به تازگی مطالعه ای انجام شده است که نشان می دهد سینوزیت یا ورم سینوس ها از پنج تا ده سال قبل از بروز علائم، تا 40 درصد ریسک ابتلا به یک نوع از بیماری رماتیسم را زیاد می کند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که ریسک بروز اختلال لخته خون و ابتلا به سندرم شوگرن هم وجود دارد.

سینوزیت و ابتلا به بیماری رماتیسم؛ پیش زمینه

زمانی که فرد به عارضه سینوزیت مبتلا می شود، دیواره های سینوس ها متورم می شود. دیواره های سینوس ها در اصل مجراهای کوچک و پر شده از هوا هستند که در پشت استخوان گونه و پیشانی قرار گرفته اند.

علاوه بر این، در مطالعات قبلی هم گفته شده بود که سینوزیت با انواع موادی که ریه ها را اذیت می کنند، مثل آلاینده های هوا و عفونت های مجرای تنفسی و به طبع آن، ابتلا به رماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید رابطه دارد.

اما هنوز این مسئله مشخص نشده است که آیا ورم سینوس ها فاکتور ابتلا به انواع بیماری های رماتیسمی است یا نه. محققان به منظور پاسخ به این سوال، این مطالعه را شروع کردند.

سینوزیت و ابتلا به بیماری رماتیسم

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه از داده های موجود در یک پایگاه داده استفاده کردند. اطلاعات پزشکی بیش از 500.000 ساکن مینه سوتا از سال 1966 تا 2014 در این پایگاه ثبت شده است.

1.729 بزرگسال در این مطالعه حضور داشتند. آن ها به تازگی به یک بیماری رماتیسیمی خودایمنی سیستماتیک، مثل آرتریت روماتوئید، سندرم آنتی فسفولیپید و سندرم شوگرن، یا عارضه های التهابی رگ خونی مثل آرتریت سلول ژانت و اپلی‌ میالژی‌ روماتیكا مبتلا شده بودند.

میانگین سن شرکت کنندگان 63 سال بود که دو سوم از آن ها را خانم ها تشکیل می دادند. با توجه به سن بیمار در هنگام تشخیص بیماری و جنسیت او، سه فرد سالم (در مجموع 5.187 نفر) هم برای مقایسه در این مطالعه شرکت کردند.

شرکت کنندگان گروه اول بر اساس بازه های زمانی به سه دسته تقسیم شدند: افرادی که یک تا پنج سال بیمار بودند؛ افرادی که پنج تا ده سال از بیماری شان می گذشت؛ و افرادی که ده سال یا بیشتر بیمار بودند.

فاکتورهای سن، شاخص توده بدنی، وضعیت سیگار کشیدن، جنسیت و نژاد شرکت کننده هم در نظر گرفته شد. 688 نفر به رماتیسم مفصلی و 610 نفر به اپلی‌ میالژی‌ روماتیكا مبتلا بودند.

یافته های مطالعه

محققان پس از بررسی داده های موجود به این نتیجه رسیدند که اگر بیمار سینوزیت داشته باشد، ریسک ابتلا به یک بیماری رماتیسمی جدید تا 40 درصد در او بیشتر می شود.

این در حالی است که این رابطه درمورد بیماری های رماتیسیمی خودایمنی سیستماتیک بیشتر صدق می کند؛ به عبارت دیگر، احتمال به سندرم آنتی فسفات تا هفت برابر و سندرم شوگرن تا دو برابر بیشتر می شود. ابتلا به سینوزیت حاد هم تا 18 درصد ریسک ابتلا به آرتریت روماتوئید منفی را زیاد می کند.

این رابطه بیشتر در بازه پنج تا ده سال قبل از شروع علائم شکل می گیرد؛ به طور کلی، ریسک ابتلا به آرتریت روماتوئید در این بازه زمانی تا 70 درصد بیشتر می شود.