مطالعه ای که در دانشگاه مانش انجام شد، به این مسئله اشاره کرد که باید هر چه زودتر داده های درستی درباره تاثیر رویدادهای مرتبط با تغییرات آب و هوا (مثل آلودگی هوا و تاثیرات مخربی که برای سلامت انسان دارد) بر سلامت انسان، نیروی کار و سیستم های بهداشتی به دست آید. به همین منظور آن ها یک راهکار پیشنهاد کرده اند.

با توجه به این که مردم سراسر جهان با تغییرات آب و هوایی فزاینده مواجه هستند، محققان این مطالعه خواسته اند هر چه زودتر اقدامات و همکاری های لازم صورت گرفته و با روش های نوآورانه از سلامت و تندرستی انسان در برابر بحران های محیطی محافظت شود.

تغییرات آب و هوا؛ درباره این مقاله

این مطالعه که در ژورنال انجمن آمریکایی انفورماتیک پزشکی منتشر شد، به موضوعات مهم درباره شرایط جوی و رویدادهای طبیعی مانند موج گرما و خشکسالی اشاره کرد. بعلاوه، گفته شد که باید اصطلاحات بالینی خاصی برای این بلایا مشخص شود.

زرینا لوکمیک تامکینز که دستیار پروفسور در بخش پرستاری و مامایی دانشگاه ماش است، مسئول انجام این پروژه بود و همراه با گروهی دیگر از محققان این مقاله را آماده کردند.

تغییرات آب و هوا

به گفته زرینا لوکمیک تامکینز، “تغییرات آب و هوایی که ریسکی مهم برای بروز بلایای طبیعی هستند، به سرعت در حال گسترش در سراسر جهان است و پایداری محیط زیست، سلامت سیاره، سلامت مردم و اهداف توسعه مستمر را تحت تاثیر قرار می دهد.”

وی در ادامه می گوید، “مطالعه ما نشان می دهد اصطلاحات بالینی فعلی به ضرورت انجام اقدامات فوری برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی اشاره ندارد؛ به ویژه الفاظی که به فاکتورهای محیطی و هواشناسی وابسته هستند. به واسطه این شکاف نمی توانیم مقیاس تاثیرات ناشی از رویدادهای طبیعی مرتبط با تغییرات آب و هوایی بر سلامت انسان را درک کنیم. علاوه بر این، نمی دانیم چگونه برای خدمات رسانی موثر در هنگام بروز این بلایا برنامه ریزی کرده و از سیستم های بهداشت و درمان در مواقع بحران پشتیبانی کنیم.”

در این مطالعه گفته شده است که باید اصطلاحات بالینی گسترده ای مرتبط با بلایای طبیعی و خطرات آن ها اضافه شوند؛ بلایایی که سلامت انسان و ارائه خدمات بهداشتی پایدار را تحت تاثیر قرار می دهند.

آن ها خواهان همکاری بین المللی برای توسعه سیستم نامگذاری نظام یافته پزشکی-اصطلاحات بالینی هستند تا مطالب منطقه ای و جغرافیایی مربوط به کشورهایی که اکثرا تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارند به این سیستم اضافه شود.

مطالب گفته شده در این مقاله

وی در ادامه می گوید، “با افزودن چشم اندازهای متنوع و افزایش کمک های جهانی، مجموعه اصطلاحات بالینی بهتر می تواند نیازهای بهداشتی در سراسر جهان را منعکس کرده و برای مواجهه با این رویدادها بهتر می توان آماده شد. این رویدادها شامل موج گرما و خشکسالی می شوند که تاثیر قابل توجهی بر سلامت انسان (مانند تغذیه و سلامت روانی و استرس و بیماری قلبی) در تمام چرخه های زندگی دارند. اگر در سراسر جهان درباره اصطلاحات توافق شود، پزشکان و کارکنان بخش درمان می توانند حجم زیادی از داده های بالینی را بررسی و تحلیل کنند.”

تغییرات آب و هوا و سلامت انسان

“با این اطلاعات می توانیم بر اساس شواهد موجود مداخله کنیم، تاثیرات آتی این بلایا را با شفافیت بیشتری پیش بینی کرده و از تصمیم گیری های آگاهانه سیاستمداران و رهبران دولت ها در جهت کاهش تغییرات آب و هوایی و استراتژی های سازگاری حمایت کنیم.”

این مطالعه به شکاف های بررسی نشده موجود در اصطلاحات بالینی در رابطه با رویدادهای طبیعی برای کارکنان بخش درمان می پردازد. کاملا مشخص است که به طور کامل به عوامل هواشناسی، هیدرولوژیکی، فرازمینی، زمین شناسی، محیطی، فناوری و اجتماعی اشاره نشده است.

دستیار پروفسور زرینا لوکمیک تامکینز می گوید، “خشکشالی و موج های گرما تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته و سلامت تمام مردم را تحت تاثیر قرار می دهند.”

در بخش دیگری از این مقاله به نابرابری های قابل توجه در زیر ساخت سیستم های سلامت عمومی به ویژه در مناطقی اشاره می کند که سیستم های بهداشت آن ها نمی توانند از مجموعه اصطلاحات استاندارد استفاده کنند. به واسطه این شکاف های اطلاعاتی، برای مراقبت از جمعیت هایی که بیشتر مستعد این رویدادها بوده و در کشورهایی با منابع محدود زندگی می کنند، با چالش های بیشتری مواجه می شویم. علاوه بر این، نمی توان به خوبی برای مراقبت از سلامت انسان ها تلاش کرد.

وی در ادامه می گوید، “کار ما تازه شروع شده است. با اشاره به این چالش ها و ایجاد اصطلاحات بالینی جامع و کامل می توانیم به ایجاد سیستم های اجتماعی و بهداشتی کمک کنیم. با کمک این سیستم ها به طور موثر می توان با بلایای طبیعی که روز به روز در حال افزایش هستند و عامل آن ها تغییرات آب و هوایی است، به طور موثر مقابله کرد.”