محققان در جدیدترین مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که میکروپلاستیک ها می توانند پاتوژن های مختلف را حمل کرده و سلامت مردم و محیط زیست را به خطر بیندازند.

پیش زمینه

میکروپلاستیک که به ذرات پلاستیکی با اندازه ای کمتر از پنج میلی متر گفته می شود، به وفور در اکوسیستم های دریایی و منابع آبی شرب سراسر جهان پیدا می شود.

منشا این ذرات، منابع اولیه و ثانویه هستند؛ مثلا مواد خام صنعتی و تجزیه وسایل پلاستیکی بزرگ تر.

میکروپلاستیک ها در آب به عنوان حامل بسیاری از پاتوژن ها عمل کرده و انواع باکتری (مثل باکتری روده)، ویروس ها (مثل ویروس نیوکاسل) و سایر میکروارگانیسم ها را حمل می کنند. این میکروپلاستیک ها بسیار خطرناک بوده و می توانند باعث بروز عفونت در میان انسان ها و جانداران آبزی شوند.

میکروپلاستیک؛ خطر جدی برای سلامت عموم و محیط زیست

میکروپلاستیک؛ درباره مطالعه

مطالعه ای به تازگی انجام شده است که به خطرات پنهان میکروپلاستیک ها به عنوان حاملان پاتوژن در محیط های آبی مختلف اشاره می کند.

محققان به بررسی فاکتورهایی پرداخته اند که پاتوژن ها را به میکروپلاستیک ها متصل کرده، مدت زمان بقای آن و این که این پاتوژن ها چگونه از روش های مختلف به بدن انسان ها وارد می شوند.

یافته های مطالعه

به گفته هوآن ژونگ، نویسنده ارشد این مطالعه، “باید نقش میکروپلاستیک ها در پخش و انتشار پاتوژن ها مشخص شده و بیشتر در این زمینه تحقیق شود. بعلاوه، این ذرات خطرات جدی برای سلامت انسان و محیط زیست به شمار می آیند.”

این مطالعه اهمیت بسزایی دارد از این رو که استراتژی های محیطی و سیاست های مربوط به سلامت عموم را تغییر می دهد. به گفته محققان، باید هر چه زودتر آلودگی های ناشی از میکروپلاستیک ها مورد بررسی قرار بگیرد. بعلاوه، باید مطالعات بیشتری درباره نقش میکروپلاستیک ها در انتقال پاتوژن ها انجام شده تا مشخص شود که این ذرات چه خطراتی برای سلامتی انسان ها و موجودات آبزی دارند.

به باور محققان، باید هر چه سریع تر اقدامات لازم برای حفاظت از سلامت عمومی و محیط زیست انجام شود. بعلاوه، آن ها می گویند باید مطالعات مختلفی در چندین زمینه انجام شود تا مکانیسم موجود در اتصال پاتوژن ها به این ذرات پلاستیکی کوچک مشخص شود. بعلاوه، باید استراتژی هایی برای از میان بردن این مکانیسم به کار گرفته شود.