به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون در افراد 50 ساله ای که دچار اضطراب هستند، دو برابر بیشتر از افراد دیگر است.

اضطراب در افراد 50 ساله و ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون؛ پیش زمینه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “پارکینسون یک بیماری تحلیل برنده اعصاب است که بعد از آلزایمر، بیشترین موارد ابتلا را به خود اختصاص داده است. تخمین زده می شود که تا سال 2040، بیش از 14.2 میلیون نفر در سراسر جهان به این عارضه مبتلا شوند.”

مرگ سلول های عصبی در بخشی از مغز که مسئول کنترل حرکات است، باعث ابتلا به این عارضه می شود. در نتیجه ابتلا به این بیماری، این گروه از سلول های عصبی مرده یا دچار اختلال می شوند.

در این شرایط و از آن جایی که یک نوع پروتئین به نام آلفا سینوکلئین در بدن انباشته می شود، دیگر قادر به تولید یک ماده شیمیایی حیاتی به اسم دوپامین نخواهند بود.

اضطراب در افراد 50 ساله و ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند رابطه بین اضطراب در افراد 50 ساله و ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را بررسی کنند.

به همین منظور، آن ها داده های مربوط به سال های 2008 تا 2018 را بررسی کردند. این داده ها مربوط به 109.435 بیمار بود که بعد از سن 50 سالگی به اضطراب دچار شده بودند.

در قدم بعد، این داده ها را با اطلاعات مربوط به 878.256 فرد که اضطراب نداشتند، مقایسه کردند.

سپس، محققان علائم پارکینسون – مثل مشکل خواب، افسردگی، لرزش بدن و عدم تعادل – را در شرکت کنندگان زیر نظر داشتند.

فاکتورهایی از قبیل سن، جنسیت، جایگاه اجتماعی اقتصادی، سبک زندگی، ابتلا به بیماری های روانی جدی، آسیب دیدگی سر و زوال عقل هم در نظر گرفته شدند. هر کدام از این فاکتورها در ابتلا به بیماری پارکینسون در افرادی نقش دارند که دچار اضطراب هستند.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون در افراد 50 ساله ای که مضطرب هستند، دو برابر بیشتر از سایر افراد است.

علاوه بر این، شواهد به دست آمده از این مطالعه تایید کرد که علائمی مثل افسردگی، بی خوابی، خستگی مفرط، اختلال در قدرت شناختی، فشار خون بالا، لرزش بدن، نداشتن تعادل و یبوست، فاکتورهای خطرناکی هستند که ریسک ابتلا به این عارضه در این گروه از افراد را زیاد می کنند.

این گروه از محققان در جدیدترین تلاش های خود توانسته بودند یک آزمایش خون ساده طراحی کنند که از هوش مصنوعی قدرت گرفته است. با کمک این آزمایش می توان هفت سال زودتر و قبل از شروع علائم، ابتلا به بیماری پارکینسون را پیش بینی کرد.

منبع