به تازگی مقاله ای که منتشر شده است که ادعا می کند مصرف مکمل روغن ماهی در دوران بارداری، ریسک افزایش وزن و ابتلا به سندرم متابولیک در کودک را زیاد می کند.

تاثیر مصرف مکمل روغن ماهی در دوران بارداری بر کودک؛ پیش زمینه

در طول چند دهه گذشته شاهد افزایش نرخ اضافه وزن و ابتلا به چاقی مفرط در کودکان و نوجوانان هستیم. فاکتورهای محیطی در دوران بارداری تاثیر بسزایی در ترکیب بدن کودک دارند.

یکی از این فاکتورهای محیطی، اسیدهای چرب غیراشباع با زنجیره بلند n-3 موجود در مکمل روغن ماهی است که به خاطر مزایای زیادی که برای سلامتی دارد، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

مطالعات زیادی در گذشته انجام شده است که نشان می دهد مصرف این اسیدهای چرب در دوران بارداری منجر به کاهش شاخص توده بدنی و سلامت بیشتر کودک می شود.

این محققان در گذشته یک مطالعه کنترل شده دیگر درباره تاثیر مصرف این مکمل ها بر رشد و ترکیب بدن کودک در سن شش سالگی هم انجام داده بودند. نتایج آن مطالعه نشان داد که در سن شش سالگی شاهد کاهش شاخص توده بدنی، چربی، حجم ماهیچه و استخوان هستیم.

اما در این مطالعه، آن ها می خواهند تاثیر این عامل بر کودک را در سن ده سالگی بررسی کنند.

تاثیر مصرف مکمل روغن ماهی در دوران بارداری بر کودک

درباره مطالعه

در این مطالعه 736 خانم باردار و فرزندان شان حضور داشتند. در هفته 24ام بارداری، محققان خانم های باردار را به طور تصادفی به دو دسته تقسیم کردند.

به شرکت کنندگان گروه اول به طور روزانه 2.4 میلی گرم اسید چرب غیراشباع با زنجیره بلند n-3 دادند. به شرکت کنندگان گروه دوم هم دارونما دادند. این روند تا هفته اول بعد از زایمان ادامه داشت.

پارامترهایی که در این مطالعه بررسی شدند، شامل معیارهای مربوط به پیکرسنجی، ترکیب بدن، فشار خون، میزان کلسترول و تری گلیسیرید، گلوکوز روزه داری، پپتید سی و سندرم متابولیک بود.

یافته های مطالعه

در مجموع 388 کودک در این مطالعه حضور داشتند که یک یا دو مورد از پارامترهای پیکرسنجی در آن ها وجود دارد.

محققان شاخص توده بدنی، میزان رشد و ترکیب بدن کودک در سن ده سالگی را بررسی کردند. آن ها به این نتیجه رسیدند که در مقایسه با فرزندان متولد شده از مادران گروه دوم، فرزندان مادران گروه اول شاخص توده بدنی بسیار بیشتری داشتند. بعلاوه، ریسک ابتلا به چاقی مفرط هم در آن ها بیشتر بود.

بعد از بررسی فاکتورهای خطرناک مربوط به رشد در دوران کودکی از جمله شاخص توده بدنی مادر قبل از بارداری، سیگار کشیدن در دوران بارداری و مدت زمان شیردهی، این تفاوت ها کمتر شد.

مکمل روغن ماهی؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که فرزندان متولد شده از مادرانی که در سه ماهه سوم بارداری مکمل روغن ماهی مصرف کرده اند، شاخص توده بدنی بالاتری داشته و ریسک ابتلا به چاقی مفرط در سن ده سالگی در آن ها بیشتر است.

علاوه بر این، ریسک افزایش درصد چربی بدن و ابتلا به سندرم متابولیک هم بیشتر آن ها تهدید می کند. پس می توان اینطور نتیجه گیری کرد که مصرف این مکمل در دوران بارداری به نفع کودک نیست.