گربه پرشین یکی از پرطرفدارترین نژادهای گربه در جهان است و مدت زیادی است که این نژاد گربه در بین انسان‌ها زندگی می‌کند. گربه‌های ایرانی که به خاطر موهای بلند و شخصیت‌های شیرین‌شان شناخته می‌شوند، در طول سال‌ها تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. به عنوان مثال، چهره صاف و فلت در این نژاد یک مشخصه ظاهری است که در ابتدا در این نژاد گربه وجود نداشته و به مرور زمان در آنها ایجاد شده است. به خاطر همین، در این مقاله میخواهیم شما را با انواع گربه پرشین و تنوع رنگی آنها آشنا کنیم.

انواع گربه پرشین

امروزه نژاد گربه پرشین بسیار متنوع است و از نظر ظاهر، فرم صورت، جثه و رنگ به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. اما باید بدانید که گربه‌های پرشین، در کل یک نژاد هستند و فقط، رنگ، جثه و ظاهرشان متفاوت و متغیر است. در ادامه انواع گربه پرشین را معرفی می‌کنیم.

پرشین صورت عروسکی یا کلاسیک

گربه‌های پرشین صورت عروسکی Doll Face که در واقع با نام‌های دیگری مثل Traditional یاOld Fashioned Persians نیز شناخته می‌شوند، جزو قدیمی‌ترین گونه‌های پرشین هستند. برخی از پرورش دهندگان معتقدند که این نوع گربه پرشین، در واقع پرشین اصیل است، زیرا ظاهر آنها با نژاد اولیه پرشین بسیار شبیه و نزدیک است.

این نوع گربه ویژگی‌های ظاهری بارزی ندارد. طول بینی آنها یک طول معمولی است که با بقیه صورتشان متناسب است. این گربه‌ها برخلاف گربه Peke-Face، بینی دارند که به سمت بیرون کشیده می‌شوند. بنابراین گربه‌های ایرانی Doll Face می‌توانند راحت‌تر از برخی دیگر گربه‌های ایرانی نفس بکشند. آنها همچنین کمتر دچار لک شدن چشم و مشکلات ریزش اشک در چشم می‌شوند.

این گربه‌ها معمولا مشکلات سلامتی که این نژاد برای آن شناخته شده است را تجربه نمی‌کنند. پرشین های صورت عروسکی دارای موهای بلند و صاف هستند. آنها در رنگ‌های گوناگونی عرضه می‌شوند. بنابراین، حتی اگر آنها مشکلات بهداشتی زیادی نداشته باشند، اما بازهم نیاز به مراقبت‌های دوره‌ای و منظم دارند.

گربه پرشین Peke-Face

این گونه برخلاف پرشین صورت عروسکی ویژگی‌های قابل تشخیص‌تری به عنوان یک گربه پرشین دارد. نام این نژاد از شباهت آنها به سگ‌های پکینیز گرفته شده است. یک جهش ژنتیکی باعث صافی صورت در این نوع گربه پرشین شده است، به همین دلیل با نام پرشین فلت هم شناخته می‌شود.

گربه پرشین Peke-Face

این گربه‌ها دارای سر مربع شکل، بینی کوچک و فک بلند هستند. آنها همچنین گونه های گرد و چشم های دایره‌ای بزرگی دارند. این ساختار صورت باعث می‌شود گربه‌های ایرانی Peke-Face دچار مشکل تنفسی شوند. اگر این گربه پرشین سرما خورده باشد، تنفس طبیعی برایش تقریبا غیرممکن می‌شود. بسیاری از این نوع گربه پرشین، آسم را تجربه می‌کنند.

این نژاد هم نیاز به نگهداری بالایی دارد. علاوه بر نظافت منظم موهای بلند آنها، صاحبان این گربه باید به صورت مکرر چشمان این گربه را تمیز کنند تا دچار مشکل نشود.

گربه پرشین چینچیلا

گربه‌های پرشین چینچیلا یکی از انواع گربه‌ پرشین هستند که ظاهری بسیار چشمگیر دارند. این گونه از پرشین، موهای ضخیم و پرپشتی دارد. اسم این گربه از جونده خاصی در آمریکای جنوبی با همین نام گرفته شده است که دارای پوشش ضخیم و سفید رنگی است.

در حالی که چندین تنوع رنگی متفاوت در گربه‌های پرشین چینچیلا وجود دارد، اما معمولا به رنگ سفید-نقره‌ای هستند. چشم‌ها، لب‌ها و بینی عروسک ‌مانند آنها با رنگ سیاه پوشیده شده است. این گربه‌ها دارای موهایی ریز روشن با رنگی ظریف هستند و معمولا چشمان آنها سبز رنگ یا آبی است.

از آنجایی که گربه‌های ایرانی چینچیلا اصیل هستند، معمولاً مشکلات سلامتی پرشین را دارند. آنها مستعد بیماری کلیوی و مشکلات قلبی هستند. همچنین، صورت فلت آنها گاهی اوقات می تواند باعث بروز مشکلات تنفسی در این نژاد گربه شود.

اگزوتیک شورت هر

Exotic Shorthair یکی دیگر از انواع گربه‌ پرشین به حساب می‌آید، اما با این تفاوت که موهای کوتاهی دارد. این گربه بیشتر خصوصیات پرشین را با خودش به همراه دارد. صورت صاف و چشمانی درشت دارند. برخلاف انواع دیگر، این گربه‌ها می‌توانند خودشان را مرتب کنند.

متأسفانه ساختار صورت آنها باعث مشکلات بهداشتی استاندارد مربوط به گربه‌های ایرانی می‌شود. اگزوتیک شورت‌هر اغلب در تنفس مشکل دارد و از مشکلات تخلیه مجرای اشکی نیز رنج می‌برد. همچنین این گربه‌ها نسبت به پرشین‌های مو بلند سنتی، بازیگوش‌تر هستند. آنها بسیار مهربان هستند و دوست ندارند تنها بمانند.

گربه Teacup Persian

تی‌کاپ پرشین به گونه‌ای پرورش یافته‌اند که کوچک باشند. هدف پرورش دهندگان تولید کوچکترین گربه‌ ایرانی ممکن بوده است. اما داشتن این نژاد گربه پرشین نیاز به فکر کردن بیشتر دارد، زیرا از آنجایی که این گربه‌ها جثه کوچکتری نسبت به گربه پرشین معمولی دارد، احتمال تجربه مشکلات تنفسی در آنها بیشتر می‌شود. داشتن صورت‌های کوچک‌تر نفس کشیدن را برای گربه پرشین تی کاپ سخت‌تر می‌کند.

همچنین این نوع گربه پرشین در تنظیم دمای بدن و مقابله با استرس چالش‌هایی دارد. با این حال قیمت این گونه از سایر گونه‌های پرشین بالاتر است.

پس قبل از تصمیم برای انتخاب نژاد گربه لازم است تا درباره تمام چالش‌های نگهداری، سلامت، نظافت و … هر نژاد آگاه باشید. برای آگاهی از مشخصات فیزیکی، مشکلات سلامتی و بیماری‌ها، مشخصات ظاهری و خلق‌وخوی هر نژاد گربه به سایت پت پرس مراجعه کنید.

انواع رنگ گربه پرشین

تا اینجا در مورد انواع گربه پرشین صحبت کردیم، در ادامه قصد داریم تا شما را انواع رنگ بندی گربه پرشین آشنا کنیم. انجمن گربه‌سانان برای گربه پرشین ۷ دسته رنگی متفاوت تعریف کرده است که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

پرشین هیمالین

یکی دیگر از انواع گربه پرشین، همین گربه‌های پرشین هیمالین هستند که شناخته شده‌ترین نژاد گربه پرشین به شمار می‌آید. این نژاد از تلاقی گربه‌های سیامی با پرشین‌ها ایجاد شدند تا الگوی رنگ سیامی را به گربه‌های ایرانی ببخشند. اما در نهایت، پرشین-هیمالین یکی از انواع گربه پرشین پذیرفته شده است، نه به عنوان یک نژاد جداگانه یا یک کراس

پرشین‌-هیمالین دارای تنوع رنگی بسیاری زیادی است، اما همه آنها دارای چشم‌های آبی روشن هستند. هیمالین-پرشین می‌توانند صورت صاف و گرد داشته باشند که متاسفانه مشکلات تنفسی در آنها دیده می‌شود. این نژاد معمولا آرام هستند، اما گاهی اوقات بازیگوش می‌شوند که این خصلت را از سیامی به ارث بردند.

پرشین هیمالین

دسته رنگی Solid

گربه‌های پرشین سولید، فقط دارای یک رنگ هستند و هیچ لک و نشانه‌ رنگی دیگری روی بدنشان ندارند. رنگ‌های رایج در این دسته عبارتند از:

  • سفید

  • مشکی

  • آبی

  • شکلات

  • کرم رنگ

  • بنفشه

  • قرمز

نکته:

پرشین‌های یکرنگ سفید می‌توانند سه رنگ چشم متفاوت داشته باشند: مسی، آبی یا یکی از هر کدام. سایر پرشین‌های تک رنگ همگی چشم مسی دارند. برخی از رنگ‌ها مانند آبی، سفید و سیاه در میان این نژاد بسیار رایج هستند، در حالی که شکلات و یاسی بسیار کمیاب‌تر هستند، زیرا از ترکیب با پرشین هیمالین تولید شده‌اند.

انواع گربه پرشین

دسته رنگی طلایی-نقره‌ای

یکی از نفیس‌ترین انواع گربه پرشین از نظر رنگی همین دسته طلایی- نقره‌ای است. این گربه‌ها، ترکیبی از چینچیلا با رنگ‌های سایه‌دار هستند. از رنگ‌های متداول در این دسته بندی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • طلایی سایه‌دار

  • نقره‌ای سایه‌دار

  • چینچیلا طلایی

  • چینچیلا نقره‌ای

  • نقره‌ای و طلایی

دسته رنگی دودی و سایه‌دار

پرشین دودی دیدنی است. وقتی گربه ساکن است، به نظر می رسد که یک پوشش تک رنگ دارد. با این حال، هنگامی که گربه شروع به حرکت می‌کند، پوشش گربه باز می‌شود و کنتراست کاملی از همان رنگ را میتوانید مشاهده کنید. از متداول‌ترین رنگ‌های گربه پرشین در این دسته رنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دودی-سیاه

  • دودی-آبی

  • دودی-کرم آبی

  • دودی-خامه‌ای

  • دودی-کامئو‌ (قرمز)

  • کرم سایه‌دار کامئو

  • کامئو سایه دار

دسته رنگی Tabby

سه الگو در Tabby وجود دارد که عبارتند از: وصله‌دار، کلاسیک و خال مخالی.

نوع کلاسیک در کناره‌های خود نشانه هایی مانند چشم گاو دارد. پرشین‌های خال مخالی دارای نوارهای باریک مدادی مانندی هستند که دور بدنشان می چرخد. تابی‌های وصله‌دار، هم ترکیبی از تابی‌های خال مخالی یا کلاسیک با افزودن تکه‌های قرمز هستند. تابی‌های نقره‌ای می‌توانند چشم‌های سبز، فندقی یا مسی داشته باشند، اما بقیه گربه‌های این دسته بندی رنگی دارای چشم‌های مسی رنگ هستند.

این گربه نیز به خاطر شخصیت‌های برون‌گرایانه‌شان شناخته می‌شوند. این گربه ها نسبت به دیگر گونه های ایرانی بازیگوش‌تر و فعالتر هستند. رنگ‌های متداول این گونه پرشین عبارتند از:

  • آبی

  • آبی-نقره ای

  • رنگ قهوه ای

  • کامئو

  • کامئو کرم

  • کرم رنگ

  • قرمز

  • نقره

پرشین‌های پارتی‌کالر Particolor

از این گونه پرشین اغلب به عنوان پرشین‌های لاک پشتی یاد می‌شود. پوشش آنها از چند رنگ تشکیل شده است و رنگ آنها معمولا تیره‌تر از پرشین‌های Tabby است. همچنین، این گربه‌ها به‌جای راه‌راه‌هایی که در پرشین‌های تابی دیده می‌شود، دارای خطوط خز لکه‌دار هستند. از رنگ‌های متداول این نوع پرشین می‌توان به رنگی آبی-کرم یا یاس-کرم اشاره کرد.

پرشین‌های دو رنگ

برخلاف پرشین‌های پارتی‌کالر، در پرشین‌های Bicolor فقط دو الگوی رنگی وجود دارد. گربه‌های پرشین Calico در این دسته بندی رنگی قرار می‌گیرند. طیف رنگی در پرشین‌های دورنگ بسیار زیاد است اما با این حال رایج‌ترین رنگ‌های این نوع گربه عبارتند از:

  • سیاه و سفید

  • آبی و سفید

  • قرمز و سفید

  • کرم و سفید

  • شکلاتی و سفید

  • یاسی و سفید

  • کالیکو

  • کالیکو شکلاتی

جمع بندی

خب سعی کردیم تا شما را با انواع گربه پرشین آشنا کنیم، اطلاعات زیادی در مورد جزئیات ظاهری و تنوع رنگی در هر کدام از آنها وجود دارد که به صورت کامل نمی‌توان در یک مطلب آن را بیان کرد. به عنوان مثال گربه‌های پرشین نیز بر اساس اندازه طبقه بندی می‌شوند که در این بین پرشین teacup را معرفی کردیم. به یاد داشته باشید که فقط یک نژاد گربه ایرانی وجود دارد. اما انواع مختلفی بر اساس رنگ، طول خز، اندازه و ساختار صورت وجود دارد. اگر قصد نگهداری از یکی از انواع گربه پرشین را دارید، حتما در مورد نگهداری، مشکلات سلامتی آن نژاد بیشتر تحقیق کنید، زیرا بعضی از آنها نیاز به مراقبت و نگهداری بالایی دارند.