در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان ادعا کرده اند که مصرف پروتئین های گیاهی می تواند کیفیت خواب را بهتر کند. از طرف مقابل، پروتئین های حیوانی باعث بدخوابی می شوند و نمی توانید راحت بخوابید.

رژیم غذایی چگونه بر خواب تاثیر می گذارد؟

برای این که یک زندگی سالم داشته باشید، حتما باید شب ها خوب بخوابید. وقتی که خواب هستید، ارگان های حیاتی بدن در حال کار هستند تا حالت پایدار بدن از بین نرود.

یک فرد بزرگسال برای این که به بیماری های مزمن مبتلا نشود، شب ها باید هفت تا هشت ساعت بخوابد. با این حال، در طول چند دهه مدت زمان خواب کمتر شده است.

رژیم غذایی ناسالم، کیفیت و مدت زمان خواب را کم می کند. این رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده، کربوهیدرات های ناسالم و خوراکی های فراوری شده است.

درباره مطالعه

در این مطالعه، محققان تاثیر دریافت پروتئین از منابع حیوانی و گیاهی بر کیفیت خواب را بررسی کرده اند. به همین منظور، آن ها از داده های موجود در سه پایگاه داده استفاده کردند. در مجموع، اطلاعات مربوط به 98.134 نفر بررسی شد.

پروتئین های گیاهی

یافته های مطالعه

بیشترین شاخص توده بدنی مربوط به افرادی بود که بیشترین مصرف پروتئین را داشتند. بیش از 65 درصد از شرکت کنندگان گفته بودند که شب ها بین هفت تا هشت ساعت می خوابند.

پنج تا شش درصد از شرکت کنندگان به طور منظم قرص خواب می خوردند. آپنه خواب بیشتر از سوی شرکت کنندگانی گزارش شده بود که بیشتر پروتئین مصرف می کردند و بیشتر هم آقایان بودند.

شرکت کنندگانی کیفیت خواب بهتری داشتند که شاخص توده بدنی شان کمتر بود، تحرک بدنی بالایی داشتند، کیفیت رژیم غذایی شان بهتر بود و دچار بیماری نبودند.

از طرف مقابل، آن هایی که بیشتر پروتئین مورد نیاز بدنشان را از منابع حیوانی تامین می کردند، شاخص توده بدنی شان بیشتر بود، خیلی تحرک بدنی نداشتند و بیمار بودند.

ارتباط بین مصرف پروتئین و کیفیت خواب

بررسی های محققان نشان داد که ارتباطی بین مصرف پروتئین و کیفیت خواب وجود ندارد. با این که مصرف پروتئین های حیوانی تاثیر قابل توجهی در کیفیت خواب ندارد اما مصرف زیاد پروتئین های گیاهی باعث بهبود کیفیت خواب می شود.

از میان منابع حیوانی، مصرف گوشت قرمز فراوری شده و فراوری نشده و ماکیان کیفیت خواب را کم می کنند. البته این مورد در رابطه با ماهی وجود ندارد.

پروتئین های گیاهی؛ نتیجه گیری

به گفته محققان، رابطه ای بین مصرف پروتئین و کیفیت خواب بین خانم ها و آقایان وجود ندارد. اما رابطه ای مثبت بین مصرف پروتئین گیاهی و کیفیت خواب وجود دارد.

منابع گیاهی سرشار از پروتئین همزمان سرشار از فیبر و کربوهیدرات هم هستند. پس کیفیت خواب را بهتر می کنند.

از طرف مقابل، گوشت قرمز فراوری شده و ماکیان به این خاطر که سرشار از چربی هستند، کیفیت خواب را کم می کنند.