بازیگر معروف هندی، آمیتا پاچان، به تازگی پرده از بیماری خود یعنی سل برداشته است؛ او می گوید که از این بیماری نجات پیدا کرده است. سل یک نوع بیماری مهلک است که ممکن است تمام افراد را بیمار کند. اما در صورتی که رژیم غذایی تان را هوشیارانه انتخاب کنید، به خوبی می توانید این شرایط را تحت کنترل خود درآورید. در این مقاله به درمان سل پرداخته ایم ، با دکتر چک همراه باشید…

آمار و ارقام جهانی نشان می‌دهد که سل دومین بیماری عفونی در جهان است که بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. طبق گزارشی که به تازگی یکی از شبکه های خبری تهیه کرده است، مشخص شده است که 80 درصد از بیماران مبتلا به سل فقط در 10 کشور دنیا زندگی می کنند. و باید بگوییم که کشور ایران جز یکی از این کشورهاست  و طبق این آمار درصدی را به خود اختصاص داده است. بسیاری از افراد از همه اقشار هر ساله به علت بیماری سل در بیمارستان بستری شده و برای زندگی خود با این بیماری مبارزه می کنند.

بیماری سل هیچ تبعیضی قائل نمی شود و افراد ثروتمند و فقیر را هدف قرار می دهد و می تواند به هر فردی حمله کند. حتی سوپر استار هندی سینما، آمیتا پاچان هم از دست این بیماری در امان نیست. اخیرا او در مصاحبه ای که با یکی از خبرگذاری های هند داشته است، گفته است که توانسته است از بیماری سل جان سالم به در ببرد.

برای مدت 8 سال بود که این بازیگر هیچ اطلاعی از بیماری خود نداشت و این بیماری کشنده و بی رحم در بدن او لانه کرده بود. سل به 75 درصد از ارگان های بدنش آسیب زده بود و کبد او تنها به دلیل داشتن سبک زندگی سالم، توانسته بود تا 25 درصد از فعالیت های خود را همچنان ادامه دهد. او مردم را تشویق می کند که در مراحل اولیه جهت انجام آزمایش های تشخیص سل اقدام کنند و جلوی عواقب دیگر مانند آسیب رسیدن به سایر ارگان ها را بگیرد.

سل: کشنده ای خاموش

بیماری سل در حقیقت یک کشنده خاموش است. اغلب اوقات بیماران مبتلا به سل از بیمار شدن خود هیچ اطلاعی ندارند و علت آن هم این است که هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهد. ممکن است حتی سالیان سال زمان ببرد تا این بیماری به طور کامل درمان شود. این شرایط دقیقا همان اوضاعی است که آمیتا پاچان را هم درگیر کرده بود. در حقیقت او از مبتلا شدن خود به سل هیچ اطلاعی نداشت.

درمان سل

در این بیماری ریه ها آسیب می بینند. سل یک بیماری واگیردار بوده که «باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» که به « باسیل کخ » مشهور است در آن نقش دارد. از جمله نشانه های رایج این بیماری می توان به سرفه های مداوم، درد در ناحیه قفس سینه، خستگی و بی حالی، تب، لرز، عرق های شبانه، افت وزن و مشکلات تنفسی اشاره کرد.

علاوه بر این که ریه ها شدیدا تحت تاثیر بیماری سل قرار می گیرند، ستون فقرات، کلیه ها و مغز نیز از این تاثیر مبرا نیستند. درصورتی که بیماری سل بر کلیه ها تاثیر بگذارد در ادرارتان خون خواهید دید. احساس درد در قسمت کمر هم از نشانه های تاثیر سل بر ستون فقرات است. اگر شما به عنوان فردی سالم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با بیمار در ارتباط باشید نیز به بیماری سل دچار خواهید شد.

ممکن است زندگی شما نیز در خطر باشد

درست است که این بیماری به هر فردی حمله می کند و هر شخصی ممکن است به آن دچار شود اما عوامل مشخصی باعث می شوند که فرد بیشتر آزار ببیند؛ شرایطی مانند سیستم ایمنی دفاعی ضعیف، زندگی کردن یا سفر به آسیا، روسیه ، اروپای شرقی، مصرف دخانیات، عدم برخورداری از مراقبت های بهداشتی و درمانی و مسائلی از این نوع در وخامت شرایط نقش دارند.

به محض این که پزشک ابتلا فردی به سل را تشخیص دهد، وی با دستگاهی به نام گوشی ضربان سنج به صدای ریه های فرد گوش می دهد (معاینه می کند). از این گذشته باید گره های لنفاوی نیز بررسی شوند تا ملتهب بودن یا عدم التهاب آن‌ها تایید شود. بهتر است سابقه خانوادگی و نشانه هایی که تا به امروز مشاهده کرده اید را برای پزشک معالج خود توضیح دهید.

رایج ترین آزمایشی که ابتلا به بیماری سل را تشخیص می دهد، آزمایش پوستی است. در طول این آزمایش مقدار کمی از عصاره باکتری توبرکلوزیس به بدن فرد تزریق می شود. پس ازگذشت 2 تا 3 روز باید محل تزریق بررسی شود. اگر محل مورد نظر سخت شده باشد و برآمدگی های قرمز رنگی با اندازه مشخص دیده شود، به احتمال زیاد شما از بیماری سل رنج می برید.

اگر ابتلا به سل تایید شود باید روند درمان را آغاز کنید، باید برای چندین هفته در خانه بمانید و استراحت کنید.  فراموش نکنید که باید محیط خانه را مرطوب نگه دارید، از ماسک استفاده کنید و جلوی دهان تان را بگیرید. بهترین راهی که می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد، تزریق واکسن مخصوص توبرکلوزیس است. این واکسن با نام «باسیلوس کالمت گورین (BCG) »شناخته می شود. اگر به موقع جهت درمان سل اقدام نشود، این باکتری شرایط پیچیده تر و سخت تری از جمله مننژیت، درد ناحیه ستون فقرات، درد مفاصل، اختلالات قلبی و یا آسیب دیدن کبد یا کلیه ها را در بدن ایجاد می‌کند.

از این قوانین غذایی پیروی کنید

فردی که از این بیماری رنج می برد باید داروهای خود را به طور منظم و سر ساعت بخورد. با این وجود نباید نقش رژیم غذایی فرد را هم نادیده بگیریم؛ چرا که نقش مهمی در بهبودی دارد. منظورمان از رژیم غذایی این نیست که فرد باید تنها غذاهای ارگانیک و عجیب و غریب  مصرف کند؛ بلکه او باید انواع مواد مغذی و خوراکی های باارزش که به مبارزه بیشتر با باکتری های عفونی کمک می کنند را در رژیم غذایی خود جای دهد.

با وجود این که هیچ گونه رژیم غذایی مشخص و ویژه ای نیست که فرد موظف به پیروی کردن از آن باشد، اما باید توجه داشته باشید که تمامی خوراکی های مصرفی تان به خوبی طبخ شده باشند. همین طور دقت کنید که رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. این کارها به تقویت سیستم دفاعی بدن و کمک به آن در مبارزه با عفونت می پردازد.

درمان سل نهفته

از طرف دیگر باید سعی کنید تا به مرور زمان مقدار خوراکی مصرفی تان را بیشتر کنید. در ابتدا اشتها بیشتر بیماران مبتلا به سل نسبت به غذا بسیار کم است. اما همین که چند روز از مصرف داروها بگذرد و قرص ها کار خود را آغاز کنند، اشتهایشان به مرور بیشتر شده و در نتیجه مقدار غذای مصرفی فرد هم افزایش می‌یابد.

خوراکی های مفید برای درمان سل

بهتر است که مواد خوراکی زیر را به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا یک وعده غذایی سالم و متعادل نوش جان کنید:

  • جوانه گندم، گندم موثر در رژیم درمانی سل؛
  • انواع سبزیجات و میوه برای درمان سل ( مانند پرتقال، لیمو شیرین و لیمو ترش)؛
  • شیر و محصولات لبنی، گوشت، تخم مرغ و ماهی؛
  • انواع روغن ها، مواد چرب، مغزها و دانه های روغنی.

اگر از بیماری سل رنج می برید دور این غذاها را خط بکشید

فردی که به بیماری سل مبتلا شده است و باکتری توبرکلوزیس در بدنش لانه کرده است، هرگز نباید مواد خوراکی زیر را مصرف کند:

  • الکل در هر شکل و نوعی، چرا که الکل باعث سمی شدن داروهای مصرفی می شود؛
  • نوشیدنی های حاوی کربوهیدرات؛
  • زیاده روی در مصرف چای و قهوه، یا مصرف آن ها همزمان با غذا؛
  • تنباکو و محصولات تنباکو؛
  • زیاده روی در مصرف ادویه جات و نمک.

به یاد داشته باشید برای درمان سل…

به یاد داشته باشید که در رژیم غذایی بیمار مبتلا به سل باید همواره 6 گروه ماده مغذی مهم جای داشته باشد؛ کربوهیدرات ها، پروتئین، چربی، انواع ویتامین ها، مواد معدنی و آب. مطمئن شوید که مقدار پروتئین و انرژی موجود در مواد غذایی افزایش پیدا کند ، بدون این که میزان مصرف آن‌ها بیشتر شود. بنابراین به عنوان نمونه، افزودن مقدار بیشتری از روغن یا کره به برنج یا خورشت در افزایش انرژی رژیم غذایی موثر است.

انواع روغن ها و مواد چرب به عنوان منبعی از انرژی شناخته می شوند. انواع روغن ها؛ مانند روغن سویا، روغن خردل و روغن نارگیل همگی برای فرد مبتلا به سل مناسب هستند. می توانید مواد دارای پروتئین را به صورت پخته شده یا کبابی میل کنید. میزان مواد مغذی موجود در بادام زمینی با مغزهای گران تری مانند مغز بادام درختی و بادام هندی برابری می کند.

می توان پروتئین موجود در مواد مغذی را به صورت شیر، تخم مرغ، گوشت و ماهی یا در پایه سبزیجات (دانه جو دوسر) به بدن رساند. افراد گیاهخوار باید ترکیباتی شامل دانه جو دوسر را مصرف کنند تا کیفیت این مواد پروتئینی با کیفیت پروتئین های حیوانی برابری کند.  مصرف روزانه شیر و محصولات لبنی نیز در درمان سل بسیار مفیدند.

این مطلب توسط دکتر یعقوب خوش سیرت مطالعه ، ویرایش و تایید شده است . اگر سوالی داشتید با ایمیل دکتر در ارتباط باشید…


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

ضربه به سر و هر آنچه که باید درباره آسیب های وارده و درمان بدانید
تومور مغزی چیست؟ علت، علائم و درمان تومور مغزی
تکرار این 13 اشتباه متداول به وخیم شدن هموروئید کمک می کند

 

منبع :thehealthlinesite