برای بیشتر مردم اصلا عجیب نیست که صبح های زمستانی خود را با چندین سرفه شروع کنند. سرفه کردن در صبح ها امری رایج است و چندین عامل بالقوه دارد اما منظور این نیست که الزاما بیمار شده اید. با دکتر چک همراه باشید.

چرا صبح ها سرفه می کنم؟

شب ها که خوابیده اید، موکوس و مخاط به گلو و ریه هایتان برمی گردید. پس از این که صبح خود را شروع کردید، مخاط شکسته شده و منجر به سرفه کردن می شود.

سرفه کردن یک عکس العمل طبیعی بدن و شیوه ای برای محافظت فرد می باشد؛ به این صورت که مجراهای هوایی از موکوس، ذرات ریز و میکرو ارگانیسم ها و هر گونه خوراکی یا نوشیدنی که به طور تصادفی استنشاق کردید، پاک می شوند.

دلایل بروز سرفه های صبحگاهی

ترشح پشت بینی و حلق

یکی از شایع ترین دلایلی که برای سرفه های صحبگاهی وجود دارد، ترشح پشت بینی و حلق می باشد. اصلاح ترشح پشت بینی و حلق به زمانی گفته می شود که موکوس از قسمت پشت گلو از بینی و سینوس ها حرکت می دهد. البته این عامل خود یکی از نشانه های رایج سرماخوردگی معمولی و “آنفولانزا” نیز می باشد و در عین حال، تب مرغی و ورم سینوس نیز ترشح پشت بینی و حلق را تحریک می کنند.

سرماخوردگی معمولی یا “آنفولانزا”

سرما خوردگی معمولی و عفونت های مجرای تنفسی مانند “آنفولانزا” اغلب میزان تولید موکوس و مخاط را افزایش می دهند. در نتیجه این تجمع شبانگاهی، صبح ها با سرفه از خواب بیدار می شوید.

خشکی دهان

خشک شدن دهان در طول شب باعث آزار و خراش قسمت پشت گلو می شود و صبح ها نیز باعث سرفه می شود؛ البته با مصرف فراوان مایعات می توان از این سرفه ها جلوگیری کرد.

آلرژی

آلرژی و تب مرغی به عکس العمل های بدن در برابر مواد آلرژی زا موجود در هوا گفته می شود. چندین عامل باعث تحریک بروز این عکس العمل ها می شوند اما رایج ترین آن ها شامل گرده گیاهان، هیره و تارچه حیوانات خانگی {لایه های نازک و میکروسکوپی پوست که از حیواناتی مانند گربه، سگ و پرندگان جدا می شود}.

افرادی که نسبت به هیره آلرژی دارند، شب ها و صبح ها {از جمله سرفه های صبحگاهی} علائم بیشتری را تجربه می کند زیرا هیره اغلب در تختخواب حضور دارد.

افرادی که نسبت به گرده گیاهان آلرژی دارند نیز با این حالت مواجه می شوند زیرا میزان گرده گیاهان در طول روز بیشتر می شود.

معمولا سرفه های صبحگاهی مسئله نگران کننده نیستند اما اگر همچنان این وضعیت را داشتید یا هر گونه مشکل تنفسی برای تان پیش آمد بهتر است که با پزشک متخصص مشورت کنید.