یکی از تکنیک های عالی که می توانید به سگ خود آموزش دهید، نشستن یا خم شدن است. اگر سگ تان مهارت های ابتدایی مثل نشستن و خم شدن با دستورتان را بلد نیست، ابتدا با نکات گفته شده در این مقاله از سایت دکتر چک، این تکنیک را به او آموزش دهید.

روش اول: ابتدا موارد پایه ای را آموزش دهید

1. از شیوه مبتنی بر پاداش استفاده کنید تا دوران یادگیری برای سگ تان لذت بخش شود

در حالی که عده ای می گویند با تسلط داشتن و حکمرانی بر سگ خود می توانید او را وادار به یادگیری کنید، اما باید بگوییم که این کار نتیجه عکس دارد. به سگ خود نشان دهید که پس از تمام شدن زمان تمرین به او پاداش می دهید زیرا به این صورت سگ می فهمد که زمان آموزشش لذت بخش خواهد بود. علاوه بر این، باعث افزایش تمرکز سگ هم می شود.

  • مثلا وقتی که سگ تان رفتار درست را انجام داد می توانید تعداد زیادی اسباب بازی یا غذا به او بدهید. از طرف مقابل، زمانی که او عکس العمل مثبتی نداد هم خبری از تنبیه نیست. چرا که سگ به مرور زمان رفتار درست را یاد خواهد گرفت.

2. در مکان هایی که عامل بر هم زننده حواس وجود ندارد، تمرین را شروع کنید

بهتر است مکان هایی را برای آموزش به سگ خود انتخاب کنید که انسان یا حیوانات دیگر یا عواملی که باعث بر هم زدن تمرکزش شود، وجود ندارند. حیاط خانه تان یا گوشه ای خلوت در پارک عمومی هم می تواند جای خیلی خوبی باشد.

  • باید بگوییم زمانی که می خواهید تکنیکی را به سگ خود آموزش دهید، اگر عوامل بر هم زننده توجه وجود داشته باشد، کارتان خیلی سخت خواهد شد.
  • مکانی را برای تمرین انتخاب کنید که سگ تان به آن علاقه داشته باشد.

3. فرمانبرداری را به سگ خود آموزش دهید تا به صحبت هایتان واکنش نشان دهد

اول از همه باید بگوییم که اگر سگ تان اسم خودش را نمی داند یا این که وقتی که به او گفتید “نه” چگونه باید رفتارش را تمام کند، ابتدا باید این فرمان ها را به او یاد دهید. برای این که فرمان های “نه” یا “نکن” به او یاد دهید، یک تکه غذا در هر دو دست تان بگیرید. دست اول تان را ببندید و وقتی که سگ تان خواست آن را بگیرد باید بگویید “نه” یا “نکن”. وقتی که دیگر تلاشی برای گرفتن غذا از دست تان نکرد حالا می توانید همان غذا را به عنوان پاداش به او بدهید.

  • این تمرین را تا جایی ادامه دهید که عکس العمل شان همواره مثبت باشد.
  • یادگیری این مهارت های کلیدی اصل و پایه یادگیری مهارت های پیچیده تر، مثل نشستن است. بعد از این که سگ تان ارتباط میان یک فرمان، رفتار یا دستور را متوجه شد، می توانید از این تکنیک برای آموزش موارد دیگر استفاده کنید.

نکته: اگر امکان پذیر است، تمرین های فرمان برداری را باید زمانی شروع کنید که سگ تان حداقل هشت هفته اش هست. البته به سگ هایی که سن بیشتری دارند هم می توان آموزش داد اما زمان بیشتری لازم دارد.

4. فرمان های بیا، بنشین و دراز بکش را تمرین کنید

بعد از این که سگ تان به اسم خودش و فرمان “نه” عکس العمل نشان داد، وقت آن رسیده که مهارت های دیگر را آموزش دهید. این دوره آموزشی باید با گفتن یک جمله شروع شود و وقتی که سگ تان یک کار را به صورت طبیعی انجام داد، باید او را تشویق کرده و بهش غذا بدید. مثلا وقتی که سگ تان را برای قدم زدن می برید، به او بگویید “بشین” و وقتی که کامل نشست با کلام خود او را تشویق کرده و بهش غذا بدید. وقتی که این کار به صورت طبیعی تکرار شود، سگ آن را یاد گرفته و پاداش می گیرد.

  • برای این که مهارت خم شدن را به سگ خود آموزش دهید، بهتر است اول مهارت های نشستن، دراز کشیدن و آمدن را یادش بدهید.

5. از دستگاه کلیکر آموزشی برای آموزش مهارت ها و تکنیک های پیشرفته استفاده کنید

در این روش از یک وسیله ویژه به نام کلیکر آموزشی برای ارتباط برقرار کردن با سگ استفاده می شود. زمانی که سگ کار مورد نظرتان را به درستی انجام داد، از کلیکر استفاده می کنید تا به او نشان دهید که تمرین را به درستی انجام داده است و سپس با یک تکه غذا به او پاداش دهید. با استفاده منظم و مستمر از دستگاه کلیکر، سگ تان مهارت های بیشتری را خیلی سریع تر یاد خواهد مثل نشستن؛ چرا که زمانی که بداند به دستورهای شما عکس العمل مثبت نشان می دهد، اعتماد به نفسش بیشتر می شود.

  • دستگاه کلیکر آموزشی بیشتر مناسب افرادی است که می خواهند مهارت های گسترده ای را به سگ خود آموزش دهند. اما اگر سگ تان را برای سرگرمی می خواهید آموزش دهید، استفاده از این دستگاه تاثیری نخواهد داشت.

روش دوم: نشستن را به سگ خود آموزش دهید

بازی خم شدن سگ

1. سگ باید در فاصله حدود 1 متری از شما قرار داشته باشد

سگ را باید به مکان مورد نظر خود ببرید و بعد از این که متوجه شدید جایش راحت است و نمی خواهد آن جا را ترک کند، در فاصله مناسب قرار بگیرید.

  • همان زمانی که می خواهید در فاصله مناسب قرار بگیرید هم باید تماس چشمی برقرار باشد زیرا سگ تان به این صورت متوجه می شود که باید سرجاش بماند.

2. یک تکه غذا یا اسباب بازی را در دست خود نگه دارید تا به تمرین ها توجه کند

تکه غذا را بالا ببرید تا سگ بتواند آن را ببیند اما امکان دسترسی وجود نداشته باشد و نتواند آن را بخورد. اگر لازم بود غذا را کمی تکان دهید تا توجه اش جلب شود.

  • برای جلب توجه سگ خود می توانید از اسباب بازی و غذاهای مختلفی استفاده کنید اما معمولا مردم از تکه های کوچک غذا استفاده می کنند. این غذاها را از بیشتر فروشگاه های حیوانات خانگی می توانید خریداری کنید؛ سگ ها به این تکه های غذا خیلی علاقه دارند و در عین حال کالری زیادی هم ندارند.
  • این نکته را مد نظر قرار دهید که استفاده از غذا برای انگیزه دادن به بعضی از سگ ها ایده خوبی نیست. اگر سگ شما هم در این دسته قرار می گیرد، پاداش های دیگر را امتحان کنید. مثلا از یک اسباب بازی مورد علاقه اش استفاده کنید. تا زمانی که پاداش مناسب را پیدا کردید، باید امتحان کردن را امتحان کنید.

3. تکه غذا را به آرامی به سمت زمین نزدیک کنید

دست تان را به آرامی حرکت داده و مطمئن شوید که سگ تان با چشم هایش دست را دنبال می کند. سگ باید برای دنبال کردن غذا سرش را پایین بیاورد.

  • اگر سگ به سمت تان آمد یا از موقعیتش خارج شد، غذا را پشت سرتان گرفته و بگویید “نه” یا “همون جا بمون”.

4. بلافاصله بعد از این که سرش را پایین آورد او را تشویق کنید

بعد از این که سگ سرش را به سمت زمین نزدیک کرد، تشویقش کرده و غذا را بهش بدید.

  • بعد از این که سگ تکه غذا اول را خورد، برای بیشتر تمری کردن یک تکه دیگر آماده کنید.
  • اگر از دستگاه کلیکر آموزشی استفاده می کنید، به محض این که سگ سرش را پایین آورد از دستگاه استفاده کنید. با این کار سگ متوجه می شود که کار مورد نظر شما را انجام داده است.

5. چندین بار این تمرین را تکرار کرده تا سگ به آن ها عادت کند

تداوم تمرین به سگ نشان می دهد که انجام دادن کار مورد نظر شما با دریافت پاداش همراه است. اگر سگ تان بعد از این که غذا را گرفت، بلند شد، ناراحت نشوید. بعد از تکرار کردن این مشکل هم برطرف خواهد شد.

  • اگر چند بار تمرین کردید اما فایده ای نداشت، مقداری استراحت کرده و دوباره تلاش کنید.

6. در هنگام تمرین، تکه غذا را به زمین نزدیک و نزدیک تر کنید

با انجام این کار به مرور زمان می توانید خم شدن را به سگ خود آموزش دهید.

  • اگر سگ برای دریافت پاداش کلا دراز کشید، باید بگوییم که در تمرین هایتان خیلی پیشرفت کرده اید.

روش سوم: مهارت جدید را تمرین کرده و ارتقا دهید

آموزش خم شدن سگ

1. اگر سگ تان خواست روی زمین دراز بکشد، شکمش را بالا بگیرید

در بیشتر موارد، همزمان که تکه غذا را پایین می آورید سگ شروع به دراز کشیدن می کند اما برای این که به طور واضح به او بگویید می خواهید که خم شود، دست تان را زیر شکمش گشته و به آرامی به سمت بالا آن را فشار دهید.

  • با یک دست تان تکه غذا و دست دیگرتان شکم را فشار دهید.
  • با انجام این کار سگ متوجه می شود که باید شکمش را بالا بیاورد.

2. یک علامت زبانی به تمرین ها اضافه کنید تا سگ با شنیدن آن متوجه شود که الان باید خم بشود

نامش را صدا زده و عبارت مورد نظرتان، یعنی “خم شو” را تکرار کنید. تکه غذا را به او نشان داده و این کلمه را تکرار کنید تا سگ در موقعیت درست قرار بگیرد. حالا با تکه غذا به او پاداش دهید.

  • اضافه کردن فرمان زبانی کارتان را آسان می کند به این صورت که بعدها فقط با گفتن این کلمه او خم می شود.
  • اگر از دستگاه کلیکر استفاده می کنید، هر زمان که سگ تان سر یا قسمت جلویی بدنش را پایین آورد باید کلیک کنید.

3. تمرین را به تاخیر انداخته تا سگ بهتر به دستور زبانی تان عمل کند

تمرین را تا جایی ادامه دهید که سگ تان با فرمان زبانی تان خم شود. بعد از این که عکس العمل مناسبی به کلام تان داشت، همچنان کلمه را تکرار کرده و دست تان را به سمت زمین بیاورید. البته تکه غذا باید در دست دیگرتان باشد. در عوض باید به سگ نشان دهید که دست تان خالی است و با دست دیگرتان به او پاداش دهید.

  • با این کار سگ همچنان به دستورهای زبانی شما عکس العمل نشان می دهد اما مدتی که بگذرد دیگر نیازی نیست که نزدیکش شوید تا خم شود.

4. وقتی که سگ به دستور کلامی شما گوش کرد، تکه ای غذا به او داده و تشویقش کنید

بعد از چندین جلسه تمرین، دیگر بدون این که با دست خود سیگنال دهید، دستور زبانی را اجرا کرده و بگویید که “خم شو”. او را حسابی تشویق کرده و هر زمان که دستورتان را به درستی اجرا می کند، به او پاداش دهید.