یکی از اساسی ترین دستوراتی که یک سگ باید بیاموزد، پاسخ دادن به نامش است. آموزش نام سگ خود نه تنها یک خط ارتباطی مهم ایجاد می کند، بلکه پایه ای برای آموزش موثر و پیوند قوی انسان و سگ ایجاد می کند. چه صاحب سگ جدید باشید و چه به دنبال تقویت آموزش دوستان پشمالوی خود هستید، در اینجا راهنمای جامعی در مورد نحوه آموزش اسم به سگ را آوردیم که فقط کافیست از آن پیروی کنید.

روش آموزش و یاد دادن اسم به سگ

آموزش دادن اسم به سگ یکی از فرمان‌هایی است که یاد دادن آن به سگ مهم است. اینکه به سگ تان یاد بدهید با شنیدن اسمش به شما توجه کند، در آموزش‌های دیگر و همچنین در کنترل سگ به شما کمک می‌کند. در ادامه به شما یاد می‌دهیم که چطور به سگ اسمش را یاد بدهید.

۱- انتخاب اسم مناسب برای سگ

انتخاب اسم سگ به واقعیت یک موضوع مهم در تربیت و ارتباط با حیوان خانگیتان محسوب می‌شود. پس اگر هنوز نامی برای سگ خود انتخاب نکردید، لازم است که این نکات را قبل از انتخاب اسم برای سگ در نظر بگیرید:

  • سادگی و خوانایی: نامی که انتخاب می‌کنید، باید ساده و آسان به تلفظ باشد. این کمک می‌کند که شما و دیگران بتوانید به راحتی نام سگ را صدا کنید و سگ نیز به آن واکنش نشان دهد.
  • تمرکز بر صدا: از نامی استفاده کنید که در صداهای مشابهی که در دور و بر وجود دارد، تمایز داشته باشد. این کمک می‌کند که سگ به راحتی به نام خود واکنش نشان دهد. سگ‌ها اسم‌هایی که به حروف صدادار ختم می‌شوند را راحت‌تر متوجه می‌شوند و به آن بهتر عکس‌العمل نشان می‌دهند. برای اینکار خوب است اسم‌هایی که به «ی»، «آ» و «و» ختم می‌شوند را انتخاب کنید.
  • شخصیت سگ: سعی کنید نامی انتخاب کنید که با شخصیت، ظاهر و ویژگی‌های سگتان همخوانی داشته باشد. برای مثال، اگر سگ شما پرانرژی و بازی‌گوش است، می‌توانید نام‌های مرتبط با انرژی و حرکت انتخاب کنید.

۲- آماده سازی محیط آموزش

مهم است که تمرین را در مکانی آرام و محدود مانند اتاق نشیمن خود، بدون هیچ گونه مزاحمت، و حواس‌پرتی شروع کنید. با این کار هم شما و هم سگ با تمرکز بیشتر می‌توانید به آموزش بپردازید. علاوه بر محیط، شما نیاز دارید که از یک تشویقی یا غذای مورد علاقه سگ یا توله سگ خود نیز در اختیار داشته باشید، تا در زمان مورد نظر از آن به سگ بدهید. همچنین داشتن یک کلیکر آموزشی نیز می‌تواند به شما در فرآیند آموزش کمک کند.

۳- تمرین بدون استفاده از اسم

در این مرحله شما می‌توانید در محیطی که از قبل آماده کردید، با سگتان شروع به تمرین کنید. در این مرحله شما اسم سگ را صدا نمی‌زنید، ولی زمانی که سگ شما به هر دلیلی به شما نگاه کرد و توجهش سمت شما جلب شد، سگ را با غذای مورد علاقه‌اش تشویق می‌کنید. این تشویق می‌تواند با کلام هم همراه باشد. با این کار به سگ می‌فهمانید که توجه کردن به شما کار درستی است و احتمالا با جایزه همراه است.

نکته: در صورتی که سگ شما در این کار (توجه به شما) خوب عمل می‌کند نیازی به تمرین آن نیست.

روش آموزش و یاد دادن اسم به سگ

۴- استفاده از اسم برای جلب توجه سگ

بعد از اینکه در مرحله قبل، سگ شما فهمید که نگاه کردن و توجه به شما کار خوبی است، حال می‌توانید سطح آموزش را یک پله بالاتر ببرید و اسم سگ را صدا کنید.

در این مرحله از یاد دادن اسم به سگ، صبر کنید تا سگ به شما نگاه نکند و سپس نام سگ را با لحنی بسیار روشن و شاد بگویید. به محض اینکه سگ شما برگشت و به شما نگاه کرد، آن را با یک کلیکر یا کلمه‌ای علامت گذاری کنید تا به سگ بفهمانید که این واکنش درست است. کلمه ای مانند “بله” یا “خوب“، و سپس بلافاصله به سگ خود تشویقی بدهید. این روند را چندین بار در طول روز تکرار کنید، و به زودی عضو جدید خانواده شما هر بار که نام خود را می‌شنود به اطراف شما توجه می‌کند.

۵- تمرین کردن در مکان‌های مختلف

هنگامی که سگ شما به طور مداوم به نام خودش واکنش نشان می‌دهد، سعی کنید تمرین را پیشرفته‌تر کنید. به قسمت‌های دیگر خانه بروید، طبقه بالا، اتاق دیگر، یا در حال حرکت اسم سگ خود را صدا کنید و منتظر بمانید به شما نگاه کند یا به سمت شما بیاید.

وقتی هر بار که سگ شما بعد از شنیدن اسمش به شما خوب توجه کرد یا به سمت شما آمد، سگ را تشویق کنید تا به صورت کامل بفهمد که این رفتارش کار درستی است. رفتارهای مثبت متناوب را امتحان کنید، اما همیشه به صورت کلامی تحسین کنید. در مرحله بعد میزان حواس پرتی را بیشتر کنید و یا جلسه تمرین را به فضای باز ببرید.

شما می توانید تمرین آموزش دادن اسم به سگ را در هر زمان انجام دهید. انجام این کار آسان است، حتی زمانی که در حال تماشای تلویزیون یا پختن شام هستید و سگتان با شما معاشرت می کند. وقتی او را به پیاده روی می‌برید، نام سگ (توله سگ) خود را صدا بزنید و منتظر توجه او باشید.

۶- استمرار و تکرار در تمرین

تکرار مهم است، بنابراین بایستی این رفتار را بارها (ابتدا هر بار و سپس به طور متناوب) تا زمانی که یک واکنش خودکار و محکم دریافت کنید، انجام دهید. در نهایت، سگ شما به دلیل ستایش و محبتی که می‌کنید به نام خودش واکنش نشان می‌دهد و دیگر نیازی به تشویق کردن با غذا را ندارید و می‌توانید فقط از تشویق کلامی استفاده کنید.

اگر سگ شما را نادیده گرفت چه باید کرد؟

اگر سگ شما، زمانی که نامش را صدا می‌زنید، واکنشی نشان نمی‌دهد، این کار را تکرار نکنید. این کار ممکن است آنها را گیج کند یا به آنها بیاموزد که نام خود را به کلی نادیده بگیرند. سعی کنید با تحرک بیشتر و حالت هیجانی توجه سگ را به خودتان جلب کنید، این حالت نباید به گونه‌ای بیاشد که سگ را هیجان زده یا گیج کند. سعی کنید کمی دورتر از آنها حرکت کنید تا آنها را تشویق کنید تا ببینند به کجا می‌روید. همیشه وقتی به شما نگاه می‌کنند به آنها جایزه بدهید.

اگر در حال آموزش اسم به توله سگ، هیچ پاسخ و توجهی دریافت نمی‌کنید، نگران نباشید. کافیست در خانه به یک قسمت آرام، کوچکتر و مکانی که حواس پرتی کمتری دارد بروید و یا از خوراکی‌هایی که توله سگ شما بیشتر آن را دوست دارد، استفاده کنید. غذاهایی مانند تکه‌های کوچک مرغ پخته شده یا بوقلمون می‌تواند برای توله سگ‌ها لذیذ باشد.

آموزش دادن به سگ‌ها کار سختی است که نیاز به صبر و پشتکار دارد. پس طبیعی است که در حین آموزش با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شوید. سعی کنید در چنین شرایطی با مطالعه منابع معتبر، کمک گرفتن از افراد باتجربه‌تر و یا مربیان سگ می‌تواند به شما در پشت سر گذاشتن چالش‌ها کمک کند. سایت petpors.com می‌تواند در مسیر آموزش به سگ به شما کمک کند، با مطالعه کتاب‌ها، مقالات، دوره‌‌های آموزشی و ویدیویی این سایت می‌توانید خودتان مربی سگتان باشید.

جمع بندی

آموزش اسم به سگ خود یک مرحله آموزشی اساسی است که فراتر از تشخیص صرف است. این آموزش زمینه را برای برقراری ارتباط مؤثر فراهم می‌کند، راه را برای آموزش بیشتر هموار می‌کند و پیوند منحصر به فرد شما را تقویت می‌کند. با دنبال کردن این مراحل و حفظ صبر، ثبات و تقویت مثبت، شاهد شکوفایی سگ خود خواهید بود که برای شما به یک همراه خوب تبدیل می‌شود که به راحتی به نام خودش پاسخ می‌دهد و قدرت یک ارتباط خوب بین انسان و سگ را به نمایش می‌گذارد.