ایجاد کنند. از طرفی دیگر، دوز این داروها باید برای کودکان، کمتر از بزرگسالان باشد.

۲. گرما

گرمای پد الکتریکی یا پک گرمایشی، التهاب و درد گوش را کمتر می کند.

حدود ۲۰ دقیقه یک کمپرس گرم را روی گوش تان قرار دهید. برای گرفتن نتیجه بهتر، باید کپرس گرم را روی گردن و گلوی تان نیز بگذارید.

کمپرس گرم نباید گرمای غیرقابل تحملی داشته باشد. هرگز با پد گرمایشی نخوابید و اجازه ندهید که کودکان بدون نظارت بزرگترها از آن استفاده کنند!

۳. سرما

یک کمپرس سرد می تواند به کاهش درد گوش کمک کند.

تکه های یخ را داخل حوله کاغذی بریزید یا از یک کیسه یخ فریز شده استفاده کنید و سپس آن را با یک پارچه نازک بپوشانید و روی گوشتان بگذارید و کمتر از ۲۰ دقیقه این کار را ادامه دهید.

درمان گوش درد

این سرما نباید به گوش آسیب بزند و والدین هرگز نباید یخ را مستقیماً روی پوست کودکان بگذارند.

بعضی از افراد فکر می کنند که تأثیرات گرما خیلی بیشتر از سرماست. بعضی افراد دیگر هر دو را با هم استفاده می کنند (۲۰ دقیقه گرما و بعد ۲۰ دقیقه سرما) تا تاثیر بهتری داشته باشد.

۴. قطره گوش

قطره گوش چرک داخل گوش را از بین می برد و فشار آن را کاهش می دهد.

قبل از استفاده از قطره گوش برای یک کودک باید راهنمای استفاده از آن را با دقت بخوانید و با پزشک مشورت کنید.

قطره گوش نمی تواند جایگزین آنتی بیوتیک ها شود؛ زیرا تاریخ مصرف کدهایی دارد که باید آن را تنها در چند روز مصرف کنید. اگر نشانه های گوش دردتان دوباره برگشت، باید به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که قطره را با تیوپ آن در داخل گوش کودکتان نکنید یا اینکه به سمت پرده گوش تان نبرید؛ چون ممکن است پرده گوش پاره شود.

۵. ماساژ

ماساژ ملایم درد گوش را کمتر می کند و گوش درد ناشی از فک یا دندان، با ماساژ بهتر می شود.

شما می توانید تنها ناحیه درد و یا عضلات اطراف آن را ماساژ دهید. برای مثال، اگر ناحیه پشت گوش آسیب دیده باشد، باید عضلات فک و گردن را ماساژ دهید. از طرفی دیگر، گوش درد ناشی از عفونت، نیز با ماساژ درمان می شود.

– با استفاده از حرکت رو به پایین به پشت گوش و پایین گردن فشار وارد کنید.

– فشار به سمت پایین را ادامه دهید و همین گونه به سمت جلوی گوش پیش بروید.

این نوع ماساژ مایع داخل گوش را خشک می کند و اجازه نمی دهد تا درد بیشتر شود.

۶. سیر

سیر یک داروی رایج در میان مردم است. بعضی از تحقیقات نشان داده اند که سیر خواص ضدمیکروبی دارد و می تواند با عفونت ها مقابله کند.

نباید از سیر به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک هایی که پزشک تجویز می کند، استفاده کنید!

به جای آن، در کنار آنتی بیوتیک از سیر نیز استفاده کنید تا عفونت گوشتان از بین برود. سعی کنید برای جلوگیری از عفونت گوش هر روز یک حبه سیر بخورید.

قطره سیر نیز به کاهش و جلوگیری از عفونت گوش کمک می کند. دو یا سه حبه سیر را در دو قاشق غذاخوری روغن خردل یا کنجد تف دهید و آن را هم بزنید. سپس یک یا دو قطره از آن را روی هر گوش بمالید.

۷. پیاز

پیاز نیز مانند سیر عفونت و درد را کاهش می دهد؛ ولی نمی توانند جایگزین داروها شوند.

یک پیاز را برای یک یا دو دقیقه داخل مایکروویو بگذارید. سپس آب آن را بگیرید و چند قطره  توی گوشتان بچکانید. ۱۰ دقیقه دراز بکشید و بعد اجازه دهید این مایع از گوش تان خارج شود. در صورت نیاز، این کار را تکرار کنید.

۸. مکیدن گوش

مکیدن گوش می تواند به کاهش فشار داخل گوش و گوش دردتان کمک کند.

earache drchek

مادر یا پرستار کودک می تواند هر چند وقت یک بار گوش کودک را میک بزنند تا او احساس بهتری داشته باشد.

۹. شیر مادر

شیر مادر خواص ضدمیکروبی دارد. بعضی از تحقیقات نشان داده اند که شیر مادر براساس میکروب های بدن نوزاد، تغییر خواص می دهد و خود را به گونه ای تنظیم می کند تا بتواند میکروب های بدن کودک را از بین ببرد. نوزادان و کودکان باید بیشتر از خواص شیر مادر استفاده کنند.

شیر مادر علاوه بر اینکه برای نوزادان و کودکان مفید است، برای بزرگسالان هم فایده دارد؛ حتی اگر فایده هم نداشته باشد، هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد نمی کند.

چند قطره شیر مادر را داخل هر گوش تان بریزید و در صورت نیاز، هر چند ساعت یک بار، این کار را تکرار کنید.

 

منبع: medicalnewstoday