خیانت چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

خیانت زناشویی یا خیانت همسر را می توان یکی از پیچیده ترین و آسیب زا ترین مشکلات عاطفی بین زوجین دانست. عوامل زیادی در بروز این رفتار دخیل هستند و نگاه یک طرفه به این رفتار ساده انگاری است. خیانت همسر در قالب خیانت زن به مرد و خیانت مرد به زن است. متأسفانه این پدیده ناخوشایند و ناهنجار خانوادگی از دیرباز وجود داشته است، اما در سال های اخیر بیشتر شده است.

آیا می توان خیانت همسر را حل و فصل کرد؟

  • آیا پس از خیانت امکان بازگشت به زندگی وجود دارد؟
  • یا اصلا چطور می توانیم خیانت را فراموش کنیم؟

مشکل پیچیده تر از این است که بتوانیم آن را توضیح دهیم و در نهایت با یک بررسی سطحی و بدون در نظر گرفتن همه جوانب آن را حل کنیم. درمان خیانت هم برای زوج ها و هم برای درمانگران چالش برانگیز و دشوار است. خیانت یک مشکل جدی زناشویی با پیامد های روانی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی فراوان است. پس از آشکار شدن خیانت رفتار نامناسبی از سوی همسر خیانت کار و همسر خیانت دیده مشاهده می شود با توجه به این که اگر از بروز رفتار های نامناسب بعد از خیانت اجتناب شود مسیر زوجین برای بهبود روابط هموار تر خواهد بود.

اصلاح و مدیریت روابط بعد از خیانت (چه همسر مطلع باشد چه نباشد) بسیار سخت است آیا پس از خیانت می توان به زندگی بازگشت؟ آیا خیانت قابل جبران است؟ چگونه خیانت را جبران کنیم؟ افرادی هستند که پس از فاش شدن خیانت به هیچ وجه نمی توانند رابطه خود را درست کنند و از هم جدا می شوند. این افراد ممکن است بعد از جدایی فقط برای پر کردن تنهایی خود به ازدواج دوم روی بیاورند و از خود بپرسند که چگونه می توانم بعد از جدایی به دلیل احساسات ناخوشایند بدون گذشت زمان و بدون احساس بی اعتمادی موفق به ازدواج دوم شوم.

 

آیا فرد خیانت دیده باید از همسرش انتقام بگیرد؟

یک شوهر فداکار باید هوشمندانه انتقاد کند و به دنبال عیب جویی افراطی نباشد. هرگز روی انگیزه خائن از خیانت خود تمرکز نکنید. خودتان را فراموش نکنید. وقتی خیانت عاطفی را تجربه می کنیم، طبیعتاً تمایل به انتقام داریم. برخی از شما می خواهید حداقل به اندازه خودتان به خائن آسیب برسانید. اشتباه نکنید، شریک زندگی شما ممکن است مستحق صدمه دیدن باشد، اما موضوع این نیست.

این واقعیت که شما لایق رنج کشیدن از پیامد های منفی بعد از خیانت نیستید، مهم تر از مجازاتی است که شریک زندگی شما مستحق آن است. بسیاری از مراجعان اذعان می کنند که آنچه آن ها را مجبور به درمان می کند این است که از شخصی که به آن تبدیل شده اند ناراضی هستند. واکنش انتقام معمولاً فرا تر از شریک خیانت کار تعمیم می یابد زیرا به سیستم دفاعی نفوذ می کند. به عبارت دیگر، خیانت عاطفی این انگیزه را در شما ایجاد می کند که ارزش هر کسی را که باعث ایجاد احساس منفی در شما می شود زیر سوال ببرید.

 

ممکن است پس از زمان خیانت متوجه شده باشید که ایراد گیر تر و همچنین سرزنش گر شده اید و دیگران را تحت کنترل خود دارید. با این حال، شما در دل خود می دانید که این رفتار برخلاف ارزش های درونی شماست. اگر مدام بر اساس این محرک ها عمل کنید، کم کم از خود بیگانه می شوید و دیگر خودتان را نمی شناسید. جالب اینجاست که تلاش برای انتقام شما را از خودتان دور می کند و بیشتر شبیه به فرد خیانت کار می شوید. به این ترتیب عواقب خیانت در دل و جان شما باقی می ماند.

در این مقاله سعی می‌کنیم زوج ‌ها را از مزایای تمام منابع موجود و در دسترس برای طی نمودن سفر چالش‌ برانگیز آینده آماده کنیم.

 

سوالات کلیدی زوجین پس از خیانت چیست؟

زوج ها اغلب معنای خیانت و میزان تعهد خود به رابطه را مورد بازنگری قرار می دهند و سؤالات مهمی از جمله این که آیا امکان حفظ رابطه زناشویی پس از تجربه خیانت وجود دارد یا خیر می پرسند. آن ها در حال انجام اقداماتی برای بهبودی هستند. می خواهند بدانند که ایا رابطه مشترک را به این شکل حفظ کنند؟ و اگر بعد از خیانت این را بخواهند و موافقت کنند که رابطه را حفظ کنند چگونه و با چه کیفیتی آن را حفظ کنند؟

 

دلایل زمینه ساز خیانت چیست؟

1) عدم برخورداری از فرهنگ صحیح استفاده از شبکه های اجتماعی

۲) نداشتن اعتقادات دینی و پایبندی به ملاحظات اخلاقی

3) ازدواج های اجباری

4) ازدواج در سنین پایین

5) مشکلات اقتصادی و معیشتی

6) نداشتن رابطه جنسی رضایت بخش

7) عدم رعایت بهداشت فردی

از جمله مواردی هستند که زمینه ساز خیانت می شود.

 

زوج ها پس از کشف خیانت چه احساساتی را تجربه می کنند؟

شوک ناشی از خیانت معمولاً به گونه ای بیان می شود که زوجین رابطه زناشویی خود را تضمین شده و عادی می دانند، در حالی که رابطه زناشویی می تواند آرام آرام از درون به هم بریزد. سردرگمی و این احساس که فریب خورده اید از جمله احساسات غالب پس از کشف خیانت است و این عامل بیش از پیش ازدواج را از بین می برد.

 

بدیهی است که نیاز به کمک روانشناختی حرفه ای لزوماً به دلیل رابطه جنسی یا روابط خارج از ازدواج نیست، بلکه به دلیل پنهان کاری و دروغ است. از آن جایی که اعتماد پایه اصلی یک رابطه زناشویی است، زوجین برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته و رهایی از سردرگمی و بلاتکلیفی و روشن شدن نقش و جایگاه خود در زندگی مشترک، چه در گذشته و چه در سال های آینده، نیاز به مشاوره دارند. یکی از عوامل ضروری برای بهبود رابطه آسیب دیده، تلاش همسر پیمان شکن برای سرمایه گذاری مجدد روی روابط زناشویی و بازگرداندن اعتماد زوج آسیب دیده در بستر رابطه زناشویی است. صبر و تحمل فرد پیمان شکن در برابر آشفتگی هیجانی که فرد آسیب دیده پس از خیانت احساس می کند، بسیار ضروری و مهم تلقی می شود.

 

انواع خیانت کدام است؟

خیانت اینترنتی یا خیانت سایبری

یکی از مهم ترین انواع خیانت که در حال حاضر ازدواج را تهدید می کند و باعث خیانت و طلاق می شود، استفاده گسترده از اینترنت و خیانت در فضای مجازی است. خیانت اینترنتی یک واقعیت جدید و رو به رشد است که امروزه یکی از دلایل از هم پاشیدگی ازدواج است. خیانت اینترنتی بنا به تعریف، استفاده از اینترنت برای برقراری تعامل عاطفی و جنسی توسط فردی که درگیر یک رابطه زناشویی طولانی مدت است، به طوری که انحصار روابط عاطفی و جنسی با همسر نقض شده و تعهد به عنوان یک اصل اساسی ازدواج زیر سوال می رود.

ارزانی، در دسترس بودن و ناشناس ماندن از جمله مواردی است که آن را برای خانواده و دوستان مخفی نگه می دارد. بسیاری از افرادی که فعالیت جنسی همسرشان را در اینترنت کشف می کنند اعتماد خود را از دست می دهند. خیانت اینترنتی فرآیندی است که در آن افراد درگیر در یک رابطه به طور همزمان به جستجوی تماس های تعاملی در قالب مکالمات الکترونیکی از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی، چت روم ها و سایت های دوستیابی می پردازند. این تماس ها می توانند تصاویر احساسی، جنسی یا برهنه باشند. تماس ها بیشتر مخفیانه هستند. در تعریف خیانت اینترنتی باید اضافه کنیم که رابطه عاشقانه یا جنسی با فردی غیر از همسر با اتصال به اینترنت شروع می شود و تبدیل به یک رابطه می شود. خیانت سایبری می تواند یک رابطه مداوم با یک نفر در اینترنت یا یک سری مکالمه جنسی با چندین کاربر اینترنتی باشد.

 

خیانت جنسی

خیانت جنسی زمانی رخ می دهد که نیاز های جنسی و نیاز صمیمیت بین زوجین برآورده نشود. همه موجودات زنده نیاز به مراقبت و توجه دارند، از آب و غذا گرفته تا نیاز های سطح بالاتری مانند محبت و مهربانی و غیره. زوج ها مسئول سلامت ازدواج خود هستند، برای حفظ رابطه و پرورش آن چه باید کرد؟

زندگی و بقای یک رابطه با کیفیت نیاز های مهمی دارد، این نیاز ها با توجه به «رابطه زناشویی» چیست؟

زن و شوهر در روابط زناشویی وظایف متعددی در قبال یک دیگر دارند که برای تحقق سلامت، تداوم، استحکام و سرانجام رساندن رابطه زناشویی و همچنین جلوگیری از تعارض و پیشبرد حل مشکلات ضروری است.

 

آیا هر رابطه خارج از ازدواج خیانت است؟

ظهور خیانت سه نشانه می خواهد.

  • اولاً، نهاد ازدواج مستلزم انحصار روابط جنسی و عاطفی است. بنابراین هرگونه رابطه جنسی و عاطفی با فردی غیر از همسر، خیانت محسوب می شود.
  • ثانیاً این که رابطه مخفیانه برقرار می شود، در واقع همسر قانونی، غیر قانونی و بیگانه محسوب می شود. راز و دروغ برای خیانت ضروری است.
  • ثالثاً، جوهره و ذات روابط فرازناشویی و پیامد های آن را، در زمینه نقض اعتماد و مقوله خیانت قرار می دهد.

 

نقش خیانت در طلاق های توافقی

طبق آمار، حدود 40 تا 50 درصد طلاق های توافقی که در دادگاه های خانواده صورت می گیرد، به دلیل روابطی است که در ابتدا با دوستی و همکاری در اینترنت مطرح شده بود، به عبارتی با جوک ها، متن های ادبی، قطعات عاشقانه شروع می شود و علاقه مندی شکل می گیرد و در نهایت خیانت رخ می دهد.

 

عوامل اصلی خیانت چیست؟

برای درک چگونگی و چرایی پیمان شکنی، ابعاد متعدد، عوامل اصلی و پتانسیل خیانت در زمان‌های مختلف، چگونگی ادامه آن و نحوه درمان به طور نظام مند توسط مشاور خانواده ارزیابی می‌شود. عوامل متعددی در رابطه زوجین وجود دارد که می تواند احتمال خیانت را افزایش دهد و بهبود رابطه را پس از خیانت دشوار کند. بارز ترین آن ها تعارض بالا و صمیمیت عاطفی یا جنسی کم است. اثرات ظریف آن می تواند منجر به عدم تعادل قدرت، تفاوت در انتظارات از نقش های زوجی یا عدم چشم انداز بلند مدت برای آینده ازدواج شود. تعارض های ارتباطی مزمن یا فاصله عاطفی فراتر از عوامل مخاطره امیز اولیه عمل می کنند و می توانند تلاش های زوج را برای پایان دادن به خیانت یا درمان را بی اثر کند.

 

بازگرداندن اعتماد و امنیت در روابط زناشویی پس از پیمان شکنی بسیار چالش برانگیز است و نیاز به مهارت های ارتباطی لازم، بهبود صمیمیت و برقراری گفتگو برای حل تعارضات موجود دارد. البته زوج هایی که روابط قوی و سالمی دارند، اگر رابطه شان در معرض استرس طولانی مدت و گسترده باشد، احتمال جدایی و روابط خارج از ازدواجشان بیشتر است. عوامل استرس زای رایج مانند استرس در محل کار و استرس خانواده، استرس اقتصادی یا نگرانی در مورد سلامت جسمی و جنسی می توانند پایه های یک رابطه را تا زمانی که ادامه داشته باشد تضعیف کنند.

 

زوج‌ ها اگر زمان کمتری را با کسانی که آن ها را تشویق به داشتن روابط وفادار و فداکارانه می‌کنند بگذرانند یا با کسانی که ارزش‌ های خانوادگی را بی‌ اهمیت می ‌دانند بیشتر معاشرت کنند، بیشتر مستعد خیانت می‌شوند. یا تماس با افراد یا موقعیت هایی که آن ها را به رابطه عاطفی و خارج از ازدواج تحریک می کند. وجود یا عدم وجود حمایت های اجتماعی سالم تاثیر زیادی بر روند بهبودی زوجین دارد و گاه از سردرگمی و آشفتگی آن ها جلوگیری می کند و گاه به آن دامن می زند.

 

همسران پیمان شکن ممکن است ویژگی های شخصیتی خاصی داشته باشند که آسیب پذیری آن ها را در برابر پیمان شکنی افزایش دهد یا روند بهبودی را پیچیده کند. احساس ناامنی، هیجان زیاد یا گشودگی نسبت به تجربیات جدید، قضاوت ضعیف یا عدم کنترل خود، فقدان تعهد یا فقدان ارزش های ارتباطی و معنوی قوی، اجتناب از حل تعارض، منجر به غفلت از رابطه یا غفلت از عوامل بیرونی زمینه ساز پیمان شکنی می شود‌. برخی از ویژگی های شخصیتی است که به وفور در همسران پیمان شکن مشاهده می شود.

رابطه مستقیمی بین ازدواج های ناسالم و خیانت وجود دارد. رابطه زن و شوهری که با رضایت همراه نباشد، احتمال خیانت را افزایش می دهد و یا خیانت رابطه را بد تر می کند.

 

منبع : دکتر ترانه موذنی