تا به حال از اختلالات ژنتیکی چیزی شنیده اید؟ یا در ارتباط با مسائل ژنتیکی و وراثتی زوجین در به دنیا آوردن فرزند و تاثیر آن بر سلامت جسم، روح و روان کودک. بررسی همه ی این موارد، بر عهده ی مشاور ژنتیک پزشکی و متخصص ژنتیک می باشد. مشاور ژنتیک پزشکی با بررسی شجرنامه و انواع آزمایش های غربال گری میزان سلامت زوجین را در به دنیا آوردن فرزند و بیماری های ژنتیکی که ممکن است او را درگیر کند، به کلی می سنجد. با دکتر چک همراه باشید…

با معرفی دکتر احمد ابراهیمی مشاور ژنتیک در کلینیک ژنتیک پزشکی پارسه تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور در خدمتتان هستیم

  • عضو انجمن ژنتیک ایران، اروپا و کانادا و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی کوثر
  • دارای مدرک تخصصی دکترای ژنتیک پزشکی مولکولی
  • طی کردن دوره پسا دکترا با محوریت تشخیص قبل از لانه گزینی سلول تخم PGD/PGS
  • طی کردن دوره پسا دکترا با محوریت تشخیص بیماری های چند عاملی ژنتیک مشترک با کمپانی تحقیقات ژنوم decode ایسلند
  • انتشار بیش از 80 مقاله علمی در ژورنال های خارجی و داخلی
  • برنده و منتخب جایزه علامه طباطبایی انجمن ملی نخبگان در سال 90-92

دکتر احمد ابراهیمی به عنوان متخصص و مشاوره ژنتیک با تکیه بر علم روز و تجربیات ارزشمند می تواند با ارائه راهنمایی و راهکارهای عملی شما را در داشتن نسلی سالم و یا رسیدن به تشخیص درست کمک نماید. اختلالات ژنتیکی معمولا درمان ندارد یا درمان آنها بسیار پرهزینه خواهد بود لذا با انجام آزمایش های تخصصی مختلف می توان با تشخیص دقیق جهت درمان به مراکز و متخصصین مربوطه مراجعه کرد.

نکته ای که باید خدمتتان عرض کنیم این است که اختلالات ژنتیکی با انجام آزمایش های مختلف مشخص می شود. شاید تصور بسیاری از افراد این باشد که مشاور ژنتیک باید بتواند با دارو درمانی مشکلات و اختلالات را به طور کامل برطرف کند. ولی باید بگوییم که وظیفه ی مشاور و متخصص ژنتیک شناسایی مشکلات است و برای درمان شما را به پزشک مربوطه ارجاع می دهد.  

در چه زمانی مراجعه به مشاور ژنتیک الزامی وضرری می باشد؟

در موارد زیر باید حتما به مشاور ژنتیک یا دکتر ژنتیک مراجعه کنید. دکتر احمد ابراهیمی، مشاور ژنتیک پزشکی در کلینیک ژنتیک پزشکی پارسه پذیرای شما عزیزان می باشد.

مشاهده اختلالات ژنتیکی در فرزند اول و تمایل والدین به داشتن فرزند دوم

در صورتی که با به دنیا آوردن فرزند اول خود، متوجه شدید که او دارای انواع اختلالات مادرزادی است، برای به دنیا آوردن فرزند دوم قبل از اقدام به بارداری باید تمامی دوره های آزمایش های غربال گری را زیر نظر مشاور ژنتیک پزشکی بگذرانید.

بگذارید با ذکر یک مثال این موضوع را واضح تر بیان کنیم

خانواده هایی که فرزند اول آن ها دارای اختلالاتی چون سندروم داون، SMA، شکافتگی کام در زمان تولد، تشکیل نشدن سقف دهان، تشکیل نشدن یک چشم، کوتاه و بلند بودن پاها و اختلالاتی این چنینی است، باید حتما برای فرزند دوم غربال گری ژنتیکی را تحت نظر مشاور ژنتیک پزشکی یا دکتر ژنتیک آغاز کنند.

مواردی که ذکر نمودیم در بدو تولد و در زمان به دنیا آمدن نوزاد اول مشاهده شده است و مادر در طول دوران بارداری آسیب هایی به او وارد نشده است و کاملا سالم می باشد.

ازدواج فامیلی

ژنتیک

در کشورمان ایران بنا به فرهنگ جامعه در برخی از خانواده ها و قومیت ها ازدواج های فامیلی رخ می دهد. برای این که زوجین و فرزندی که در آینده به دنیا می آورند، سالم باشد و به بیماری های ارثی در خانواده مبتلا نشود، لازم است که آزمایش های ژنتیکی قبل از ازدواج به طور کامل صورت بپذیرد.

معلولیت یکی از زوجین یا هر دو

افراد دارای بیماری های ژنتیکی مادرزادی باید حتما قبل از ازدواج به مشاور ژنتیک پزشکی مراجعه کنند. به طور مثال اگر یکی از زوجین در بدو تولد به بیماری سرطان مبتلا بوده است، باید حتما دوره های غربال گری را به طور کامل بگذراند.

اختلالات اعصاب و روان نیز از جمله اختلالاتی است که ممکن است کودک را در آینده به بیماری های وراثتی مبتلا کند.

تشخیص هویت با آزمایش DNA

برخی کودکانی که با هویت غیر معلوم به دنیا می آیند، برای تشخیص هویت و مشخص شدن پدر و مادر باید آزمایش DNA بدهند که صحت سنجی چنین آزمایش هایی توسط مشاور ژنتیک پزشکی مشخص می شود.

سقط های مکرر در طی دوران بارداری

در صورتی که برای بارداری چندین بار اقدام نمودید و متاسفانه جنین به دلایلی نامشخص سقط گردید، حتما به متخصص ژنتیک پزشکی یا مشاور ژنتیک مراجعه کنید تا علل اختلال را در شما تشخیص دهد و برای درمان شما را به متخصص مربوطه ارجاع دهد.

مشاور و متخصص ژنتیک پزشکی قبل از به دنیا آمدن فرزند چه عواملی را مورد بررسی قرار می دهد؟

تست های آزمایشگاهی و آزمایش ژنتیک از پدر و مادر

مرکز مشاوره ژنتیک دکتر احمد ابراهیمی

پدر و مادر در صورت داشتن نقص مادرزادی باید حتما برای به دنیا آوردن فرزند آزمایش هایی را انجام بدهند. به طور مثال ازدواج دو سندروم داون با یکدیگر و یا ازدواج دو فرد نابینا یا ناشنوا با هم دیگر، داشتن بیماری تالاسمی در یکی از زوجین یا هر دو، داشتن بیماری سلیاک یا SMA در یک یا هر دو زوج، نقایص مادرزادی در ستون فقرات، عارضه‌ی پلی داکتیلی یا پر انگشتی، اختلال در بینایی و کم سو بودن چشم در یکی از زوجین یا هر دو.

مشاور ژنتیک این عوامل را به خوبی بررسی می نماید و پس از ارائه جواب نهایی آن گاه به شما اجازه ی بارداری و اقدام به فرزند آوری داده می شود.

سابقه پزشکی مادر

سابقه ی جراحی و بستری، بیماری های خون، معلولیت در اعضای بدن، آلرژی به برخی داروها و آلرژن ها، بررسی نتایج آزمایش های قبلی و مواردی این چنینی.

توصیه دکتر احمد ابراهیمی مشاور ژنتیک پزشکی به خانواده ها

برای پیشگیری از بیماری های زیر در کودکتان حتما به آزمایش های ژنتیک تحت نظر یک مشاور مجرب روی آورید.

  • اختلالات در خود ماندگی در کودکان یا اوتیسم
  • انواع بیماری های قلبی مادرزادی در کودکان
  • بیماری های دیابت و چاقی بیش از حد که ممکن است به صورت ژنتیکی به فرزندتان انتقال پیدا کند
  • به وجود آمدن برخی اختلالات خاص در روند رشد و نمو جنین
  • دیستروفی عضلانی
  • بیماری های به وجود آمده از خون انسان مثل هموفیلی، تالاسمی، تاسی سر
  • بیماری سیسیت فایبروزیس
  • بیماری های غدد و متابولیسم

مشاور و متخصص ژنتیک پزشکی چنین اختلالاتی را در نوزادی شناسایی می کند وبرای درمان به پزشک متخصص مربوطه ارجاع می دهد.

مزایای مراجعه به مشاور ژنتیک پزشکی یا متخصص ژنتیک در کلینیک درمانی ژنتیک پارسه

استفاده از امکان انجام آزمایشات ژنتیکی با استفاده از یاری برگ سازمان بهزیستی با هدف تخفیف یا رایگان نمودن هزینه آزمایشات.

گاهی اوقات علت بسیاری از بیماری های ارثی و مادرزادی را نمی دانیم. در زمان های گذشته در ایران مراجعه به مشاور ژنتیک و متخصص ژنتیک پزشکی امری رایج تلقی نمی شد. به همین دلایل بود که فرزندان با انواع اختلالات ژنتیکی به دنیا می آمدند و بیماری های آن ها زود تحت درمان قرار نمی گرفت.

خوشبختانه با رشد و پیشرفت چشمگیرعلم و همچنین آگاهی های بسیار زیادی که در جامعه و ذهن افراد شکل گرفت، افراد قبل از ازدواج یا قبل از بارداری به مشاور و متخصص ژنتیک مراجعه می کنند. در صورتی که پزشک در طول دوران بارداری یا قبل از بارداری اختلالات ژنتیکی غیر قابل درمان مادرزادی را به خوبی شناسایی کند، شما را برای درمان به متخصصان مربوطه ارجاع می دهد تا پس از درمان بتوانید اقدام به بارداری و فرزند آوری کنید.

در برخی موارد نادر و در صورت بروز بیماری ژنتیکی بسیار خاص، اجازه سقط قانونی در طول بارداری توسط مراجع قانونی به زوجین داده می شود.

دکتر احمد ابراهیمی، مشاور ژنتیک پزشکی در کلینیک ژنتیک پزشکی پارسه و یکی از با سابقه ترین مشاوران ژنتیک در کشور در خدمت شما عزیزان می باشد.

کلینیک ژنتیک پزشکی پارسه یک کلینیک غیر دولتی است که تحت نظر بهزیستی تهران اقدام به فعالیت در حوزه مشاوره‌ی ژنتیک نموده است.

کلینیک ژنتیک پارسه دکتر احمد ابراهیمی

آدرس کلینیک: تهران – خیابان یوسف آباد- بین خیابان 49 و 51 – پلاک 451 – ساختمان 501 – طبقه 5- واحد 15

شماره های تماس:

02188996889

02188966579

86085560

09024581801

آدرس اینستاگرام:  Medicalgeneticcounselling

حتما قبل از مراجعه، با کارشناسان پاسخگو تماس گرفته و وقت بگیرید.

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژنیا

آزمایشگاه ژنتیک پزشکی ژنیا

وجود مرکز آزمایشگاهی ژنتیک پزشکی ژنیا که بصورت یکپارچه خدمات تشخیصی آزمایشگاهی را به مراجعین مرکز مشاوره ژنتیک پارسه ارائه می نماید.

آدرس آزمایشگاه ژنیا: خیابان نلسون ماندلا ( جردن ) – نرسیده به چهارراه جهان کودک – کوچه صانعی – پلاک 7 – طبقه 2 – واحد 6

تلفن:

02186065560

09364225309

اینستاگرام: Geniamedicalgeneticslab