به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که تغییرات آب و هوا و تاثیراتی که بر الگوهای جوی و تشدید آن ها دارد، احتمالا تاثیر منفی بر سلامت افراد مبتلا به انواع بیماری مغزی داشته باشد.

تغییرات آب و هوا و بیماری مغزی؛ پیش زمینه

در این مقاله، محققان تاکید می کنند که تاثیر تغییرات آب و هوا بر مبتلایان به بیماری های نورولوژیکی باید هر چه سریع تر مشخص شود. هدف از این کار، حفظ سلامت این گروه از بیماران و پیشگیری از وخامت این عارضه عنوان شده است.

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، 332 مقاله که بین سال های 1968 تا 2023 در سراسر جهان منتشر شده بود را بررسی کردند.

آن ها 19 بیماری مختلف را بررسی کردند که سیستم عصبی را هدف قرار می دهد. سکته مغزی، میگرن، بیماری آلزایمر، مننژیت، بیماری صرع و ام اس، از جمله بیماری های بررسی شده بود.

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تاثیر تغییرات آب و هوا بر چندین اختلال روان شناختی خطرناک اما رایج، مثل اضطراب، افسردگی و اسکیزوفرنی را بررسی کنند.

تغییرات آب و هوا و بیماری مغزی

یافته های مطالعه

به گفته یکی از محققان حاضر در این مطالعه، “شواهد محکمی وجود دارد که نشان می دهد شرایط جوی بر بعضی از بیماری های مغزی، به خصوص سکته مغزی و عفونت های دستگاه عصبی، تاثیر می گذارد. آب و هوای بسیار سرد یا بسیار گرم و تغییرات بیشتر شرایط جوی در طول روز، بر شدت بیماری مغزی تاثیر می گذارند.”

وی در ادامه می گوید، “اهمیت شرایط جوی در شب ها بیشتر هم می شود؛ به این خاطر که وقتی شب هوا گرم شود، فرد نمی تواند راحت بخوابد. یکی از فاکتورهای تشدید بیماری های مغزی، بی خوابی و نداشتن خواب راحت است.”

بررسی های محققان نشان داد که بیماران مبتلا به عارضه های نورولوژیک برای همیشه تحت تاثیر تغییرات آب و هوا قرار می گیرند.

علاوه بر این، تعداد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان، افرادی که دچار ناتوانی می شوند و میزان مرگ و میر در این گروه از بیماران به خاطر موج های گرما حتی بیشتر هم می شود.

آب و هوای بسیار سرد یا بسیار گرم و سیل یا آتش سوزی های گسترده، باعث می شود تا افراد مبتلا به زوال عقل بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مرتبط با گرما یا هیپوترمی قرار بگیرند. به گفته محققان، این امر به این خاطر است که در قدرت شناختی آن ها تحت این شرایط اختلال ایجاد شده و نمی توانند خودشان را با تغییرات محیطی وفق دهند.

به گفته محققان، در بعضی از مقالات گفته شده بود که به خاطر افزایش جهانی گرمای زمین، بسیاری از مردم در معرض یک سری از فاکتورهای محیطی قرار می گیرند که تاثیر چندانی بر وخامت بیماری مغزی ندارد. به همین خاطر هم باید حتما مطالعات جدیدتری انجام شود و صرفا به این مقالات اکتفا نشود.

منبع