مراقبت از گوش یکی از حیاتی ترین وظایفی است که ما باید حتما در طول زندگی به آن توجه ویژه داشته باشیم. به همان نسبت که به آراستگی ظاهر خود اهمیت می دهید، باید به نظافت و مراقبت از گوش خود اهمیت بدهید. برای این که متوجه شوید که چه چیزهایی به گوش آسیب می رساند، تا انتهای مقاله با ما در دکتر چک همراه باشید.

عوامل آسیب رسان به گوش شامل موارد زیر است

  • جرم گوش
  • فشار هوا
  • استرس
  • اختلال گوش شناگر
  • عارضه عفونت گوش میانی
  • استفاده از گوش پاک کن
  • گوش کردن به موسیقی هنگام دویدن
  • نزدن سمعک برای کسانی که باید حتما از آن استفاده کنند.

والدین می دانند که گوش درد در کودکان چقدر شایع است، اما بزرگسالان نیز ممکن است گوش درد های مکرری را تجربه کنند. موارد بالا شایع ترین گزینه هایی هستند که باعث گوش درد می شوند.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2022/01/pain-in-ear-drchek-min.jpg

جرم گوش

همه ی ما ممکن است گوش هایمان به حد زیادی جرم بگیرد. در حالت کلی این جرم ها برای سلامت گوش لازم و ضروری هستند. ولی اگر بیش از حد، گوش هایمان جرم تولید کند مجرای گوش بسته خواهد شد و در میزان شنوایی شما اختلال ایجاد می شود. گاهی اوقات درد گوش بر اثر جرم زیاد گوش است.

زمانی که از حمام خارج می شوید، با حوله یا پنبه گوش های خود را پاک نکنید. با این کار جرم را بیشتر به اعماق گوش فشار می دهید.

شما می توانید برای مراقبت از گوش و جلوگیری از گوش درد از قطره هایی استفاده نمایید. این قطره ها موجب می شوند تا موم ها یا جرم های انبوه فشرده شده در گوش نرم شوند و خودشان از گوش خارج شوند. در صورتی که موم های گوش بیش از حد سفت شده باشند، باید نزد متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید تا گوش شما را شست و شو دهد. جرم های زیاد گوش می توانند یکی از موارد چه چیزهایی به گوش آسیب می رسانند باشند.

برای مراقبت از گوش به فشار هوا توجه داشته باشید

اغلب اوقات، گوش شما یک کار بسیار مفیدی را انجام می دهد تا فشار را در هر دو طرف پرده گوش یکسان نگه دارد. آن صدای کمی که هنگام قورت دادن احساس می کنید، بخشی از این فرآیند است. اما تغییرات سریع، مانند زمانی که در هواپیما یا در آسانسور هستید، می تواند تعادل ایجاد شده را به طور کامل از بین ببرد. ممکن است گوش شما درد بگیرد و ممکن است در شنوایی مشکل داشته باشید. این عامل معمولاً به عنوان اختلال عملکرد شیپور استاش شناخته می شود که می تواند در برخی از افراد بسیار مزمن باشد.

برای جلوگیری از ایجاد هرگونه آسیبی به گوش در داخل هواپیما اقدامات زیر را انجام دهید:

  • آدامس بجوید، آب نبات سفتی را بمکید و یا در هنگام برخاستن و فرود آمدن هواپیما، خمیازه بکشید و آب دهان خود را قورت دهید.
  • هنگام فرود هواپیما حتما بیدار بمانید.
  • نفس عمیق بکشید، سوراخ های بینی خود را ببندید، سپس به آرامی سعی کنید هوا را از بینی خود خارج کنید.
  • زمانی که سرماخوردگی، عفونت سینوسی یا هرگونه علائم آلرژی زا دارید، از هرگونه سفر هوایی خودداری کنید.

اختلال گوش شناگر

اگر هنگام کشیدن لاله گوش یا فشار دادن بر روی لبه کوچکی که گوش را می بندد، شما دردی را حس نمودید، احتمالاً به این عفونت گوش خارجی مبتلا شده اید. زمانی که آب حبس شده در مجرای گوش شروع به تولید میکروب کند، شما به این عارضه مبتلا می شوید. گوش شما ممکن است قرمز، متورم یا دچار خارش شود و چرک هایی نشت کنند. این عارضه مسری نیست و برای پیشگیری از اختلال گوش شناگر، گوش های خود را در حین و بعد از شنا خشک نگه دارید. متخصص گوش و حلق و بینی احتمالا برای رفع این مشکل قطره های آنتی بیوتیک مخصوص گوش را تجویز می نماید.

عفونت گوش میانی – یکی از چیزهایی به گوش آسیب می رساند

سرماخوردگی، آلرژی یا عفونت سینوسی می تواند لوله های گوش میانی شما را مسدود کند. هنگامی که مایعی داخل گوش جمع می شود و کم کم عفونی می شود، پزشک این عارضه را اوتیت مدیا تشخیص می دهد. این عفونت شایع ترین علت گوش درد است.

اگر پزشک شما تشخیص دهد که علت این عارضه وجود یک باکتری است، ممکن است آنتی بیوتیکی را برایتان تجویز کند. اگر نه، ممکن است درمان با آنتی هیستامین و استروئید بینی آغاز گردد.

در صورتی که درد گوش پس از مصرف آنتی بیوتیک بهبود نیافت یا مجددا گوش درد را احساس نمودید، حتما به پزشک اطلاع دهید.  این عارضه اگر درمان نشود، عفونت گوش میانی می تواند گسترش یابد یا باعث کاهش شنوایی در فرد شود.

برای مراقبت از گوش در صورتی که به اختلال عفونت گوش میانی مبتلا شده اید، مراجعه به پزشک را در اولویت قرار دهید.

گوش پاک کن – از عوامل آسیب رسان به گوش تلقی می گردد

بیشتر افراد فکر می کنند که گوش پاک کن می تواند گوش را به راحتی تمیز کند. ولی باید بدانید که نه تنها گوش را تمیز نمی کند، بلکه جرم های گوش را به انتها فشار می دهد و موجب اختلال شنوایی در دراز مدت می شود. برای خارج کردن جرم گوش باید از یک وسیله ای فنری شکل که در فروشگاه های ابزار پزشکی به فروش می رسد، خریداری نمایید.

امتناع از سمعک برای افراد کم شنوا

وقتی که قدرت شنوایی برای افراد کم شنوا با استفاده از سمعک بیشتر می شود، چرا از استفاده آن خودداری می کنید؟

کسانی که مشکل کم شنوایی دارند باید حتما از سمعک استفاده کنند. اگر این کار را انجام ندهند، شدت شنوایی کاهش یافته و آسیبی جدی به گوش وارد می شود.

استفاده زیاد از هندزفری یا انواع هدفون ها

صدای زیاد موزیک در حالی که از هندزفری استفاده می کنید، موجب آسیب رسیدن به گوش می شود. در هنگام ورزش اگر از هدست یا هدفون استفاده می کنید، صدای موزیک را کم کنید.

به نظر من اگر بپرسید که چه چیزهایی به گوش آسیب می رساند ، بیشتر از همه عدم مراقبت صحیح از گوش است. وقتی که می دانید گوش قادر است تا میزان خاصی از صدا را بر حسب دسی بل تحمل نماید، چرا صدا را زیاد می کنید.

وارد شدن کلر آب استخر به گوش ها در حین شنا

در حالی کلی نباید در حین شنا آب وارد گوش بشود. برای برخی افراد وارد شدن کلر هیچ مشکلی را برایشان ایجاد نمی کند ولی برای برخی دیگر ممکن است حساسیت یا عفونت هایی ایجاد شود. بیماری گوش شناگر که در بالا اشاره نمودیم معمولا در شناگرها و افرادی که زیاد به استخر می روند و مراقبت های اصولی را انجام نمی دهند، دیده می شود.

چه چیزهای دیگری به گوش آسیب می رساند ؟

ممکن است شما مشکل دیگری مانند دندان درد داشته باشید. درد دندان میتواند عصب های گوش را درگیر نماید.

این عارضه به این دلیل است که اعصاب صورت و گردن شما از نزدیکی گوش داخلی شما عبور می کند. پزشکان به این نوع دردی که در یک ناحیه شروع می شود، اما در ناحیه دیگری احساس می شود، «درد ارجاعی» می گویند.

گلو درد نیز ممکن است باعث گوش درد شود. یکی از عوامل آسیب رسان به گوش گلودرد و سرماخوردگی شدید بوده که می توانید شنوایی شما را با اختلال مواجه نماید.

آبسه های دندان، حفره ها و دندان های آسیاب نهفته نیز می توانند باعث گوش درد شوند. پزشک شما می‌تواند با ضربه زدن روی دندان یا لثه‌ها تشخیص دهد که آیا دندان‌های شما در این خصوص مقصر هستند یا خیر.