با داشتن حیوان خانگی می توانید از احساس تنهایی رهایی یافته، احساس شادی داشته و حس هدفمند بودن را در خودتان بالا ببرید.

قطعا داشتن یک حیوان خانگی با حس مسئولیت پذیری همراه است اما مطالعات نشان داده اند که برای سلامتی هم مزایای قابل توجهی دارد.

در این مقاله از سایت دکتر چک به شش مزیت بالقوه داشتن یک حیوان خانگی اشاره می کنیم.

مزقت داشين حیوان خانگی

1. حیوانات خانگی موجب بهبود ارتباطات اجتماعی می شوند

حیوانات خانگی به یخ شکن های رابطه شناخته می شوند و به تبادل علاقه و بهبود مشارکت در اجتماع کمک می کنند.

افرادی که به سختی می توانند یک گفتگو جدید را شروع کنند، خیلی راحت با کمک حیوانات خانگی می توانند این مشکل را برطرف کنند. راه رفتن با سگ در مکان های عمومی باعث بیشتر شدن تعاملات اجتماعی می شود.

2. داشتن حیوان خانگی با کم بودن فشار خون رابطه دارد

خبر خوبی که باید به شما بدهیم این است که مالک یک حیوان خانگی بودن باعث بهبود سلامت قلبی می شود. گفته می شود که فشار خون و ضربان خون در این افراد کمتر است. حتی شاید برای تان جالب باشد بدانید که این دسته از افراد در هنگام استرس هم ضربان قلب و فشار خون شان خیلی بالا نمی رود و حتی سریع تر به حالت طبیعی بازمی گردد.

3. سگ ها به افزایش فعالیت جسمانی شما کمک می کنند

صاحبان سگ ها خیلی خوب می دانند که از لحظه ای که از خواب بیدار می شوند باید سگ خود را برای گشت و گذار بیرون ببرند؛ به عبارت ساده تر، داشتن سگ به معنای افزایش حس مسئولیت پذیری شما نسبت به جسم تان می باشد.

صاحبان حیوانات خانگی تا 150 دقیقه بیشتر از افرادی که صاحب سگ نیستند، فعالیت جسمانی دارند.

4. حیوانات خانگی مانع از تنهایی شما می شوند

حضور حیوانات خانگی در کنارتان برای سلامت روانی تان مفید است. با شیوع ویروس همه گیر کرونا، افرادی که حیوانات خانگی داشتند اظهار کردند که کمتر حس تنهایی داشته و علائم کمتری ناشی از افسردگی را در خودشان تجربه کردند.

شاید برای تان جالب باشد بدانید که تحقیقات نشان داده اند که داشتن یک سگ در مقایسه با گربه کمتر باعث حس تنهایی تان می شود.

5. نوازش حیوان خانگی باعث تولید هورمون های حس خوب در بدن تان می شود

درست است که حیوانات خانگی از این که نوازش شان کنید لذت می برند اما در مطالعه ای مشخص شد که صاحب حیوانات خانگی هم از این مسئله سود می برند زیرا هورمون های حس خوب در بدن تولید می شوند.

داشتن سگ رابطه مستقیمی با تولید میزان بیشتری از هورمون حس خوب اکسی توسین و میزان کمتری از هورمون استرس کورتیزول دارد. در نتیجه، حس استرس، اضطراب، افسردکی، تنهایی و انزوای اجتماعی در فرد کمتر می شود.

6. تاثیر حیوانات خانگی در ارتقا سلامت روانی را هم نباید نادیده گرفت

حیوانات خانگی باعث تقویت ارتباطات احساسی و اجتماعی شده و از این رو، تاثیر مثبتی بر روی خلق و خوی و سلامت روانی فرد دارد. مطالعات نشان داده اند که حیوانات خانگی نقش یک منبع حمایتی برای بیمارانی را بازی می کنند که از مشکلات روحی روانی رنج می برند، مثل اختلال استرس بعد از حادثه.

نباید تاثیر حیوانات خانگی در بهبود ثبات احساسی و افزایش حس هدفمند بودن را هم نادیده بگیریم.