کسب درآمد از اینستاگرام در سال‌های اخیر بسیار مرسوم شده است. در این شبکه اجتماعی، پیج‌های زیادی وجود دارند که به فروش محصول و ارائه خدمات می‌پردازند. فعالیت‌های تجاری و منجر به درآمد، نیازمند تعامل و ارتباط با مخاطبان بسیار زیادی است و ممکن است انجام این کار به نحو احسن، از عهده یک شخص خارج باشد. در این شرایط، صاحبان کسب و کارها برای مدیریت پیج‌های اینستاگرام خود از ادمین‌های متخصص کمک می‌گیرند. اگر می‌خواهید بدانید نقش ادمین‌ها در مدیریت پیج اینستاگرام چیست و چگونه می‌توان یک ادمین خوب پیدا کرد، با ما همراه باشید!

ادمین اینستاگرام کیست؟

اینستاگرام، شبکه‌ای پرمخاطب است که در آن افراد زیادی با اهداف و نیازهای مختلف در حال فعالیت هستند. برخی پیج‌ها، حالت شخصی دارند و مدیریت آن‌ها بر عهده خود سازنده پیج است. این صفحه‌ها عموما مخاطبان زیادی ندارند و حتی اگر هم داشته باشند، تعامل در آن‌ها چندان زیاد و قابل توجه نیست. در مقابل، صفحه‌هایی نیز وجود دارند که که از اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند و به همین دلیل، تعامل با مخاطبان و تولید محتوا در آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

گاهی صفحه‌های کاری و حرفه‌ای آنقدر رشد و توسعه پیدا می‌کنند که رسیدگی به کارهای آن‌ها از عهده یک نفر خارج است و باید افراد دیگری به صورت تخصصی روی کارهای پیج تمرکز کنند. همچنین ممکن است برخی افراد، تخصص لازم برای مدیریت پیج اینستاگرام را نداشته باشند و به همین دلیل، لازم باشد از افراد متخصص کمک بگیرند.

ادمین اینستاگرام، کسی است که می‌تواند مدیریت یک پیج را به خوبی بر عهده بگیرد. این فرد، در فرایند رشد پیج، بهبود تعامل، تولید محتوا، افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر اثرگذار است. وظیفه ادمینی، بسته به اندازه پیج و اهداف آن می‌تواند بر عهده یک نفر یا یک تیم باشد. در هر صورت، اگر پیجی دارید که حس می‌کنید نمی‌توانید آن را به درستی مدیریت کنید، بهتر است هرچه زودتر به فکر استخدام یک ادمین باشید.

اگر مایلید اطلاعات بیشتری در اینباره کسب کنید، نگاهی به مقالهٔ شغل ادمینی چیست بیاندازید.

مدیریت پیج اینستاگرام توسط ادمین‌ها

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، ادمین‌ها باید یک پیج را اداره کنند و برای رشد آن، استراتژی مناسبی بچینند. این فرایند، شامل کارهای زیر است:

۱- پاسخگویی به پیام‌ها و بهبود تعامل پیج

پاسخگویی به پیام‌ها و بهبود تعامل پیج

نخستین وظیفه یک ادمین این است که به پیام‌های مخاطبان در دایرکت و کامنت‌ها پاسخ دهد. البته تنها پاسخگویی کافی نیست! پیام‌های ادمین باید به گونه‌ای باشد که افراد را به خرید محصول یا خدمات ترغیب کند. همچنین در صورتی که فروش محصول و خدمات میسر نشد، نحوه پاسخگویی باید به نوعی باشد که افراد به ارسال پیام مجدد و تعامل بیشتر تمایل نشان دهند.

برخی پیج‌ها برای مدیریت بهتر، افرادی را به عنوان ادمین پاسخگویی برای جواب دادن پیام‌ها استخدام می‌کنند. این افراد با امور دیگر پیج کاری ندارند، اطلاعات خوبی درباره محصول و خدمات پیج دارند، دارای روابط اجتماعی بالایی هستند و به راحتی می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن به پیام‌ها پاسخ دهند.

۲- تدوین تقویم محتوایی و چیدن استراتژی

ادمین‌ها برای مدیریت صحیح پیج، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارند. به همین دلیل کسانی که وارد این حوزه می‌شوند، باید به اصول چینش استراتژی و تدوین تقویم محتوایی به خوبی تسلط داشته باشند. هر ادمین، باید به خوبی بداند که به تناسب موضوع پیج، چه محتوایی را در چه زمانی انتشار دهد.

همچنین ادمین‌ها باید با ترندهای محتوایی روز اینستاگرام آشنا باشند و در صورتی که این ترندها با موضوع پیج متناسب بودند، از آن‌ها برای تولید محتوای موثر بهره ببرند. از سویی لازم است ادمین‌ها با توجه به روند رشد یا رکود پیج، استراتژی‌های خود را تغییر دهند و برای بهبود وضعیت قدم بردارند.

۳- تولید محتوای موثر و انتشار آن در پیج

تولید محتوای موثر و انتشار آن در پیج

ادمین‌ها، برای مدیریت بهتر پیج می‌توانند اصول تولید محتوا را نیز بیاموزند و از آن در مسیر رشد استفاده کنند. البته در بسیاری از موارد، وظیفه تولید محتوا بر عهده یک ادمین و سایر وظایف، بر عهده ادمین‌های دیگر خواهد بود. کسانی که می‌خواهند مدیریت درستی روی پیج داشته باشند، باید بدانند محتوای مناسب یک پیچ چیست، چه هشتگ هایی بگذارند و در چه زمانی باید منتشر شود تا بیشترین تاثیر را روی مخاطبان داشته باشد.

۴- تجزیه و تحلیل میزان رشد پیج در طول زمان

ارزیابی و تحلیل وضعیت پیج، یکی از مهم‌ترین نقش‌های ادمین در مدیریت پیج‌های اینستاگرام است. ادمین‌ها برای این کار از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از این ابزارها، سیستم آنالیز خود اینستاگرام است که میزان رشد مخاطبان، تعامل پیج، تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها، میزان بازدید و به اشتراک‌گذاری پست‌ها و مواردی از این قبیل را نشان می‌دهد. همچنین برخی از ابزارهای خارج از اینستاگرام نیز برای این کار استفاده می‌کنند. این موضوع در مواردی همچون تولید محتوای بهتر و چینش استراتژی‌های قوی‌تر بسیار مهم است.

۵- ارائه بازخوردهای سازنده به مالک اصلی پیج

ارائه بازخوردهای سازنده به مالک اصلی پیج

یکی از نقش‌های مهم ادمین‌ها در مدیریت پیج، این است که با توجه به بازخوردهایی که از مخاطبان می‌گیرد، می‌تواند به رشد کسب و کار کمک کند. به عنوان مثال، رضایت یا عدم رضایت مخاطبان از محصول یا خدمات، توسط ادمین بسیار سریع‌ تشخیص داده می‌شود. ادمین‌ها حتی می‌توانند درباره تغییر روند کاری یا تولید محصول جدید نیز پیشنهادهایی به صاحب پیج ارائه دهند؛ زیرا بیشترین ارتباط را با مخاطبان دارند.

چگونه می‌توان یک ادمین خوب پیدا کرد؟

ادمین‌ها، برای مدیریت یک پیج باید رمز عبور و نام کاربری را داشته باشند؛ در نتیجه به تمام اطلاعات خصوصی یک پیج تسلط خواهند داشت. به همین دلیل باید به دنبال ادمین مورد اعتماد باشید. همچنین به یاد داشته باشید که رشد یک پیج، بستگی به نوع فعالیت ادمین‌ها دارد؛ بنابراین اگر نتوانید مورد مناسبی برای انجام این کار پیدا کنید، نمی‌توانید به رشد پیج خود امید چندانی داشته باشید. برای یافتن یک ادمین خوب و معتبر، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ادمین‌ها باید نمونه‌کار آنلاین داشته باشند؛ این نمونه کار می‌تواند پیج خود فرد یا دیگر پیج‌هایی که با آن‌ها کار کرده‌است باشد.
  • یک ادمین خوب، رزومه حرفه‌ای ارائه می‌دهد و تنها به ذکر تجربه‌های کاری در پیام بسنده نمی‌کند. بنابراین اگر به دنبال ادمین حرفه‌ای هستید، حتما رزومه دریافت کنید.
  • بهتر است مالک خود پیج نیز تا حد خوبی با اینستاگرام و مدیریت صفحه آشنایی داشته باشد تا بتواند کیفیت فعالیت ادمین را زیر نظر بگیرد.
  • بهتر است با ارائه حقوق و مزایای کافی، یک ادمین به شکل تمام وقت استخدام کنید تا سراغ پروژه‌های دیگر نرود و تمرکز خود را روی پیج شما بگذارد.
  • برای یافتن ادمین خوب، سراغ سایت‌های معتبر بروید و سعی نکنید با جست و جو در کانال‌ها یا پیج‌های مختلف، فردی را برای این کار پیدا کنید.

سخن پایانی

مدیریت صحیح پیج اینستاگرام، تاثیر زیادی در رشد کسب و کارهای آنلاین دارد. ادمین‌ها در این زمینه، نقشی مهم و کلیدی ایفا می‌کنند. این افراد در پاسخگویی به پیام‌ها، چیدن استراتژی، تولید محتوا، ارزیابی و بازخورد نقش دارند و در نتیجه، می‌توان آن‌ها را در رشد پیج بسیار موثر دانست.