ما در دنیای مدرنی زندگی می کنیم که روز به روز همه چیز در حال آسان تر شدن است و بالا بردن راندمان کارها در اولویت است. درمان و بهداشت و خدمات پرستاری و مراقبتی نیز از این قائده مستثنا نیستند.

سلامت انسان همیشه در بالا ترین درجه اهمیت بوده و امروزه این اهمیت بیشتر هم شده است. خدمات درمانی، پزشکی و پرستاری رشد چشمگیری داشته اند و همه در تلاش اند تا سلامتی و شادابی به افراد منتلق شود. اما یک اتفاق مهم در حال رخ دادن است. تمرکز خدمات درمانی و سلامتی تا حدی دارد از مراکز درمانی و بیمارستان ها خارج می شود و در عوض به سمت درمان بیماران در منزل آنها پیش می رود.

درمان و مراقبت های بالینی در منزل اتفاق جدیدی نیست. اما در سال های اخیر با رشدی فرای تصور (به خصوص بعد از آمدن و فراگیر شدن ویروس کرونا) به پیش می رود. این خدمات به افراد کمک می کنند تا بدون خروج از منزل خود بتوانند ویزیت شوند، مشکلشان تشخیص داده شود و در نهایت روند درمان را طی کنند. همه ی این ها بدون نیاز به مراجعه به مراکز درمانی و تنها در منزل شخصی.

امروزه دو حالت کلی میتوان از خدمات برای درمان در منزل استفاده کرد:

  1. حضور پرستار، پزشک و مددکار در منزل: این خدمات به این گونه است که فرد با تماس با مراکز ارائه دهنده این خدمات، آنچه نیاز دارد را می گوید و سپس فرد مورد نیاز برای او در خانه اعزام می شود. هم پزشک و هم پرستار میتوانند در خانه او حاضر شوند تا او هم معاینه شود و هم اقدامات لازم بر رویش انجام شود و روند بهبودی را طی کند.
  2. ارتباط با پزشکان و متخصصان به صورت تلفنی و آنلاین: در این روش بیمار میتواند با فرد مورد نیازش از خانه خود صحبت کند، موردش را بگوید و از کمک و راهنمایی بهره ببرد.

هر یک از دو مورد بالا مزایا و معایب خود را دارند. مورد اول این مزیت را دارد که بیمار توسط پزشک از نزدیک معاینه می شود و تمام اقدامات روی او انجام میشود در حالی که او هیچ نیازی به خروج از منزل خود ندارد، اما این ایراد را دارد که امکان انجام شدن تمام خدمات به دلیل محدودیت های منزل نیست و در مواقعی بیمار حتما باید به بیمارستان مراجعه کند.

مورد دوم نیز این مزیت را دارد که خیلی سریع و خیلی راحت انجام می شود و شما میتوانید با هر متخصصی که میخواهید ارتباط داشته باشید اما ایراد آن این است که نیاز به اقدامات پرستاری را نمیتواند پاسخگو باشد و در نهایت بیمار وادار به مراجعه به مراکز درمانی می شود.

آیا خدمات درمانی در منزل به آن خوبی که به نظر می رسند هستند؟

هنگامی که موضوع سر سلامتی باشد، افراد میخواهند خیالشان کاملا راحت باشد و از بهترین خدمات استفاده کنند. برای همین کیفیت هر گونه خدمتی اهمیت بالایی دارد. آیا پزشکان و پرستارانی که از راه دور به بیماران مشاوره می دهند، یا به منزل آنها می روند، دارای توانایی کافی برای این کار هستند؟ آیا مراکز خدمات بالینی در منزل از افراد مجرب و با دانشی استفاده می کنند؟ تفاوتی بین این خدمات به شکل در منزل و در بیمارستان وجود دارد؟

به طور کلی مراکز خدمات بالینی در منزل موظف اند از افراد دارای مدارک معتبر و کار آزموده استفاده کنند و مواردی مانند گواهی سوپیشینه با توجه به حضور در منزل افراد اهمیت بالایی دارد. در حالت کلی تفاوتی در پزشکان و پرستاران نیست به جز این مورد که این افراد باید دقت داشته باشند که در خانه بیماران رفتار مناسبی داشته باشند و به حریم آن احترام بگذارند.

اما نمیتوان گفت که تمام مراکز این نکات مهم را رعایت می کنند. اگر چه با نظارتی که وزارت بهداشت بر عملکردشان دارد آنها مجبور به رعایت یک سری اصول هستند تا تجربه خوبی برای بیماران و خانواده هایشان رقم بخورد.

خدمات سرم در منزل

چه خدماتی امکان انجام در منزل را دارد؟

به دلیل محدودیت های منازل هر اقدامی را نمیتوان در آنها انتظار داشت. به عنوان مثال برای عمل های جراحی، استفاده از امکانات ICU و مواردی مانند این، حتما باید به بیمارستان مراجعه شود. اما یک سری اقدامات پرستاری هستند که به راحتی میتوانند در منزل صورت بگیرند تا دیگر نیازی برای مراجعه بیمار به بیمارستان نباشد. مواردی مانند وصل سرم در منزل، تزریق عضلانی، کشیدن نخ بخیه، تعبیه لوله معده، وصل و تعویض سوند و مانند اینها تنها با حضور پرستار در منزل شخص قابل انجام است.

با تشخیص پزشک میتوان مواردی که نیاز به تجهیزات خاصی ندارد را در منزل انجام داد اما در مواقعی این امکان نیست و حتما باید به بیمارستان مراجعه شود.

آیا مراکز ارائه دهنده خدمات بالینی در منزل در تمام ایران فعالیت می کنند؟

در حال حاضر متاسفانه خیر. به دلیل تراکم بالای جمعیت و نیاز بسیار زیاد به خدمات درمانی، این مراکز توجه خود را به شهرهای بزرگ کشور معطوف کرده اند. برخی از آنها فقط در یک شهر فعالیت می کنند اما برخی در شهرهای بزرگ کشور فعالیت دارند. اگرچه ساکنان شهر های کوچک تر فعلا شاید با سختی بتوانند از خدمات بالینی در منزل استفاده کنند اما با رشد و فراگیری این خدمات میتوان به زودی انتظار بسیار بیشتری از آنها داشت.

خدمات پرستاری در منزل در تهران

در حال حاضر تهران شهری است که بیش از هر جای دیگری مراکز مختلف در آن فعالیت می کنند. در تمام نقاط تهران تمام افراد دسترسی خوبی به شرکت های مختلف دارند تا از خدمات آنها استفاده کنند که در صورت عدم رضایت میتوانند از مراکز دیگر استفاده کنند. خدمات پرستاری در منزل جنوب تهران، شمال تهران، شرق، غرب و مرکز تهران، امکان استفاده از انواع خدمات و اقدامات را برای تهرانیان فراهم کرده اند.

یک مرکز مهم و بزرگ که انواع خدمات را در منزل به افراد ارائه می کند سها سنتر است. برای اطلاع از تعرفه ویزیت پزشک در منزل، اقدامات پرستاری و… و استفاده از خدمات سها میتوانید به وبسایت https://sahacenter.com مراجعه کنید.