انقباض عضلات و احساس درد در قسمت پایین کمر از بدترین و ناخوشایندترین عوارض جانبی ناشی از عادت ماهانه است و هیچ چیزی مانند یک حمام آب گرم نمی تواند این مشکلات را برطرف کند. اما عده ای در این مدت از نشستن در وان حمام خودداری می کنند. البته اگر حواس تان باشد می توانید در این مدت حمام کنید. اگر نمی دانید که در دوران پریود میتوان حمام کرد یا نه، به خواندن این مقاله از سایت دکتر چک ادامه دهید.

آیا در دوران پریود می توان حمام کرد؟

اگر بخواهیم خیلی کوتاه به این سوال پاسخ دهیم، باید بگوییم قطعا می توانید حمام بروید. عده ای از خانم ها در این مدت دوست ندارند در وان بنشینند. می توانید تا تمام شدن عادت ماهانه منتظر مانده یا این که به حمام بروید. این به خودتان بستگی دارد.

مزایا و معایب حمام کردن در هنگام پریودی

بسیاری از خانم ها از حس آرامش بخش آب گرم در حمام لذت می برند زیرا گرفتگی عضلات را برطرف کرده و کمر دردتان بهتر می شود. بالا و پایین شدن میزان هورمون ها در این مدت شما را غمگین و کج خلق کرده و یک حمام عالی کمک می کند تا به حالت عادی خود برگردید.

امکان دارد با حمام رفتن شاهد شدیدتر شدن خونریزی شوید. این احتمال وجود دارد که با حمام کردن در دوره پریود به عفونت مبتلا شوید. دهانه رحم در هنگام پریودی آرام تر است و بنابراین احتمال ورود عفونت به رحم را بیشتر می کند.

آب گرم باعث بیشتر شدن سرگیجه همراه با خونریزی های شدید پریودی می شود. اگر در هنگام عادت ماهانه با کم خونی خفیف مواجه می شوید، حمام آب گرم در این مدت تاثیری منفی بر روی شما خواهد داشت.

هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن می توان از تامپون استفاده کرد؟

به طور قطع در هنگام حمام یا دوش گرفتن می توانید از تامپون استفاده کنید. تصمیم گیری درباره استفاده از تامپون یا عدم استفاده کاملا بر عهده خودتان است؛ زیرا بعضی از خانم ها در هنگام حمام تامپون را خارج کرده تا واژن را بشویند و عده ای از خونریزی حس خوبی ندارند.

استفاده از یک تامپون تازه در هنگام حمام کردن حس بهتری به شما می دهد. بعد از حمام باید تامپون را عوض کنید زیرا مقداری آب جذب کرده است و خود باعث ابتلا به عفونت می شود.

چگونه در دوران پریودی دوش بگیرید

اگر می خواهید در هنگام دوش گرفتن از تامپون یا کاپ استفاده کنید، احتمالا همان جوری که دلتان می خواهد تمیز نمی شوید. توصیه می شود موهای زائد خود را اصلاح کرده تا در این مدت به عفونت مبتلا نشده و از بوی بد خودداری شود.

حتی در دوران عادت ماهانه نیز واژن شما یک اندامی است که خودش را تمیز می کند و با ترشح موکوس سعی می کند سلول های مرده و مایعات قائدگی را تمیز کند.

بهتر است با آب تمیز و گرم اطراف ناحیه واژن خود را بشویید. حتما از قسمت واژن به عقب بشویید.

چگونه در دوران پریودی حمام بروید

اگر از نوار بهداشتی استفاده می کنید، شاید دل تان بخواهد قبل از حمام رفتن این قسمت را خوب بشویید. خونی که در سطح پوست و موهای زائد قرار دارد می تواند باکتری ها را به خود جذب کند. قبل از رفتن به حمام یک تامپون جدید استفاده کرده یا کاپ قائدگی را تمیز کنید.

بررسی اجمالی

مسلما در دوران عادت ماهانه حمام رفتن حال تان را حسابی خوب می کند. این تصمیم با شما است. در هنگام عادت ماهانه باید واژن و لبه های کوچک را خوب بشویید زیرا وجود باکتری ها باعث ابتلا به عفونت هایی مانند عفونت مجرای ادراری یا بیماری التهابی لگن می شود.