شاید برایتان سوال باشد که چگونه خودمان را بعد از یک رابطه آلوده و نامناسب روحی بازیابی کنیم؟ چطور با دوست خود قطع رابطه کنیم؟  اگر وجود مشکلاتی مانند انتقاد مداوم، درگیری مداوم و تحولات اجباری احساسات را در زندگیتان مشاهده نکردید، نشان دهنده این است که به معنای واقعی از یک رابطه آلوده و سمی نجات پیدا کرده اید. اما اگر پی ببرید که برخی از این آلودگی ها با شماست در آن صورت چه خواهد شد؟ با دکتر چک همراه باشید …


چگونه خودمان را بعد از یک رابطه آلوده و نامناسب روحی بازیابی کنیم

متاسفانه آلودگی بعضی از رابطه ها با اتمام خود رابطه نیز از بین نمی رود، مانند هدیه ایی که در خلال همچین رابطه ایی دریافت کرده اید. این هدیه مدتها بعد از رابطه نیز شما را ناراحت خواهد کرد. شاید متوجه شوید صدای خشن والدینی که سوء استفاده عاطفه می کردند در داخل شما نیز نفوذ کرده و الان شما با آن لحن والدینتان دارید صحبت می کنید. یا اینکه قضاوت های نادرست همسر سابقتان در رابطه ی فعلی شما با یار جدیدتان وارد شده است.در برخی موارد درمورد اعتماد بنفستان نیز مشکل به وجود می آید چون همسر سابقتان سعی داشته آن را از بین ببرد تا حاکم رابطه آلوده شما و خودش باشد.

موارد مثبت و منفی که تجربه می کنیم یا می شنویم، می توانند مانند یک چسب به روح و روان ما ضمیمه شوند و تا دهه ها بعد نیز بر ما تاثیر بگذارند.

ذهن ما تنها عضو بدنمان است که آلودگی های چنین رابطه ای را تا مدت زیادی با خود نگه می دارد.
اما این بدان معنا نیست که هرگز نمی توانیم بصورت کامل از این آلودگی ها آزاد شویم به عنوان یک روانشناس بالینی صدها نفر از مردم را دیدم که با مدیریت صحیح از این آلودگی ها رهایی یافتند. این یک کار آسان و راحت نیست و به همین علت ارزش های خاص خود را دارد. اصول زیر می تواند برای آخرین مرحله رهایی مفید باشد.

روش های قطع رابطه با دوست، افراد و …

1-صبور باشید.

این را در نظر بگیرید که بدست آوردن دوباره سلامت ذهنیتان زمان می برد. شما کاری شروع کردید که در حال پیشرفت است. پیام هایی که از دوران کودکی خود دریافت می کنید می توانند تا مدت زیادی با شما باشند. حتی اگر آلودگی هایی که شما تجربه کردید در دوران بزرگسالی و مختصر باشد، شکستن الگوهای آن سخت می باشد. زمانی که متوجه می شوید این آلودگی ها تفکرات و واکنش های شما را تحت تاثیر قرار داده، نسبت به خود دلسوز باشید و خودتان را ملامت نکنید. مضطرب و عجول بودن شما فقط صداهای این آلودگی را تقویت می کند. بجای آن به خودتان زمان و فضای لازم برای حل این موضوع را بدهید.

2-به چگونگی صحبت کردن با خودتان توجه کنید.

مراقب باشید که صدای درونیتان چه چیزی به شما می گوید. وقتی که الگوهای ذهنیتان را جستجو می کنید مانند یک دانشمند کنجکاو باشید. یادداشت کردن تفکراتی که پیدا می کنید خیلی مهم است. در حقیت بیرون آوردن افکارتان با قلم و کاغذ خیلی مفیدتر از آن است که صرفا در ذهن مرور کنید. در این حالت در موقعیت های بهتری برای گسترش راه های تفکر قرار خواهید گرفت.

3-صدای درونی خشنتان را با صدای ملایم تر جایگزین کنید.

تفکرات خشن و انتقادی خودتان را با تفکرات حمایتی عوض کنید. نمی دانید چگونه باید صحبت کنید؟
تصور کنید که با یک دوست عزیزتان یا بچه خودتان دارید صحبت می کنید. هرموقع که نحوه پاسخ دادن وصحبت کردن های قدیمی و پرخاشگرانه را به یاد آوردید، موارد گفته شده را تمرین کنید. برای مثال وقتی یک اشتباه احمقانه انجام دادید بجای اینکه بگویید چه آدم عقب افتاده ای هستی، بگوید که هر شخصی می تواند اشتباه کند و من باید چه چیزی از این اشتباهم یاد بگیرم تا دیگر انجامش ندهم؟

4-با مهربانی رهبری کنید.

منتظر این نباشید تا صدای درونی خشن خود را بشنوید و بعد با مهربانی نسبت به خود آن را برطرف کنید. بجای آن هم زمان با اینکه ذهنتان را برنامه ریزی می کنید، فعال باشید. تمرین دادن به ذهنتان را از صبح شروع کنید. حتی قبل از اینکه پاهایتان زمین را لمس کند. سه مورد از تفکراتی که می خواهید تقویت کنید را یادداشت کنید و روی میز کنار تختتان بچسبانید. وقتی که از خواب بیدار شدید قبل از بیرون آمدن از رختخواب این یادداشت را بخوانید و تمرین کنید.
برای مثال این تفکر را تمرین کنید.”امروز می توانم با هر اتفاقی که می خواهد رخ دهد مقابله کنم”. ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی ذهنتان را با چنین تفکرات مثبت و خوبی پر کنید.

5-قدرت خودتان را بازیابی کنید.

کارهایی که باعث لذتتان می شود یا شما را سرزنده نگه می دارد را بیشتر انجام دهید. احتمالا شما در طول رابطه آلوده و سمی خود از انجام دادن این کارها دست کشیده اید زیرا فرد مقابلتان تمایل نداشته شما را شکوفا و سرزنده مشاهده کند. پاد زهر مناسب در مقابل افرادی که می خواهند شما را ضعیف ببینند این است که آنها را شاهدی برای شایستگی های خود قرار دهید.

چگونه خودمان را بعد از یک رابطه آلوده و نامناسب روحی بازیابی کنیم

6-این که چه کسی هستید را قبول کنید.

رابطه های آلوده اکثرا باعث می شوند تا خصوصیت های مهم خودتان را قائم یا انکار کنید. برای مثال اگر بصورت ذاتی آدم متفکری باشید، یک والدین همیشه منتقد باعث می شوند تا آن خصوصیت را دفن کنید. لحظاتی را با خودتان تنها باشید تا به آن چیزهایی که گفته شده گوش دهید. بهانه هایی را که باعث خرد شدن شما می شود را پیدا کنید. بیشتر به تجربیات خودتان فضا دهید.

7-در جایی که هستید بمانید.

روابط آلوده علاوه بر ماهیت شما، به موجودیت شما نیز تاثیر منفی می گذارد. انگار که شما هیچ حقی برای اشغال فضایی ندارید ولی موجودیت شما چیزی نیست که درمورد آن عذرخواهی کنید. شما حق دارید که اینجا باشید زیرا جهان بخوبی از شما استقبال کرده است. سعی نکنید خود را جمع و جور کنید یا برای بودن در جایی که هستید بهانه بیاورید. در فضا و مکانی که اشغال کردید محکم بایستید و عذرخواهی نکنید. این شما هستین.
زمانی که نفس را داخل میکشید با خود بگویید”من هستم” و وقتی بیرون می دهید بگویید”همینجا”، درست در جایی که به شما تعلق دارد.
خلاصه کلام اگر با قلبتان تمرین و توجه کنید، ذهنتان همان چیزی خواهد شد که بود. در طی پیشرفت تمامی الگوهای قدیمی را که بدست می آورید برای خود یک پیروزی در نظر بگیرید. حقایقی را باید بپذیرید و این حقایق بیانگر این هستند که شما در حال آموزش، رشد و خودیابی هستید.