به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد جایگاه اجتماعی اقتصادی در ریسک ابتلا به بیماری های مختلف تاثیر دارد.

جایگاه اجتماعی اقتصادی و ریسک ابتلا به بیماری های مختلف؛ پیش زمینه

به گفته محققان، افرادی که از جایگاه اجتماعی اقتصادی پایین تری برخوردار هستند، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری های پیچیده مثل دیابت و بیماری قلبی عروقی قرار دارند.

از طرف مقابل، سرطان های خاص بیشتر افرادی را تهدید می کند که جایگاه اجتماعی اقتصادی بالاتری دارند.

درباره مطالعه

محققان فنلاندی به منظور انجام این مطالعه، از داده های ثبت شده بیماران و دادهای موجود در بیوبانک این کشور استفاده کردند.

آن ها داده های مربوط به 28.000 بزرگسال فنلاندی که در یک مطالعه دیگر حضور داشتند را بررسی کردند. سن شرکت کنندگان بین 35 تا 80 سال بود.

به گفته یکی از محققان، “به لطف شواهد به دست آمده از این مطالعه، می توانیم ثابت کنیم که حتی برای پیش بینی ریسک ابتلا به بیماری های مختلف از منظر ژنتیکی، باز هم باید جایگاه اجتماعی اقتصادی بیمار را بررسی کنیم.”

جایگاه اجتماعی اقتصادی و ریسک ابتلا به بیماری های مختلف

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان می دهد افرادی که جایگاه اجتماعی اقتصادی پایین تری دارند (به عبارت دیگر، افرادی که دستاوردهای تحصیلی و حرفه ای چشمگیری ندارند)، از نظر ژنتیکی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های پیچیده تر مثل رماتیسم مفصلی، سرطان ریه، افسردگی، اختلال مصرف مشروبات الکلی و دیابت نوع دو قرار دارند.

از آن طرف، افرادی که جایگاه اجتماعی اقتصادی بهتری دارند، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان پروستات و هر نوع سرطانی قرار دارند.

به گفته نویسنده ارشد این مقاله، از این پس در پروتکل های مخصوص ارزیابی بیماری های مختلف باید از امتیاز ریسک پلی ژنیک هم استفاده شود. این امتیاز می تواند ریسک ابتلا به بیماری ها بر اساس اطلاعات ژنتیکی را در فرد اندازه گیری کند.

وی در ادامه می گوید، “مثلا در آینده در پروتکل های ارزیابی سرطان پستان می توانیم امتیاز ریسک پلی ژنیک بیمار را هم مشخص کنیم تا خانم هایی که از نظر ژنتیکی بیشتر در خطر هستند و آن هایی که تحصیلات بالاتری دارند، زودتر از خانم هایی با امتیاز ژنتیکی کمتر یا تحصیلات پایین تر تحت نظر قرار بگیرند.”

به گفته یکی دیگر از محققان، “ما در این مطالعه صرفا افراد با نژاد اروپایی را بررسی کرده ایم. این کافی نیست و باید مطالعات بیشتر انجام شود تا مشخص کنیم که آیا این رابطه در مردمان با نژادهای مختلف و ساکن کشورهای کم درآمد و با درآمد بالا هم صدق می کند یا نه. هدف ما از استفاده از اطلاعات ژنتیکی برای درمان بیماران این است که داروهای خاصی برای هر بیمار تجویز کنیم.”

منبع