اختلال نعوظ یا ED نوعی اختلال جنسی بوده که تعداد زیادی از آقایان به آن مبتلا هستند. عوامل متعددی در بروز اختلال نعوظ نقش دارند که از جمله آن ها می توان به مصرف داروهای مختلف برای درمان بیماری های متداول اشاره کرد. یکی از داروهایی که با بروز اختلال نعوظ رابطه دارند، قرص گاباپنتین است. گاباپنتین نوعی داروی تجویزی بوده که جهت پیشگیری و کنترل تشنج برای بیمار تجویز می شود.

چنانچه پزشک این دارو را برای تان تجویز کرد، باید از تاثیری که بر روی عملکرد جنسی تان دارد اطلاع داشته باشید. همین طور گزینه های دیگری که برای کنترل اختلال نعوظ و داشتن یک رابطه جنسی لذت بخشی وجود دارد را نیز باید بدانید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به این موضوع پرداخته و به آخرین تحقیقات انجام شده در زمینه ارتباط میان مصرف داروی گاباپنتین و اختلال نعوظ اشاره می کنیم.

قرص گاباپنتین چیست؟

گاباپنتین یک نوع داروی ضدتشنج است که برای درمان تشنج در بیماران مبتلا به صرع تجویز می شود. البته از این دارو برای درمان سندرم پای بی قرار (RLS) هم استفاده می شود. افرادی که به بیماری درد عصب مبتلا هستند هم از این دارو به عنوان تسکین دهنده درد استفاده می کنند. درد عصب به یک نوع درد پوستی و عصبی گفته می شود که به عنوان یکی از عواقب بیماری زونا ظاهر می شود.

درست مانند دیگر داروها، داروی گاباپنتین نیز برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود از جمله اضطراب، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، عواقب ناشی از ترک مشروبات الکلی، افسردگی و دیگر اختلالات روانی، میگرن، بی خوابی، فیبرومیالژی و بسیاری از عارضه های دیگر.

داروی گاباپنتین یکی از راه های درمان تشنج است و به این صورت عمل می کند که انتقال دهنده های عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد؛ انتقال دهنده های عصبی به مواد شیمیایی گفته می شود که پیام ها را میان سلول های عصبی منتقل می کنند. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که مصرف این دارو باعث افزایش میزان سروتونین – یک نوع انتقال دهنده عصبی که در شادی و سلامتی انسان نقش دارد – در بدن می شود.

داروی گاباپنتین به صورت کپسول، قرص یا محلول دهانی در بازار با برندهای تجاری مختلف از جمله Neurotin، Gralise و Horizant عرضه شده است.

منظور از اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ به عارضه ای گفته می شود که فرد به سختی به نعوظ رسیده یا آن را حفظ کند.

شدت اختلال نعوظ در افراد متفاوت است. بعضی از آقایان که به این عارضه مبتلا هستند می توانند به نعوظ برسند اما قادر نیستند که برای مدت زمان کافی نعوظ را حفظ کرده تا رابطه جنسی داشته باشند.

بعضی دیگر می توانند به نعوظ برسند اما این نعوظ به اندازه کافی برای داشتن رابطه جنسی مقاوم نیست.

این دسته از افراد حتی با وجود تحریک های فیزیکی یا دیداری هم نمی توانند همیشه به نعوظ برسند.

تمام آقایان و با تمام پیش زمینه ها ممکن است به این عارضه مبتلا شوند اما این اختلال بیشتر در بزرگسالان و آقایان با این ویژگی ها دیده می شود:

  • آقایانی که به بیماری های جسمانی مانند بیماری قلب، فشار خون بالا، لخته شدن خون یا بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستند.
  • آقایانی که آسیب جسمانی دیده و در نتیجه این حادثه، گردش خون یا عملکرد عصب شان، علی الخصوص در آلت تناسلی یا ناحیه اطراف آن، تحت تاثیر قرار گرفته است.
  • آقایانی که از مشکلاتی جسمانی یا روانی رنج می برند؛ مانند پایین بودن عزت نفس، افسردگی یا استرس و اضطراب از عملکرد جنسی.
  • افرادی که داروهای خاص مصرف می کنند مانند داروهای فشار خون، ضدافسردگی و یا مسکن.
  • افرادی که عادت ها و رفتارهای بخصوص دارند مصل سیگار کسیدن، مصرف داروهای غیرمجاز یا مصرف فراوان مشروبات الکلی.

آیا مصرف قرص گاباپنتین باعث بروز اختلال نعوظ می شود؟

آیا مصرف قرص گاباپنتین باعث بروز اختلال نعوظ می شود؟

اگر بعد از مصرف داروی گاباپنتین با عارضه اختلال نعوظ دست و پنجه نرم کردید، باید بگوییم که تنها شما نیستید که این شرایط را تجربه می کنید. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهند که چندین دارو که برای درمان صرع کشف شده اند، از جمله گاباپنتین، می توانند باعث بروز اختلال نعوظ در آقایان شوند.

دانشمندان بر این باور هستند که مصرف داروی گاباپنتین و داروهای مشابه باعث بروز اختلال نعوظ، اختلال مجرای خروجی منی و تغییر در تمایل جنسی مثل کاهش یا افزایش فعالیت جنسی می شود.

علاوه بر این، گفته شده است که مصرف این دارو در توانایی رسیدن به ارگاسم، علی الخصوص در آقایانی که سن شان بیشتر است، نقش دارد.

از این دسته از تاثیرات – سخت رسیدن به نعوظ، تغییر ناگهانی در تمایل جنسی یا انزال- با عنوان اختلال نعوظ تحریک شده با گاباپنتین یاد می شود.

دیگر عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص گاباپنتین

مصرف داروی گاباپنتین علاوه بر این که باعث بروز اختلال نعوظ می شود، تاثیرات دیگری هم بر روی بدن دارد. از جمله شایع ترین این علائم می توان به این موارد اشاره کرد:

  • سرگیجه؛
  • خواب آلودگی (کسالت، سستی و رخوت و تمایل شدید به خوابیدن)؛
  • تورم (ورم کردن دست ها و/ یا قسمت پایین پاها).

مصرف داروی گاباپنتین با بروز آتاکسی (به عارضه ای گفته می شود که فرد در نتیجه آن کنترل خود بر ماهیچه هایش را از دست داده که تعادل، قدرت سخن گفتن و هماهنگی تحت تاثیر قرار می گیرد)، خستگی مفرط، نیستاگموس (به حرکات تکرار شوند و غیرقابل کنترل چشم گفته می شود)، تب، حالت تهوع و یا استفراغ و خصومت هم همراه است.

اگر هر کدام از عوارض جانبی شدید یا دائم ناشی از مصرف داروی گاباپنتین را در خود مشاهده کردید حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان اختلال نعوظ که در نتیجه مصرف قرص گاباپنتین

پزشک با تنظیم میزان داروی گاباپنتین مصرفی، تحویز یک داروی جایگزین دیگر یا استفاده از یک داروی دیگر برای کنترل اختلال نعوظ می تواند این عارضه را درمان کند.

مصرف یک داروی ضدتشنج دیگر

چنانچه پزشک تشخیص دهد که جایگزین کردن یک داروی دیگر برای صرع با گاباپنتین برای سلامتی تان خطری ندارد، حتما این کار را انجام خواهد دارد.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که مصرف تمام داروهای ضدتشنج با ایجاد اختلال در نعوظ همراه نیست. در بعضی از مطالعات انجام شده در این زمینه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف دیگر داروهای موجود برای درمان تشنج، از جمله لاموتریژین یا لوتیراستام، به بهبود عملکرد جنسی در افرادی که از اختلال نعوظ در نتیجه مصرف داروی گاباپنتین رنج می برند، کمک می کند.

هرگز نباید بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی خود را کاهش داده یا این که مصرف این دارو را به طور کلی قطع کنید.

درباره داروی ED با پزشک خود صحبت کنید

چندین دارو در بازار وجود دارند که درمان اختلال نعوظ کمک می کنند از جمله سیلدنافیل (تحت نام تجاری Viagra)، تادالافیل (Cialis)، واردنافیل (Levitra) و آوانافیل (Stendra).

این دسته از داروها که از آن ها با نام یاد بازدارنده های PDE5 می شود، میزان جریان خون به سمت آلت تناسیل یرا افزایش می دهند.

می توان قبل از رابطه جنسی این داروها را مصرف کرد و تاثیر آن ها تا چندین ساعت باقی می ماند.

با وجود این که تا به امروز هیچ گونه رابطه شناخته شده ای میان گاباپنتین و این داروها کشف نشده است، حتما قبل از مصرف این داروها باید با پزشک خود صحبت کنید.

ارتباط موجود میان قرص گاباپنتین و اختلال نعوظ

تحقیقات نشان می دهند که مصرف چندین داروی ضدتشنج، از جمله گاباپنتین، باعث بروز اختلال نعوظ می شود.

ممکن است مصرف این داروها باعث بروز مشکلات دیگر در عملکرد جنسی هم بشود؛ مثل تغییر میزان تمایل جنسی و/ یا به سختی به نعوظ رسیدن.

اگر بعد از مصرف داروی گاباپنتین با اختلال نعوظ مواجه شدید، بهتر است که با پزشک خود صحبت کنید. پزشک با تغییر دوز مصرفی، تجویز یک داروی دیگر یا استفاده از بازدارنده های PDE5 می تواند این اختلال را برطرف کند.