یافته های مطالعه ای که توسط محققان نروژی انجام شده است، نشان می دهد که زیاده روی در مصرف نوشیدنی انرژی زا به کاهش کیفیت خواب و بی خوابی در میان دانشجویان ارتباط دارد.

بر اساس گفته محققان، “هر چقدر که میزان مصرف این نوشیدنی ها بیشتر باشد، مدت زمانی که شب ها می توانند بخوابند هم کمتر می شود. بعلاوه، حتی اگر هر از گاهی هم این نوشیدنی ها را مصرف کنید، مثلا یک تا سه بار در ماه، باز هم نمی توانید یک خواب راحت داشته باشید.”

مصرف نوشیدنی های انرژی زا و پارامترهای خواب؛ پیش زمینه

به گفته محققان، در هر 150 میلی گرم از نوشیدنی های انرژی زا به مقدار متوسط کافئین و همین طور، قند، مواد معدنی، ویتامین ها و آمینو اسید وجود دارد.

در تبلیغات این محصولات گفته می شود که باعث شادابی فیزیکی و ذهنی می شوند. بیشتر هم دانشجویان و جوانان مصرف کنندگان این نوشیدنی هستند.

با این که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف این نوشیدنی ها باعث کاهش کیفیت خواب می شود اما به گفته محققان، مشخص نیست که تاثیر این نوشیدنی ها دقیقا بر کدام جنبه از خواب بیشتر یا کمتر است. علاوه بر این، مشخص نیست که این نوشیدنی ها بیشتر بر روی خانم ها تاثیر دارد یا آقایان.

مصرف نوشیدنی های انرژی زا و پارامترهای خواب

درباره مطالعه

محققان به منظور بررسی بیشتر این موضوع، اطلاعات مربوط به 53.266 نفر در سنین 18 تا 35 سال را جمع آوری و بررسی کردند.

از دانشجویان پرسیده شد چقدر نوشیدنی های انرژی زا مصرف دارند؛ گزینه ها هم به صورت روزانه، هفتگی (یک بار در هفته، دو تا سه بار یا چهار تا شش بار)، ماهانه (یک تا سه بار در ماه) و به ندرت/اصلا بود.

درباره الگوهای خواب شرکت کنندگان هم سوال پرسیده شده بود: چه ساعتی می خوابند و بیدار می شوند و چقدر زمان می برد تا بخوابند. با توجه به مجموع ساعات خواب شبانه و مدت زمان سپری شده در تخت، کیفیت خواب شرکت کنندگان بررسی شد.

تعریف محققان از بی خوابی: به سختی خوابیدن و تداوم خواب و حداقل سه شب در هفته از خواب پریدن؛ بعلاوه، مدت زمان زیاد خواب آلودگی و خستگی در طول روز که حداقل سه روز در ماه تکرار شود.

یافته های مطالعه

محققان به شش الگوی مختلف مربوط به جنسیت پی برند. به عنوان مثال، تعداد خانم هایی که گفته بودند، اصلا یا به ندرت نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند، بیشتر از آقایان بود؛ این نسبت 40 درصد به 50 درصد بود.

از میان خانم هایی که نوشیدنی های انرژی زا می خوردند، 5.5 از خانم ها گفته بودند که چهار تا شش بار در هفته و سه درصد هم گفته بودند که هر روز این نوشیدنی ها را مصرف می کنند.

خانم ها و آقایانی که مصرف روزانه داشتند، 30 دقیقه کمتر از افرادی می خوابیدند که هر از گاهی یا اصلا این نوشیدنی ها را مصرف نمی کردند. به عبارت دیگر، کیفیت خواب خانم ها و آقایان، هر دو کم شده بود.

در مقایسه با افرادی که هر از گاهی انرژی زا می خوردند یا آن هایی که اصلا نمی خوردند، افرادی که مصرف بالاتری داشتند، بیشتر با مشکلات مربوط به خواب دست و پنجه نرم می کردند.