قهوه یکی از نوشیدنی های بسیار محبوب در جهان است. با اینکه این نوشیدنی خواص زیادی دارد، برخی از افراد از این نگران هستند که با مصرف آن دچار سرطان شوند؛ اما آیا این نوشیدنی تا این اندازه خطرناک است؟

در این مقاله از سایت دکتر چک، می خواهیم درباره ارتباط احتمالی قهوه و سرطان صحبت کنیم و  ببینیم که نوشیدن قهوه چه تاثیری بر سلامتی ما می گذارد.

آیا نوشیدن قهوه باعث ابتلا به سرطان می شود؟

سرطان یک بیماری پیچیده است و علت به وجود آمدن آن همیشه مشخص نیست. از آن جایی که این بیماری در سال های اخیر رشد آماری زیادی داشته، محققان به دنبال علت های احتمالی آن و مواد سرطان زا هستند.

از آن جایی که قهوه در سرتاسر دنیا مصرف می شود، مهم است که درباره فوائد و ضرر های آن بیشتر بدانیم.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) بیش از 1000 مطالعه بر روی انسان و حیوانات انجام داده و تاکنون، شواهدی را که نشان دهد قهوه یک ماده سرطان زاست، پیدا نکرده است.

مطالعه ای که در سال 2017 بر روی اثرات قهوه بر بدن انجام شد، نشان داده که نوشیدن قهوه می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان ها را کاهش دهد.

مطالعات قدیمی که در این زمینه انجام شده، بعضی اوقات ارتباطی را بین نوشیدن قهوه و ابتلا به سرطان نشان داده است که علت آن اغلب سیگار کشیدن بود نه صرفا نوشیدن  قهوه!

چون افراد سیگاری بیشتر از دیگران تمایل به نوشیدن چای و قهوه دارند، نتیجه این آزمایشات آن طور که باید شفاف نبود.

چرا برخی از افراد تصور می کنند که مصرف این نوشیدنی باعث ابتلا به سرطان می شود؟

دانه های قهوه به تنهایی مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما زمانی که آن ها را روی حرارت بو می دهیم و برشته می کنیم، ماده ای به نام «آکریل آمید» در آن آزاد می شود.

آکریل آمید ماده ای است که می تواند باعث ابتلای حیوانات به سرطان شود؛ اما سرطان زا بودن آن برای انسان تاکنون ثابت نشده و برای اثبات یا عدم اثبات آن، به زمان و آزمایش های بیشتری نیاز است.

اگر نگران آکریل آمید هستید، می توانید در هنگام خرید، دانه های قهوه بو نداده را انتخاب کنید.

سیگار کشیدن و ابتلا به سرطان

آکریل آمید در موارد زیر پیدا می شود:

  • دود سیگار؛
  • فرآیندهای صنعتی مانند: فرآیند ساخت پلاستیک، کاغذ و رنگ؛
  • غذاهای نشاسته ای که برای پخت آن ها، به درجه حرارت بالا نیاز است؛ مثلاً: سیب زمینی سرخ کرده و چیپس؛
  • عملیات بسته بندی مواد غذایی و برخی از چسب های روی آن ها.

می توانید با پخت و پز درست مواد غذایی و اجتناب از سیگار کشیدن، از خطرات احتمالی آکریل آمید محفوظ بمانید.

علاوه بر این، با مصرف نوشیدنی و غذاهای خیلی داغ، خطر ابتلا به سرطان مری، به شدت بالا می رود.

نوشیدن قهوه گرمتر از 149 درجه فارنهایت، احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد؛ بنابراین بهتر است بگذارید قهوه تان کمی خنک شود و سپس آن را بنوشید؛ مخصوصا اگر آن را بدون شیر میل می کنید.

نوشیدن قهوه، چه خطراتی می تواند داشته باشد؟

بیشتر مواقع، ابتلا به سرطان، به خاطر ترکیبی از عوامل، از جمله: وراثت، محیط و سبک زندگی افراد، رخ می دهد. بنابراین نوشیدن قهوه به تنهایی نمی تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

برخی از عواملی که در ابتلا به سرطان نقش دارند؛ عبارتند از:

  • سیگار کشیدن؛
  • اضافه وزن؛
  •  رژیم غذایی ناسالم؛
  • نوشیدن الکل؛
  • قرارگیری در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب یا کلاه؛
  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی مضر یا پرتودرمانی؛
  • به ارث بردن ژنهای خاص (این دلیل نسبتاً نادر است).

اگر نوشیدن قهوه به اندازه کم و مناسب باشد، خطر خاصی برای فرد ایجاد نمی کند؛ اما مصرف زیاد آن می تواند باعث بروز مشکلاتی در سلامتی او شود.

این نوشیدنی حاوی کافئین است. کافئین یک ماده محرک است که باعث افزایش هوشیاری مغز و به طور موقت افزایش فشار خون می شود.

افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند، بعد از افزایش تپش قلبشان نباید قهوه مصرف کنند!

همچنین افرادی که رفلاکس معده دارند، باید از مصرف زیاد این نوشیدنی خودداری کنند؛ زیرا نوشیدن قهوه باعث تحریک معده می شود.

اگر می خواهید شب ها به خوبی بخوابید، باید از نوشیدن این نوشیدنی در هنگام عصر خودداری کنید!

البته می توانید از قهوه بدون کافئین یا یک چای گیاهی هم استفاده کنید؛ زیرا مصرف این نوشیدنی ها خواب را مختل نمی سازد.

آیا بهتر است که افراد از این نوشیدنی کمتر بنوشند؟

اگر می خواهید از مضرات احتمالی آکریل آمید دور بمانید، بهتر است نوشیدنی هایی بنوشید که از قهوه های برشته نشده درست شده اند. البته طعم نوع برشته نشده آن قطعا بهتر از انواع دیگر آن است؛ ولی به مراتب ضرر بیشتری دارد.

بزرگسالان نباید بیشتر از 4 الی 5 فنجان قهوه در طول روز مصرف کنند. همچنین، کودکان یا نوجوانان نباید محصولاتی را که حاوی کافئین هستند، مصرف کنند!

بیشتر از 4 الی 5 لیوان قهوه در روز مصرف نکنید

خانمهایی که باردار هستند یا به نوزاد شیر می دهند، نیز باید مصرف کافئین خود را محدود کنند.

با این حال، وانمود به مصرف نکردن آن، راحت تر از عمل کردن به آن است؛ زیرا قهوه تا حدودی خاصیت اعتیاد آور دارد. اگر نمی توانید میزان قهوه مصرفی تان را کمتر کنید بهتر است از یک مشاور پزشکی برای ترک آن کمک بگیرید.

یکی از راه های ترک یا کم کردن مصرف قهوه این است که هر روز کمی از میزان مصرف روزانه تان را کمتر از دیروز کنید. قطع یکباره کافئین می تواند باعث سردرد شود.

برای جلوگیری از سردرد، قهوه را با چای سبز، قهوه بدون کافئین، آب گرم یا چای های گیاهی که کافئین آن ها کمتر از قهوه هستند، جایگزین کنید.

آیا نوشیدن قهوه برای سلامتی ما خوب است؟

قهوه حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها جلوی تخریب سلول ها را می گیرند و از بدن ما، در برابر بیماری های مختلفی محافظت می کنند.

مطالعاتی که در سال 2017 بر روی ارتباط بین قهوه و سرطان انجام شده بود نشان داده است، مصرف قهوه در اندازه متوسط، می تواند خطر ابتلا به سرطان های زیر را تا حد زیادی کمتر کند:

نتیجه این تحقیقات، شواهدی برای ارتباط بین قهوه و سرطان های زیر را پیدا نکردند:

علاوه بر این، نوشیدن قهوه خطر بیماری قلبی، بیماری کبدی و بیماری پارکینسون را کمتر می کند. محققان دریافته اند که نوشیدن 3 الی 4 فنجان قهوه در روز، بهترین تاثیر را بر روی بدن می گذارد.

 

خلاصه

تحقیقاتی که جدیدا انجام شده، نشان داده که بعید است، نوشیدن قهوه باعث ابتلا به سرطان شود و حتی می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها را نیز کمتر کند؛ با این حال برای اثبات این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

نوشیدن حداکثر 4 فنجان قهوه در روز، هیچ خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند و برای بدن ما مفید است.

 

منبع