چرا کودکم وزن نمی گیرد؟ بسیاری از خانواده ها نگران وزن نگرفتن کودکشان هستند و اغلب فکر می کنند که نوزاد آن ها نسبت به تغذیه ای که دارد، وزنی اضافه نمی کند. معمولا در این شرایط نگران می شوند و سریعا به دنبال راهکاری هستند تا بتوانند اين مشکل را حل کنند.

اول از همه باید بدانید که میزان رشد و الگوی افزایش وزن در کودکان کاملا متفاوت است.

یک نوزاد سالم درست در عرض یک هفته و پس از تولد 5 الی 10 درصد از وزن خود را از دست می دهد. اما پس از سپری شدن دو هفته این وزن دوباره به حالت اولیه خود باز می گردد.

هنگامی که نوزاد به سن 1 سالگی برسد باید وزنش حدود سه برابر وزن اولیه تولدش باشد. با وب سایت دکتر چک تا انتها همراه باشید…

آیا باید در خصوص وزن نگرفتن کودک نگران بود؟

نوزاد در صورتی وزن اضافه نمی کند که بیماری خاصی مثل سرطان دچار باشد. بیماری های ارثی و یا مادرزادی خاص و خطرناک می تواند منجر به وزن نگرفتن نوزاد باشد. ولی اصلا نگران نباشید و با خواندن این متن ترس را به دل خود راه ندهید. این مسئله موقتی است و برطرف می شود. نوزاد یا آرام آرام وزن اضافه می کند و یا اصلا وزن اضافه نمی کند. در این صورت شما می توانید علت را بر اساس موارد زیر جست و جو کنید:

عدم دریافت کالری کافی از دلایل وزن نگرفتن نوزاد

هر نوزادی هر 2 الی سه ساعت یک بار نیاز دارد تا از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کند. وقتی که دهان نوزاد به خوبی در محل سینه مادر فیکس نشده باشد و زاویه داشته باشد، تغذیه مناسبی به کودک نمی رسد. و یا اگر مادر نتواند به درستی نوزاد خود را بغل کند و یا در حالت دراز کش یا نشسته به کودک شیر کافی نرسد، او نمی تواند تغذیه درستی داشته باشد. کودک باید بتواند مقدار کالری مصرفی روزانه خویش را تامین نماید. وقتی که شرایط شیردهی در وضعیت مطلوبی نباشد، شیر کافی به نوزاد نخواهد رسید.  بهتر است که با یک ماما یا مشاور شیردهی صحبت کنید.

مادر شیر کافی ندارد

بسیاری از مادران شیر کافی ندارند و بدن آن ها شیر تولید نمی کند. در این شرایط باید حتما از شیر خشک مرغوب و باکیفیت برای تغذیه نوزاد استفاده کرد.

گاهی اوقات کودک در هنگام شیر خوردن بی قراری می کند و زاویه سر را دائم تکان می دهد و به اصطلاح با خودش بازی می کند. شما به عنوان مادر باید کاری کنید تا او هنگام شیر خوردن به درستی و در شرایط مطلوب و ایده آل تغذیه کند.

برای افزایش شیر مادر این مقاله را بخوانید.

اگر در هنگام نیمه شب کودک برای شیر خوردن گریه کرد و شما در آن زمان خواب هستید و یا به دلیلی نمی توانید به او شیر بدهید، حتما شیر خود را از شب قبل بدوشید و یا اگر به کودک شیر خشک می دهید آخر شب آن را آماده کنید. اگر نوزاد شیر کمی بخورد، وزن نمی گیرد.

رعایت الگوی تغذیه ای با شیر مادر و خوردن خوراکی ها و مواد جامد

وقتی که کودک از چند ماهگی باید فرنی، حریره بادام، و مواد جامد را میل کند روند شیر دادن خود را تغییر ندهید و بر طبق جدول سلامتی که توسط خانه بهداشت و یا مرکز بهداشت به شما اهدا می شود پیش بروید.

خوراکی های جامد می توانند کالری دریافتی را افزایش دهند و کودک در این شرایط وزن بیشتری دریافت می کند.

نکته ای که باید به آن توجه کرد مصرف همزمان خوراکی های جامد با شیر مادر یا شیر خشک است.

واقعیت هایی در خصوص عدم وزن گیری نوزاد

نوزادان در سه ماهه اول سال به سرعت دارای افزایش وزن می شوند. و وزن آن ها حدود 30 گرم در روز افزایش می یابد.

از سه ماهگی تا شش ماهگی روزانه 15 گرم به وزن آن ها اضافه می شود، از شش ماهگی تا 12 ماهگی روزانه 10 گرم افزایش وزن دارند.

نکته) در صورتی که مادر زایمان زودرس داشته باشد و نوزاد به طور مثال در هفت ماهگی به دنیا آمده باشد، در این شرایط ممکن است روند وزن گیری بر هم بخورد.

همچنین کودکانی که به سندروم داون دچار هستند نمی توانند به درستی وزن گیری کنند.

وقتی که عضلات به طور کافی رشد نکنند، نوزاد نمی تواند به درستی تغذیه کند و در این خصوص مشکلاتی دیده خواهد شد. خصوصا نوزادان معلولی که دارای بیماری شکاف کام هستند.

تغذیه کافی و عدم وزن گیری چه دلایلی دارد؟

نوزاد یا کودک از تغذیه کافی برخوردار است ولی باز متوجه می شویم که وزن گیری درستی ندارد. حال در این شرایط چه دلایلی می تواند مانع افزایش وزن نوزاد شود؟؟ دلایل زیر را با دقت بخوانید:

رفلاکس معده

برخی نوزادان دریچه معده شلی دارند و پس از خوردن آب، شیر و مایعات دائما در حال بالا آوردن هستند. اسفنکتر تحتانی مری توسعه نیافته یا ضعیف، موجب ایجاد رفلاکس در نوزادان می شود.

این عارضه می تواند در روند هضم غذا اختلال ایجاد کند و مانع از جذب کالری در بدن شود.

آلرژی ها و حساسیت های غذایی

بدن برخی کودکان نمی تواند بعضی از مواد غذایی را به طور دائم جذب کند. به زور مثال در بیماری سلیاک که یک نوع اختلال خود ایمنی محسوب می شود، کودک نمی تواند گندم را هضم کند. اگر کودک غذاهای حاوی غلات مبتنی بر آن ماده و یا گندم را مصرف کنند، دچار اسهال و یا استفراغ می شوند که این امر منجر به جذب کالری ضعیف خواهد شد و از افزایش وزن جلوگیری خواهد کرد.

بیماری گالاکتوزمی و فیبروز کیستیک نیز از جمله عارضه هایی است که مانع وزن گیری در نوزادان می شود.

دریافت کالری بیش از اندازه

اگر نوزاد یا کودک به عفونت های ویروسی یا مشکلات تنفسی دچار باشد در این شرایط والدین برای این که روند بهبودی تسریع یابد و کودک زودتر خوب شود، اقدام به دادن مواد غذایی بیش از اندازه به کودک خود می نمایند و در این شرایط کودک بیش از حد کالری دریافت می نماید. وقتی که کالری زیادی وارد بدن شود، روند هضم و جذب به اختلال افتاده و وزن گیری اصولی به درستی انجام نخواهد شد.

راهکارهایی برای تغذیه اصولی کودک

یک کودک باید به درستی تغذیه کند تا روند افزایش وزن در او تثبیت گردد. اگر فکر می کنید که شیر خودتان کم است و کودکتان به درستی تغذیه نمی کند، دفعات شیردهی را افزایش دهید.

  • از گیاه رازیانه و بلغور جو دوسر که به حالت سویق تهیه می شود برای افزایش شیر در بدن مادر می توان استفاده کرد.
  • بر روی شیشه شیر نشانگرهایی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن میزان کالری دریافتی کودک خود را کنترل کنید.
  • بررسی پوشک هایی که نوزاد در طول روز کثیف می نماید، می تواند این هشدار را به شما دهد که او از تغذیه کافی برخوردار است یا خیر. یک نوزاد باید در طول روز 6 الی 7 پوشک را کثیف کند.
  • به نحوه مکیدن و قورت دادن شیر نوزاد خود توجه ویژه داشته باشید. اگر جریان شیر حالت مطلوبی داشته باشد، نوزاد به آرامی و در یک روند به مکیدن سینه ها ادامه خواهد داد.

سوالات متداول

آیا روند وزن گیری در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، کندتر است؟

بله. نسبت به کودکانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، تغذیه با شیر مادر روند وزن گیری را کند می کند.

آیا نوع شیر خشک در روند وزن گیری تاثیر دارد؟

بله. فرمولاسیون شیر خشک می تواند در این خصوص تاثیر گذار باشد.