جدیدترین مطالعه نشان داده است که موسیقی راهی برای کاهش درد ناشی از محرک های مربوط به درد گرمایی در انسان ها است و دیگر نیازی به مصرف دارو نمی باشد. زمانی میزان حساسیت نسبت به درد – که با عنوان هایپر آلژزی شناخته می شود – کم می شود که تداخلی در محرک درد به وجود بیاید؛ این تداخل باید از نقطه ورود و در جایی که توسط ذهن خودآگاه به عنوان درد دسته بندی می شود، ایجاد شود.

اگر به موسیقی مورد علاقه مان گوش دهیم، دیگر درد را احساس نمی کنیم؟

دانشمندان کانادایی در جدیدترین مطالعه خود به نوع موسیقی اشاره می کنند که با گوش دادن به آن برداشت بدن از درد ناشی از گرما تغییر می کند.

به گفته داریوس ولویشز، “دانشجوی دکتری در دانشگاهی در کانادا، “ما در نتیجه مطالعه خود به این نتیجه رسیدیم که وقتی شرکت کنندگان به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دهند، در مقایسه با گوش دادن به موسیقی های آرامش بخشی که برایشان آشنا نیست، کمتر درد ناشی از گرما را احساس می کنند. یکی دیگر از یافته هایمان این بود که واکنش های احساسی نقش بسیار مهمی در پیش بینی این امر دارند که آیا موسیقی بر تسکین درد تاثیر بگذارد یا خیر.”

موسیقی مورد علاقه

همه آسیب می بینند (اما وقتی به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید، کمتر درد را احساس می کنید)

محققان برای این که ببینند کدام نوع موسیقی در تسکین درد بی اثر است، آزمایشی روی شرکت کنندگان انجام دادند. محرک های حرارتی نسبتا دردناکی به قسمت داخلی ساعد شرکت کنندگان القا شد؛ آن ها این حس را داشتند که یک فنجان چای داغ روی پوست شان گذاشته شده است.

این دوره تحریک با پخش موسیقی همراه بود؛ زمان آهنگ ها تقریبا هفت دقیقه بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که در مقایسه با زمانی که شرکت کنندگان به آهنگ های انتخابی یک نفر دیگر گوش داده یا وقتی سکوت در محیط برقرار باشد، اگر به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهند، میزان حساسیت و حس ناخوشایند درد ناشی از گرما به طور قابل توجهی کمتر می شود. گوش دادن به آهنگ های غیرآشنا درد را تسکین نمی دهد.

ولویشز در ادامه می گوید، “ما آهنگ های رپ را هم بررسی کردیم؛ خواننده این آهنگ ها مدام کلماتی را به زبان می آورند که اصلا طبق ساختار معنایی معمول نیست؛ به این نتیجه رسیدیم که وجود صدا در محیط نیست که باعث هایپر آلژزی می شود.”

تسکین درد

محققان به محدودیت های مطالعه خود نیز اشاره کردند؛ یکی از این محدودیت ها: مشخص نیست شرکت کنندگان چند دقیقه باید به موسیقی مورد علاقه خود گوش داده تا درد را احساس نکنند.

مثلا شاید اگر فرد به موسیقی های آرامش بخش طولانی گوش دهد، کمتر درد را احساس کند.

سوال دوم که مطرح می شود: آیا با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود، محرک های مربوط به دردهای غیرگرمایی مثل محرک های مکانیکی یا دردهای مزمن (ناشی از بیماری های مزمن مثل سرطان، دیابت و زوال عقل) را هم احساس نمی کنیم؟ یا این یافته صرفا به محرک های مربوط به دردهای گرمایی است؟