انتخاب پزشک می‌تواند کار چالش برانگیزی باشد، به خصوص اگر به محله، شهر و یا کشوری جدید نقل مکان کرده باشید. درخواست توصیه از همکاران، همسایگان و دوستان راه خوبی برای شروع است، اما در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که کدام پزشک برای نیازها و موقعیت شما مناسب‌تر است.

طرح بیمه شما ممکن است انتخاب‌های شما را به گروهی از پزشکان مورد تایید طرح محدود کند. همیشه شرایط پوشش بیمه خود را بررسی کنید تا دریابید که آیا این طرح مراجعه به پزشک انتخابی شما را پوشش می‌دهد و دکتر نیز بیمه شما را قبول می‌کند. اگر بیمه شما را قبول نکند، برای ویزیت او چقدر از جیب خود باید بپردازید؟

همچنین باید تصمیم بگیرید که به دنبال چه نوع دکتری هستید. انتخاب اولیه بسیاری از افراد، پزشکان عمومی است که بتوانند در صورت نیاز به او مراجعه کنند. علاوه بر این، اگر یک بیماری مزمن دارید، احتمالاً به متخصصی نیاز خواهید داشت که نیازهای سلامتی خاص شما را درک کند.

طبق مقاله منتشر شده در وب‌سایت iranianexchange.com، بیمارانی که به پزشک مورد نظر خود مراجعه می‌کنند، از او انتظار رفتاری درست و شایسته دارند. در کنار مهارت‌ها و تخصص‌های پزشک، ویژگی‌های اخلاقی خوب، مهم‌ترین عامل در جلب رضایت بیماران است. بیماران برای درمان مشکلات خود به پزشک مراجعه می‌کنند و از او انتظار گوش سپردن به صحبت‌هایشان را دارند. اما این تمام ماجرا در انتخاب پزشک نمی‌باشد و باید نکات دیگری را نیز لحاظ کرد.

در انتخاب پزشک باید به چه نکاتی دقت کرد؟

اکثر پزشکان دارای گواهی طبابت هستند. پزشکان مراقبت‌های اولیه – پزشکانی که برای بیماری‌های معمولی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و معاینات منظم به آنها مراجعه می‌کنید – ممکن است دارای گواهینامه پزشکی پزشک خانواده یا داخلی باشند. متخصصان – پزشکانی که برای روش‌های خاص مانند کولونوسکوپی یا یک بیماری مزمن به آنها مراجعه می‌کنید – در یک زمینه خاص آموزش بیشتری دیدند و در آزمون آن زمینه نیز شرکت کرده‌اند.

در نهایت، ممکن است در هنگام انتخاب دکتر، نگرانی‌های بیشتری داشته باشید. این نگرانی‌ها باید منعکس کننده نیازها و اولویت‌های شما باشند. این سوالات می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما مهم است:

  • دکتر کجاست؟ آیا رسیدن به مطب او برای شما آسان خواهد بود؟ آیا می‌توانید با حمل و نقل عمومی به آنجا بروید؟ آیا پارکینگ کافی برای ماشین شما وجود دارد؟
  • دکتر از کدام بیمارستان‌ها استفاده و در کدام بیمارستان‌ها کار می‌کند؟ آیا در صورت نیاز می‌توانید به راحتی به آنها مراجعه کنید؟ آیا بیمه شما مراقبت‌های ارائه شده در این بیمارستان‌ها را پوشش می‌دهد؟
  • اشعه ایکس و آزمایشات آزمایشگاهی معمول در کجا انجام می‌شود؟ آیا می‌توان اینها را در مطب پزشک انجام داد یا باید به آزمایشگاهی خارج از مطب پزشک بروید؟
  • بعد از تماس چه مدت باید منتظر قرار ملاقات باشید؟ اگر نیاز فوری داشته باشید می‌توانید در همان روز به پزشک مراجعه کنید؟
  • آیا کارکنان مطب پزشک خوش برخورد و مودب هستند؟
  • اگر برای دریافت اطلاعات در مورد مشکل خود با پزشک و مطب او تماس بگیرید، آیا پزشک یا پرستار به سرعت تماس را پاسخ می‌دهد؟
  • چه کسی در زمان غیبت پزشک کارهای او را انجام می‌دهد؟ اگر بعد از ساعت کاری مشکل داشتید با چه کسی تماس می‌گیرید؟ اگر پزشک به صورت گروهی کار می‌کند، دیدن پزشکان دیگر در مطب برای شما مشکلی ندارد و با این موضوع راحت هستید؟
  • آیا پزشک اغلب بیماران را به متخصصان ارجاع می‌دهد یا ترجیح می‌دهد اکثر مراقبت‌های شما را خودش مدیریت کند؟
  • آیا پزشک و همکاران او به شما در رسیدگی به موضوعات مربوط به بیمه کمک می‌کند و شما را برای دریافت حق بیمه راهنمایی می‌کند؟

در زمان انتخاب پزشک باید به تمام سوالات بالا پاسخ دهید و اگر پاسخ شما به تمام آنها مثبت باشد، می‌توانید مطمئن باشید که پزشک انتخابی شما فرد ایده‌آلی است. اگر هنوز در مورد انتخاب خود مطمئن نیستید، حتما در مورد قرار ملاقات با پزشک سوال کنید و به صورت رودررو او را بررسی کنید. ممکن است مجبور باشید برای این سرویس هزینه مشارکت یا هزینه دیگری بپردازید، اما این کار روشی ارزشمند برای جمع‌آوری اطلاعات هنگام تصمیم‌گیری است.

منبع: iranianexchange.com