گروهی از محققان در جدیدترین بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که یک نوع خاص از شیمی درمانی می تواند توانایی سیستم ایمنی بدن در مبارزه با سرطان جابجا شونده مثانه را افزایش دهد.

بر اساس یافته های مطالعه ای که در یک ژورنال معتبر منتشر شده است، اگر این نوع خاص از شیمی درمانی با ایمنی درمانی به طور همزمان انجام شود، قدرت دفاعی بدن به طور خارق العاده ای زیاد می شود.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “چندین دهه است که می دانیم داروی سیس پلاتین در مقایسه با کاربوپلاتین، تاثیر بیشتری در درمان سرطان مثانه دارد. اما هنوز اطلاعات کاملی درباره مکانیسم های اصلی نداریم. ما با انجام این مطالعه توانستیم شواهدی ارائه دهیم که نشان می دهد با کمک شیمی درمانی با استفاده از داروی سیس پلاتین می توانیم به طور مستمر این بیماری را در دسته ای از بیماران مبتلا به سرطان مثانه جابجا شونده کنترل کنیم.”

شیمی درمانی و ایمنی درمانی؛ پیش زمینه

سالانه حدود 83.000 نفر فقط در آمریکا به سرطان مثانه مبتلا می شوند. علاوه بر این، درمان سرطان مثانه جابجا شونده با روش های کنونی هم کار خیلی سختی است.

از همین رو، یافته های این محققان اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا می توان به خوبی از داروهای موجود استفاده کرده و روش های ترکیبی کارآمد پیدا کرد.

شیمی درمانی و ایمنی درمانی و سرطان جابجا شونده مثانه

یافته های مطالعه

محققان پس از بررسی شواهد موجود، به این نتیجه رسیدند که وقتی سیستم ایمنی بدن از قبل نسبت به تومور سرطانی واکنش نشان داده باشد، داروی سیس پلاتین که مخصوص شیمی درمانی است، عملکرد بهتری در درمان سرطان مثانه دارد.

علاوه بر این، آن ها مطالعات خود را ادامه داده و به این نتیجه رسیدند که این دارو می تواند به دی ان ای سلول های سرطانی آسیب بزند. از همین رو، تغییراتی در بیان ژن هایی رخ داده و قدرت سیستم ایمنی بدن برای شناسایی سلول های سرطانی بیشتر می شود.

این یافته ها نشان می دهد که چرا با استفاده از داروی سیس پلاتین مخصوص شیمی درمانی می توانیم یک دسته کوچک از بیماران مبتلا به نوع پیشرفته این سرطان را درمان کنیم.

علاوه بر این، آن توانستند جواب این سوال را هم پیدا کنند: چرا استفاده همزمان از داروی کاربوپلاتین مخصوص شیمی درمانی همراه با ایمنی درمانی موفقیت آمیز نیست اما استفاده همزمان از داروی سیس پلاتین با ایمنی درمانی نتایج خارق العاده ای به همراه دارد.

البته محققان در این مطالعه به جزییات بیشتری اشاره نکرده اند زیرا این مطالعه بخشی از یک مطالعه بزرگ تر می باشد و چندین موسسه مشغول همکاری و ادامه مطالعات هستند.