به طور کلی، دو نوع چربی در بدن ما وجود دارد. چربی سفید  (زرد) و چربی قهوه ای. چربی سفید در اثر خوردن غذاهای چرب و ناسالم به وجود می آید و چربی قهوه ای به سوخت و ساز چربی سفید و تولید حرارت در بدن ما کمک می کند.

به تازگی دانشمندان دریافتند که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز، می تواند تأثیر مستقیمی بر عملکرد چربی های قهوه ای بدن ما بگذارد.

چربی قهوه ای با فعال کردن پروتئینی که به اصطلاح به آن «نا جفت 1 (UCP1)» می گویند، مواد غذایی را به انرژی تبدیل می کند. افزایش میزان چربی قهوه ای در بدن، می تواند به لاغر شدن و حفظ تعادل وزن بدن کمک کند.

چگونه نوشیدن 1 فنجان قهوه، بر چربی قهوه ای تأثیر می گذارد؟

برای فهمیدن این موضوع، دانشمندان در ابتدا، سلول های ذخیره کننده چربی یا سلول های چربی که از سلول های بنیادی به وجود آمده اند را در معرض کافئین قرار دادند.

آن ها متوجه شدند که قرار گرفتن سلول های چربی در معرض کافئین، میزان پروتئین ناجفت 1 را افزایش داده و سوخت و ساز سلول را بالا می برد.

حتما بخوانید: آیا قهوه می تواند باعث ابتلا به سرطان شود؟

در مرحله دوم، محققان با استفاده از تکنیک تصویربرداری حرارتی، ذخایر چربی قهوه ای در بدن را مشاهده و توانایی تولید گرمای آن را ارزیابی کردند.

چربی قهوه ای عمدتاً در ناحیه گردن قرار دارد؛ بنابراین آن ها توانستند از یك فرد پس از نوشیدن قهوه تصویر برداری کنند تا ببینند چربی قهوه ای داغ تر می شود یا خیر. سپس آن تصویر را با تصاویر نوشیدن آب مقایسه کردند.

پس از آن، آن ها مشاهده کردند که نوشیدن قهوه باعث افزایش دمای منطقه ای که چربی قهوه ای در آن جا قرار داشته، می شود.

با این حال، هنوز علت دقیق و ترکیباتی که در این فرآیند نقش داشته اند مشخص نیست و برای مشخص شدن آن، به آزمایش های بیشتری نیاز است.

 

 

منبع