افزایش میزان مبتلایان به آلرژی ها و اختلال های آتوپیک به دغدغه ای اصلی در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است که از دهه 1960 آغاز شد. به مرور زمان، به تعداد مبتلایان به این عارضه ها در قرن بیستم نیز افزوده می شود.

فرضیه بهداشت، تعریفی است که برای این مسئله به کار برده می شود. این فرضیه پیشنهاد می کند که ارتباطی میان شیوع آلرژی ه و عواملی نظیر جمعیت خانواده، استانداردهای بهداشتی و میزان تماس با ترکیبات میکروبی وجود دارد.

فرضیه بهداشت و فرضیه “دوستان قدیمی”

برای اولین بار در سال 1989 شخصی به نام استراکان، فرضیه بهداشت را معرفی کرد. وی توانست ارتباطی میان خانواده هایی با جمعیت کمتر یا استانداردهای بهداشتی پایین تر و افزایش خطر ابتلا به انواع آلرژی ها پیدا کند.

تا پیش از سال 1989 چندین مطالعه دیداری در این زمینه انجام شده بود که در یکی از این مطالعات تعداد بیش از 17.000 کودک اهل انگلیس در سال 1958 مورد مطالعه قرار گرفته بودند. در نتیجه این مطالعه مشخص شد که ارتباطی معکوس میان ابتلا به بیماری های آلرژیک و تعداد خواهر برادرهای بزرگ تر وجود دارد.

تصور بر این بود که حضور میکروب ها به فعالیت دستگاه ایمنی بدن کمک می کند و نقشی حفاظتی در برابر آلرژی ها بازی می کند. به دلیل تغییرات قابل توجهی که در استانداردهای تخلیه فاضلاب و بهداشت در دوران انقلاب صنعتی معرفی شده بود، دیگر احتمال این وجود نداشت که با میکروب هایی انسان در تماس باشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. باور آن ها بر این بود که در نتیجه این کار، عملکرد دستگاه ایمنی بدن به خطر می افتد و تعداد موارد ابتلا به آلرژی افزایش خواهد یافت.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که جنبه هایی وجود داشت که امکان تعریف آن ها با توجه به فرضیه بهداشت غیرممکن بود.

در سال 2003 فردی به نام گراهام روک فرضیه ای با نام فرضیه “Old Friends” را ارائه داد. هدف از ارائه این فرضیه، جایگزین کردن ان با فرضیه سلامت بود تا بتوان بعضی از این جنبه های موجود را تعریف کرد. به طور قابل توجهی، فرضیه “دوستان قدیمی” بر میکروب های قدیمی تمرکز داشت که در دوران رشد انسان نیز وجود داشته اند؛ نه بر عفونت های دوران کودکی که تعداد موارد ابتلا به این عارضه را در همین مدت مشابه کاهش داده بود.

رنیت آلرژی

میزان موارد ابتلا به رینیت های آلرژی، که با نام تب مرغی نیز شناخته می شوند، و حساسیت آتوپیک در کودکانی که در شرق آلمان زندگی می کردند پس از تجدید کشور به طور قابل توجهی زیاد شده بود. در نتیجه این اتفاق، سئوالاتی مطرح شد درباره این که سبک زندگی غربی چه تاثیری بر روی بروز تب مرغی دارد.

آسم آتوپیک

از سال 1980 تاکنون شاهد این هستیم که شیوع آسم هر سال به طور تقریبی به میزان 1 درصد بیشتر می شود و تصور بر این است که آسم اتوپیک عامل بیشتر این افزایش، علی الخصوص در میان کودکان، است. مطالعاتی که به تازگی انجام شده است نشان می دهد که روند ابتلا به آسم آتوپیک کاهش یافته است چرا که به وضع ثابتی رسیده است.

اگزما

شیوه اگزما هم راستا با دیگر بیماری های آلرژیک نز افزایش یافته است. این در حالی است که میزان ابتلا در میان کودکان ایالات متحده آمریکا 10 درصد و در میان بعضی از ایالات های همین کشور میزان 18 درصد است. باید به این نکته اشاره کنیم که میزان شیوع این عارضه در مقایسه با دهه 1970 که 6.4 درصدف اکنون به 3.1 درصد رسیده است.

آلرژی به غذا

در دهه های گذشته شاهد این هستیم که میزان ابتلا به آلرژی نسبت به غذا نیز در حال افزایش است که انتظار می رود که با فرضیه بهداشت ارتباط داشته باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در سال 2008 گزارشی منتشر کرد که در آن گفته شده بود که میزان ابتلا به این نوع آلرژی در میان کودکانی که کمتر از 18 سال سن دارند، در 10 سال آینده با افزایش 18 درصدی مواجه خواهد شد.

علاوه بر این، احتمال می رود که کودکانی که به غذا آلرژی دارند، به احتمال زیاد بیشتر تحت تاثیر ابتلا به دیگر بیماری های آتوپیک مانند آسم قرار دارند.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که 8 درصد از کودکان به غذا آلرژی دارند و 30 درصد از ان ها نسبت به چندین غذا آلرژی دارند. در این بین، بیش از یک سوم از این کودکان سابقه بروز عکس العمل های شدید آلرژی را نیز دارند.

شایع ترین غذاهایی که باعث بروز آلرژی می شوند شامل بادام زمینی، تخم مرغ، شیر و حلزون صدف دار می باشند. با این وجود، در حال حاضر تصور بر این است که اگر فرد هر چه زودتر با این غذاها در تماس باشد، خطر بروز آلرژی نسبت به غذا کمتر خواهد شد.