به تازگی مطالعه ای منتشر شده است که نشان می دهد فاکتورهای اجتماعی مثل سطح تحصیلات، محل سکونت و وضعیت شغلی با دسترسی به داروهای رفع انعقاد خون برای درمان عارضه سکته رابطه دارد.

نقش فاکتورهای اجتماعی و سکته ایسکمیک؛ پیش زمینه

محققان این مطالعه را بر روی افرادی انجام دادند که دچار سکته ایسکمیک، یعنی شایع ترین نوع سکته شده بودند. زمانی که جریان خون به سمت مغز قطع شود، فرد دچار سکته ایسکمیک می شود.

به گفته نویسنده این مطالعه، “هر عاملی که مانع دسترسی این دسته از بیماران به داروهای رفع انعقاد خون شود، پیامدهای ویران کننده ای به همراه خواهد داشت. یافته های مطالعه ما نشان می دهد که چندین فاکتور مثل نژاد، وضعیت بیمه، محل سکونت و سایر فاکتورهای اجتماعی نقش بسزایی در دریافت خدمات درمانی دارند.”

نقش فاکتورهای اجتماعی و سکته ایسکمیک

درباره مطالعه

63.983 نفر ساکن تگزاس که دچار سکته ایسکمیک شده بودند، در این مطالعه حضور داشتند. 67 درصد از آن ها سفید پوست، 18 درصد سیاه پوست و 27 درصد لاتین تبار بودند. بعضی از شرکت کنندگان هم دو رگه بودند.

بررسی های محققان نشان داد که 7.198 نفر یا 11 درصد از شرکت کنندگان داروهای رفع انعقاد خون را دریافت کرده بودند.

در ادامه محققان آن دسته از فاکتورهای اجتماعی را بررسی کردند که بر سلامت فرد تاثیر می گذارند؛ مثل درآمد، سطح تحصیلات، مسکن و دسترسی به خدمات درمانی.

بر اساس شاخص آسیب پذیری اجتماعی آمریکا، شرکت کنندگان به چهار دسته تقسیم شدند.

یافته های مطالعه

با توجه به فاکتورهای گفته شده، 7.930 نفر بهترین وضعیت را داشتند. از این تعداد، 1.037 نفر داروهای رفع انعقاد خون دریافت کرده بودند. 7.966 نفر بدترین وضعیت را داشتند. از این تعداد فقط 964 نفر به این داروها دسترسی داشتند.

بعد از در نظر گرفتن سن، جنسیت و سطح تحصیلات، محققان به این نتیجه رسیدند که شانس درمان افرادی که در بهترین وضعیت قرار داشتند، 13 درصد بیشتر از سه گروه دیگر است.

شانس درمان سیاه پوست ها 10 درصد کمتر از سفید پوست ها بود. شرکت کنندگان لاتین تبار در مقایسه با شرکت کنندگان غیرلاتین تبار 7 درصد کمتر به خدمات درمانی دسترسی داشتند.

محققان محل سکونت را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که شرکت کنندگانی که در مناطق روستایی و حومه شهر زندگی می کنند، در مقایسه با ساکنان مناطق شهری، تا 40 درصد کمتر به این داروها دسترسی دارند.

نویسنده ارشد مطالعه در بخش دیگری از صحبت هایش می گوید، “این نتایج نگران کننده است و نشان می دهد که باید پیشرفت های زیادی در بخش درمان عارضه سکته انجام شود. تنها بعد از چند ساعت از شروع علائم سکته، باید فورا داروهای رفع انعقاد خون به بیمار داده شود.”