بیماری تاخیر حرکتی کودک چیست؟ آیا می دانید که اگر کودک شما دچار اختلال تاخیر حرکتی باشد برای درمان آن چه باید بکنید؟ کاردرمانی در کودکان یکی از درمان هایی است که این روزها نتایج قابل قبولی در تاخیر حرکتی کودکان داشته اند. ما در این مقاله قصد داریم از اختلال تاخیر حرکتی و رشدی در کودکان صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا علل و نشانه های بروز تاخیر حرکتی کودکان را برای شما شرح دهیم و راهنمایی های لازم برای درمان این اختلال رشدی را نیز برای شما بیان کنیم. شما می توانید از طریق شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ با مرکز تخصصی تاخیر حرکتی کودکان تماس حاصل فرمایید.

دکتر متخصص کاردرمانی

تاخیر حرکتی کودک در واقع چیست؟   

تاخیر حرکتی یک اختلال رشدی است که در کودکان با سن بسیار کم بروز می‌کند و باعث می‌شود تا کودک نسبت به هم سن و سال های خود میزان رشد کمتری داشته باشد و تحرک نیز نسبت به سایر کودکان کمتر باشد. در مواقعی تاخیر حرکتی می تواند با کم توانی و یا ناتوانی های حرکتی کودک نیز همراه باشد.

تاخیر حرکتی یک اختلال رشدی است که با یک دید سطحی نیز به سادگی می‌توان آن را تشخیص داد به گونه ای که انگار پروسه ی رشد حرکتی کودکان دچار اختلال نسبت به سایر کودکان کمتر است. شاید هر چه بیشتر از این بیماری و اختلال رشدی صحبت کنیم نگرانی خانواده ها بیشتر باشد اما باید بگویم که نگران اختلال و تاخیر حرکتی کودک خود نباشید چرا که خوشبختانه با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب کودکان و با انجام دوره‌های کار درمانی برای تاخیر حرکتی می‌توانید بر این بیماری غلبه کنید و یا حداقل آسیب های آن را کاهش دهید.

تاخیر حرکتی که به رشد حرکتی نیز شناخته می شود بر دو نوع می باشد. رشد حرکتی در حرکات درشت کودک و رشد حرکتی در حرکات ظریف کودک.

رشد مهارت های حرکتی درشت کودک

شاید همان طور که از نام این رشد پیداست مرتبط با رشد حرکات بزرگ کودک می باشد. اگر کودک شما با بالا رفتن سن و بزرگ شدن حرکاتی مانند غلت زدن، راه رفتن و یا سایر حرکات درشت را انجام نمی‌دهد می‌توانیم بگوییم که رشد حرکتی درشت داشته است و تاخیر حرکات او تاخیر در حرکات درست می باشد. به عبارت دیگر حرکات درشت حرکاتی است که از بازوها، پاها و تن کودک برای حرکت استفاده می کنند.

رشد  مهارت های حرکتی ریز کودک

حرکات و فعالیت های کوچک مانند نگهداشتن مداد یا چیدن اشیا از جمله حرکات کوچک حساب می شوند که اگر کودک شما در سن کمتر قادر به انجام این حرکات نیست می توان تاخیر حرکتی او را تاخیر در حرکت های ریز دانست.

رشد  مهارت های حرکتی ریز کودک

انواع تاخیر حرکتی بر  حسب میزان شدت آن ها 

تاخیر حرکتی کودکان را می توان بر حسب میزان شدت آن نیز به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول شدت کمتری دارد که نوع خفیف آن است و دسته دوم تاخیر حرکتی که شدت بیشتری دارند و نوع حاد آن می باشد.

نوع اول تاخیر حرکتی که تاخیر حرکتی خفیف است؛ ممکن است با انجام دوره درمانی ۱۵ روزه از بین برود و یا حتی در مواردی خود به خود با بالا رفتن سن کودک بیماری حل شود.

اما دسته دوم یعنی تاخیر حرکتی حاد؛ برای آن دسته از بیماران است که وضعیت جسمانی و حرکتی حادتری دارند و اگر به مراکز تخصصی کار درمانی مراجعه نکنند در آینده دچار مشکلات جسمانی و حرکتی خواهند بود.

علت های تاخیر حرکتی کودک چیست؟ 

تاخیر حرکتی در کودکان می تواند ریشه در تولد کودک داشته باشد و یا عواملی چون تشنج در تب بالا، عوامل ژنتیکی، مشکلات شنوایی و عفونت های گوشی، مشکلات دوران بارداری مادر و یا سایر عوامل ناشناخته باشد.

مهم نیست که چه عامل و علائمی باعث بروز تاخیر حرکتی در کودک شده‌اند. مهمتر از آن این است که والدین از رویه رشد کودک به صورت صحیح آگاهی کامل داشته باشند و در دوره های مختلف برای چکاپ کودک خود به صورت منظم به پزشک مراجعه کنند که اگر علائم بیماری تاخیر حرکتی مشاهده شد فورا برای درمان به مراکز کار درمانی مراجعه کنند و بیماری را حل کنند.

کار درمانی برای درمان تاخیر حرکتی

کار درمانی برای درمان تاخیر حرکتی

بیماران هدف برای کار درمانی در درمان تاخیر حرکتی کودکان هستند اما ممکن است بزرگسالان نیز در شرایط خاص نیاز به کار درمانی داشته باشند. از آنجایی که بیماران اصلی تاخیر حرکتی کودکان هستند بهترین دکتر متخصص کاردرمانی تهران سعی می‌کنند با انجام بازی‌های مخصوص و بدون ایجاد ترس، فشار و اذیت کردن کودک توجه او را جلب نموده و کار درمانی را بر روی او انجام دهند.

درمان تاخیر حرکتی کودکان با استفاده از کاردرمانی

یک درمان نسبی است و ممکن است در شرایط مختلف نتیجه های متفاوتی داشته باشد چرا که ممکن است کودک شما علاوه بر اختلال تاخیر حرکتی کودک، بیماری های دیگر چون دفرمه بودن اعضا و یا سندروم دان داشته باشد. اما این در حالی است که در هر شرایطی هدف اصلی از کار درمانی، درمان تاخیر حرکتی کودک شما است و تمرینات می بایست به صورت منظم و به نحو احسن انجام گیرد تا این اختلال، درمان پیدا کند.

علائم تاخیر رشدی کدامند؟    

در پایان می‌خواهیم برخی از علائم تاخیر رشدی و تاخیر حرکتی را برای شما بیان کنیم. این علائم به شرح زیر هستند.

  • آیا کودک شما در ایجاد و یا حذف رفلکس های اولیه مشکل دارد و ایجاد آن ها با تاخیر است؟
  • آیا کودک شما دچار سفتی عضلانی دائم است؟
  • آیا کودک شما در کسب مراحل مختلف رشد حرکتی از قبیل گردن گیری دچار تاخیر است؟
  • آیا کودک شما از مشکلات هماهنگی رنج می برد؟
  • آیا به طور دائم تنه و اندام های کودک شما شل یا سست می باشد؟

مقایسه کودکان با تاخیر حرکتی و کودکان سی پی

عمده ترین تفاوت این دو اختلال در کودکان به شواهد و سوابق پزشکی بر می گردد. کودکانی که دچار فلج مغزی هستند، اغلب دارای آتروفی و لکه های مغزی هستند. همچنین حین تولد نیز مشکلات تنفسی داشته اند. مشکلات حرکتی در این کودکان نسبت به شرایط تاخیر حرکتی، با شدت بیشتری روی می دهد و ماندگارتر است.

ما در این مقاله از عوامل و علت های بسیاری برای تشخیص تاخیر حرکتی کودک صحبت کردیم؛ اما پیشنهاد می کنیم قبل از هرگونه بررسی ابتدا این سوال هایی که در انتهای مقاله مطرح شد را از خود بپرسید و در صورتی که جواب این سوال ها را پیدا کردید برای تشخیص نهایی بیماری تاخیر حرکتی کودک خود اقدام کنید.

منبع: بهترین کلینیک کاردرمانی و مرکز گفتاردرمانی تهران