به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد نقش مادر در افزایش ریسک ژنتیکی ابتلا به عارضه آلزایمر بیشتر از پدر می باشد.

تاثیر مشکلات شناختی در مادر و افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر؛ پیش زمینه

ابتلا به عارضه آلزایمر مساوی با از دست دادن خاطرات و توانایی ارتباط با دیگران است.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده، 55 میلیون نفر در سراسر جهان در سال 2020 به زوال عقل مبتلا بوده اند. بیماری آلزایمر، سومین نوع شایع از زوال عقل است. علت 60 تا 70 درصد از موارد ابتلا به زوال عقل، چیزی نیست جز بیماری آلزایمر.

انتظار می رود که تقریبا هر 20 سال یکبار، تعداد مبتلایان به زوال عقل دو برابر شود. به همین خاطر هم اهمیت پیدا کردن روش های بهتر در زمینه تشخیص، درمان و حتی پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تاثیر مشکلات شناختی در مادر بر کاهش یا افزایش ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل در فرزندان را بررسی کنند.

به همین منظور، آن ها اطلاعات مربوط به 4.413 فرد بین سنین 65 تا 85 سال را بررسی کردند. این افراد هیچ گونه مشکل شناختی نداشتند و حافظه شان را هم از دست نداده بودند. تمام شرکت کنندگان، سفید پوست بودند.

از روش توموگرافی گسیل پوزیترون یا پت برای اسکن مغز شرکت کنندگان استفاده شد. محققان با اسکن مغز شرکت کنندگان قصد داشتند نشانگرهای آلزایمر را شناسایی کنند.

هدف اصلی آن ها، شناسایی پلاگ های آمیلوئید بود. آمیلوئید یکی از اصلی ترین نشانه های ابتلا به این عارضه است. زمانی شاهد تشکیل این پلاگ ها هستیم که پروتئین هایی به نام بتا آمیلوئید به هم متصل می شوند.

تاثیر مشکلات شناختی در مادر و افزایش ریسک ابتلا به آلزایمر

یافته های مطالعه

شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد افرادی که مادرشان سابقه از دست دادن حافظه و مشکلات شناختی را دارد (صرف نظر از سن شروع بروز مشکلات برای حافظه)، در مقایسه با افرادی که پدرشان سابقه تجربه مشکلات شناختی را داشته است، بیشتر در خطر ابتلا به آلزایمر در هر سن و سالی هستند.

علاوه بر این، بتا آمیلوئید هم به مقدار بیشتری در بدن این گروه از مادران وجود دارد.

از طرف مقابل، در صورتی که پدر زود حافظه اش را از دست بدهد (یعنی قبل از سن 65 سالگی)، ریسک ابتلا به این عارضه خطرناک در فرزندان او بسیار بیشتر می شود. اما جالب است که میزان بتا آمیلوئید موجود در مغز فرزندان افرادی که فقط از طرف پدر در خطر ابتلا به آلزایمر هستند، کاملا طبیعی است.

به گفته محققان، هنوز دلیل این ارتباط مشخص نشده است. با این حال، محققان تصور می کنند که احتمالا عدم فعالیت درست میتوکندری باعث شکل گیری این رابطه می شود.

میتوکندری به ساختارهایی در داخل سلول ها گفته می شود که مسئول تامین انرژی هستند. این قسمت فقط از مادر به ارث می رسد. علاوه بر این، میتوکندری DNA مخصوص به خودش را هم دارد.

البته نباید فاکتورهای خطرناک دیگر در ابتلا به این عارضه را هم نادیده بگیریم؛ مثل دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی و رژیم غذایی بی کیفیت.

منبع