آیا کودک شما دائما به مقعد خود دست می زند؟ آیا مقعد کودکتان دائما خارش دارد؟ علت خارش مقعد در کودکان چیست؟ یکی از مهمترین علت خارش مقعد در کودکان کرمک ها هستند. کرمک ها انگل هایی هستند که در روده ها زندگی می کنند. عفونت ها با ورود این کرمک ها به بدن منتقل می‌شوند. کودکان خردسال اغلب دست های خود را در دهانشان می گذارند و ممکن است قبل از غذا خوردن، بهداشت دست های خود را رعایت نکنند.

در صورتی که کودک دائما دست های خود را وارد پوشک کند و به نواحی مقعد دست بزند و دست های خود را در دهانش فرو برده و یا انگشتان خود را بمکد، می تواند به راحتی این انگل را پخش کنند. کودکان دائما مشغول بازی هستند و به اسباب بازی های خود دست می زنند. به عبارتی می توان گفت که قابلیت انتشار این ویروس بسیار بالاست. با دکتر چک در ادامه همراه باشید…

کرمک چگونه منتشر می شود و بیشتر در چه سنینی رخ خواهد داد؟

هنگامی که کودک دست یا غذای کودکان دیگر را لمس کند، ممکن است عفونت را منتشر کند. تخم‌ها می‌توانند روی اشیایی مانند اسباب‌بازی‌های مشترک، ملافه ها، لباس و بر روی توالت های فرنگی قرار بگیرند. تخم‌ها همچنین می‌توانند هنگام تعویض لباس زیر کثیف و انداختن آن ها بر روی سطوح باقی مانده و کم کم منتشر شوند.

کرمک ها در میان کودکان پیش دبستانی و همچنین کودکانی که در مهد کودک ها مشغول به بازی و فعالیت هستند، رایج است.مربیان مهد کودک ها یا محیط هایی که با کودکان به طور دست جمعی سر و کار دارند، باید حتما به بهداشت آن ها اهمیت زیادی بدهند. والدین نیز در منزل باید تدابیری را اتخاذ نمایند که به وضعیت بهداشت کودک توجه ویژه ای شود.

تست اسکاچ برای بررسی خارش مقعد در کودکان خردسال مبتلا به عارضه کرمک

برخی از کودکان بدون مشاهده هیچ گونه علائمی دچار کرمک می شوند. وجود کرمک ها را می توان با یک روش ساده تشخیص داد. برای این کار به چسب نواری و یک لام شیشه ای که باید آن را از آزمایشگاه تهیه نمایید، احتیاج می باشد. زمانی که دو الی سه ساعت از خواب کودک می گذرد، شما می توانید یک چسب نواری به طول 10 سانتی متر را برش داده و دو طرف آن را با دست بگیرید و به ناحیه مقعد کودک بچسبانید. پس از چند دقیقه آن را جدا نموده و روی لام قرار داده و آن را به آزمایشگاه ببرید.

در حالت کلی می توانید این کار را در ساعات اولیه صبح، قبل از زمانی که کودک به حمام یا دستشویی برود این کار را انجام دهید. دقت کنید که نباید این ناحیه شسته شده باشد.

در هنگام گذاشتن نوار چسب، با دست های خود چسب را چندین دقیقه بر روی ناحیه نگه دارید تا کرمک ها به راحتی بچسبند.

استرپتوکوک پری آنال موجب التهاب رکتوم و مقعد می شود

در نوزادان و کودکان نوپا که پوستی بسیار قرمز، خارش دار یا دردناکی در کنار ناحیه رکتوم مقعد خود دارند، ممکن است استرپتوکوک پری آنال وجود داشته باشد. سایر اعضای خانواده ممکن است به این عفونت مبتلا گردند.

استرپتوکوک پری آنال موجب التهاب رکتوم مقعد شده و در نتیجه موجب خارش مقعد در کودکان می شود.

برای جلوگیری از خارش مقعد در کودکان و ایجاد کرمک اقدامات زیر را انجام دهید

  • پس از اجابت مزاج کودک، از آب برای پاک کردن استفاده کنید
  • حتما در توالت بردن کودک بهداشت را رعایت نموده و آن ها را خوب بشویید. معمولا کسانی که در خارج از ایران زندگی می کنند و به توالت های ایرانی عادت ندارند و از توالت های فرنگی استفاده می کنند، با دستمال کاغذی خود را تمیز می کنند. ولی بهتر است که کودک خود را بعد از هر بار اجابت مزاج با آب بشویید.
  • از پوشیدن لباس زیر تنگ و یا شلوارهای بسیار جذب برای کودک خود به شدت خودداری نمایید

نکته) در صورتی که لباس کودک بسیار تنگ باشد، مجبور است دائما با دست آن را بکشد و دست زدن زیاد به نواحی تناسلی موجب می شود که کرم ها را به راحتی به دیگران منقل کند.

بسیاری از کودکان بالای دو سالگی که هنوز از پوشک استفاده می کنند، دائما برای خارش دست های خود را به نواحی آلوده برده و آن را به اسباب بازی یا دهانشان می زنند و این کار موجب پخش شدن انگل ها می شود. پس به عنوان یک والد مسئولیت بهداشت کودک خود را در اولویت قرار دهید و پس از هر بار غذا خوردن، دست های او را خوب بشویید.

برای رفع کرمک، والدین باید اقدامات زیر را انجام دهند

  • توصیه می کنیم که هفته ای یک بار، ملحفه ها و روکش بالشت کودک خود را در آب داغ بشویید.
  • دائما دست های کودک را یا ضد عفونی نموده و یا با مایع دستشویی بشویید.
  • لباس های او، خصوصا لباس زیر کودک را به صورت روزانه تعویض نمایید.
  • حوله حمام کودک نیز باید حتما به صورت متناوب شسته شود.
  • اگر مکانی برای خشک شدن لباس در فضای آزاد و یا نور آفتاب ندارید، پس از خشک شدن لازم است که یک بار آن ها را اتو کرده تا میکروب ها کشته شوند.

سوالات متداول

خارش مقعد در کودکان بیشتر بر اثر چه دلایلی است؟

وجود کرمک ها و انواع انگل موجب می شوند تا در ناحیه مقعد کودکان و یا حتی انسان های بزرگسال خارش ایجاد گردد.

آیا انگل موجب یبوست می شود؟

در برخی کودکان بله و در برخی دیگر حتی موجب اسهال نیز می گردد.

آیا انگل موجب لاغری می شود؟

بله. حتی ممکن است بر روی میزان حافظه فرد نیز تاثیر بگذارد. حتی خارش مقعد در کودکان می تواند بر روی عملکرد سیستم گوارش نیز تاثیراتی را ایجاد نماید.