دکتر چک: خبرگزاری یونایتدپرس گزارش داده است که بر اساس نتایج یک مطالعه، مصرف داروهای ضد افسردگی خطر سکته مغزی را کاهش می دهد و مصرف این داروها با افزایش خطر ابتلا به سکته های مغزی ارتباطی ندارد.

داروهای ضد افسردگی و سکته مغزی

در این مطالعه محققان آمریکایی مهار کننده های بازجذب سروتونین را با خطر خونریزی مغزی مورد تحلیل و بررسی قرار دادند. سکته هموراژیک زمانی اتفاق می افتد که رگ های مغز دچار پارگی شده و خون در بافت های اطراف پراکنده و پخش شود.

اصلی ترین علل سکته مغزی فشارخون بالا و ضر به سر محسوب می شود؛ اما بر اساس برخی از تحقیقات در گذشته محققان معتقد بودند که مهارکننده های بازجذب سروتونین پروزاک یا فلوکستین و زولوفت یا سرترالین ممکن است باعث افزایش خطر این عارضه شود اما نتایج اخیر چیز دیگری می گوید.

در این تحقیق گسترده داده های 138 هزار نفر در ایالات متحده آمریکا در بین سال های 2010 تا 2019 دچار سکته مغزی شده بودند را بررسی کردند. از بین این تعداد، بیش از 17 هزار نفر از آن ها قبل از سکته، از قرص های ضد افسردگی استفاده کرده بودند و قریب به 111 هزار نفر از این افراد این داروها را مصرف نکرده بودند.

خبرگزاری یونایتدپرس گزارش داده است که بر اساس این یافته ها خطر خونریزی مغزی در افرادی که داروهای افسردگی استفاده کرده بودند 11 درصد اعلام شد؛ در صورتی که در افرادی که این دارو را دریافت نکرده بودند این میزان به 14 درصد رسیده بود.

این پژوهشگران عواملی مثل: سن، فشار خون بالا یا دیابت را درنظر گرفتند و به این نتیجه دست یافتند که خطر سکته مغزی هموراژیک در هر دو گروه آن ها به یک میزان بوده است.