در این مقاله از سری آموزش های حیوانات ، به آموزش تکان دادن سر به سگ پرداخته ایم. کلید اصلی در آموزش موفق به سگ، تکرار و شفافیت است. اگر یک تمرین را هر روز به سگ خود آموزش دهید، خیلی آسان تر این تکنیک را یاد خواهد گرفت. اما اگر سگ تان در اصول ابتدایی آموزش هم مشکل دارد، چندین نکته گفته شده در ابتدای متن به شما کمک می کند.

به خواندن این مقاله از سایت دکتر چک ادامه داده تا متوجه شوید که چگونه باید به سگ تان آموزش دهید که سرش را تکان دهد.

روش اول: آموزش پایه ای تکان دادن سر به سگ

1. اگر اولین بارتان است که می خواهید به سگ خود آموزش دهید، این نکات را دنبال کنید

در این تکنیک به اصول پایه ای در آموزش سگ و چگونگی استفاده از این تکنیک ها برای آموزش این شگرد اشاره می شود. اما اگر می دانید که چگونه باید به سگ خود آموزش دهید ولی سگ تان در یادگیری این تکنیک خاص (تکان دادن سر) مشکل دارد، می توانید روش دوم، یعنی استفاده از برگه های چسب دار را مطالعه کنید.

2. سعی کنید با پاداش دادن توجه سگ تان را جلب کنید

برای این منظور باید یک چیزی را به عنوان پاداش مد نظر قرار دهید که سگ تان به آن علاقه دارد؛ مثلا یک توپ، استخوان پلاستیکی یا یک تکه غذا. زمانی که سگ حواسش به شما است باید پاداشی که در نظر گرفتید را نشانش دهید. اول به سگ تان دستور دهید که بنشیند.

  • اگر انرژی سگ تان بسیار زیاد است، تمرکز زیادی روی یادگیری نمی کند. یا یک پاداشی در نظر بگیرید که برایش خیلی هیجان انگیز نباشد یا قبل از شروع آموزش حسابی خسته اش کنید.
  • اگر سگ تان به دستور “بنشین” عکس العملی نشان نداد، اول باید نشستن و بعدا تکان دادن سر را یادش دهید.

3. پاداشی که در نظر گرفتید را به آرامی به سمت چپ و راست حرکت دهید

پاداشی که در نظر گرفتید را خیلی آرام تکان دهید. این کار نباید به نحوی به نظر برسد که دارید به او می گویید کاری را انجام ندهد؛ بلکه باید مثل باشد که می خواهید او را هیپنوتیزم کنید. بلافاصله بعد از این که سگ دست تان را دنبال کرد، تشویقش کرده و پاداشش را بدهید. البته سگ باید با سرش دست شما را دنبال کند و نه فقط با چشمانش.

  • برای این که سگ راحت تر بتواند منظورتان را متوجه شود می توانید از دستگاه کلیکر آموزشی استفاده کنید. بلافاصله بعد از این که سگ از دستور شما تبعیت کرد و رفتار درست را انجام داد، باید از دستگاه کلیکر استفاده کنید. علاوه بر کلیکر باید از غذا و پاداش هم استفاده کنید.

4. اگر لازم بود سرتان را تکان دهید

اگر سگ تان نسبت به غذایی که در حال حرکت است هیچ عکس العملی نشان نداد، سرتان را به یک سمت حرکت دهید. اگر سگ کار شما را تقلید کرد، لیاقت دریافت پاداش را دارد. ممکن است این کار چندین جلسه زمان ببرد.

  • اگر سرتان را حرکت دادید اما سگ باز هم متوجه منظورتان نشد، باید صبر کرده تا سگ به صورت طبیعی سرش را تکان دهد و بلافاصله به او پاداش بدهید.

5. دستور زبانی را فراموش نکنید

مثلا می توانید از دستور زبانی “سرت را تکان بده” یا هر دستور دیگری که می دانید استفاده کنید اما حتما باید از یک عبارت مشخص استفاده کنید. موقعی که سرتان یا تکه غذا را تکان می دهید باید این جمله را بگویید. حالا بعد از این که سگ به درستی عکس العمل نشان داد، به او پاداش بدهید.

6. زمان های آموزش باید کوتاه باشد

اولین باری که آموزش را شروع می کنید تعداد دفعات تکرار تمرین باید ده مرتبه یا کمتر باشد تا سگ خسته نشود. هر روز به تمرین کردن ادامه دهید اما هر زمان که سگ تان خسته شد، حواسش پرت شد یا در برابر انجام دستورهای شما مقاومت کرد، تمرین کردن را متوقف کنید. به او زمان بدهید. بعضی از سگ ها زودتر از بقیه یاد می گیرند.

  • در پایان هر دوره آموزشی باید به او پاداش بدهید.

7. به سگ تان آموزش دهید که تنها به دستور داده شده عکس العمل نشان دهد

مادامی که سگ تان این دستورها را یاد گرفت، حالا وقت آن رسیده که با حرکت دست و دستور زبانی و بدون استفاده از تکه غذا این تکنیک را تمرین کنید. بعد از این که سگ به درستی عکس العمل نشان داد، باید به او پاداش بدهید. بعد از یک مدت که سگ به حدی کافی به این تکنیک مسلط شده بود، تنها با دستور زبانی این تکنیک را تمرین کنید.

روش دوم آموزش تکان دادن سر به سگ : از برگه های چسب دار برای آموزش استفاده کنید

1. به سگ تان آموزش دهید که با بینی اش برگه های چسب دار را لمس کند

استفاده از دستگاه کلیکر آموزشی و چندین تکه غذا، آسان ترین راه ممکن برای آموزش این تکنیک است. برگه چسب دار را به صورت سگ تان نزدیک کرده، دستور زبانی را به کار برده، سپس از دستگاه کلیکر استفاده کرده و بلافاصله بعد از این که سگ متوجه منظورتان شد، به او پاداش دهید. این تکنیک را باید یک یا دو بار در روز تمرین کنید و زمان تمرین هم باید کوتاه باشد.

2. برگه های چسب دار را در قسمت های مختلف قرار دهید

بعد از این که سگ منظورتان را متوجه شد و توانست بینی اش را به برگه چسب دار بزند، برگه چسب دار را در قسمت های مختلف قرار دهید. تا زمانی به تمرین کردن ادامه دهید که سگ به دستورتان عکس العمل نشان داده و در هر جایی بتواند برگه چسب دار را لمس کند.

3. دو برگه چسب دار را به دیوار بچسبانید؛ باید قد سگ تان را هم مد نظر قرار دهید

حالا باید یک برگه چسب دار را به دیوار متصل کنید؛ البته باید سگ تان بتواند به برگه ها دسترسی داشته باشد. حالا یک صندلی روبروی دیوار گذاشته و برگه چسب دار دوم را به آن متصل کنید. به سگ تان دستور دهید که در فاصله میان دیوار و صندلی بنشیند. دستور داده تا یکی از برگه های چسب دار را لمس کند، از دستگاه کلیکر استفاده کرده و پاداشی که در نظر گرفته اید را به سمت برگه چسب دار دوم حرکت دهید. بعد از این که مدتی این تکنیک را تمرین کردید، سگ تان هر دو را لمس خواهد کرد. حالا دیگر این تکنیک را به طور کامل تمرین کرده اید.

4. استانداردهای خود را به مرور زمان افزایش دهید

بعد از این که مدتی از تمرین گذشت، کاری کنید که سگ به طور کامل هر دو برگه چسب دار را لمس کرده و سپس به او پاداش دهید. بعد از این که سگ این مورد را متوجه شد، به طور کامل سرش را به طرفین تکان داده و هر دو برگه را لمس می کند.

5. برگه های چسب دار را به ترتیب حذف کنید

بعد از این که سگ تان به خوبی توانست سرش را تکان دهد، از او بخواهید که کمی جلوتر از صندلی قرار بگیرد. حالا برگه های چسب دار در پشت سر سگ هستند و هر وقت که به طرفین سرش را بچرخاند نمی تواند آن ها را لمس کند. در این صورت سگ می خواهد از جایش تکان خورده و برگه ها را لمس کند، در این شرایط باید هوشیار بوده و به محض این که سگ تان سرش را تکان داد، از دستگاه کلیکر استفاده کرده و به او پاداش بدهید. به مرور زمان فاصله سگ تان از برگه های چسب دار را دورتر کنید. این کار باید تا جایی ادامه پیدا کند که سگ تان بدون وجود هر گونه وسیله ای سرش را تکان دهد.

https://www.wikihow.com/Train-Your-Dog-to-Shake-Its-Head