به تازگی مطالعه ای بر روی موش ها انجام شده است که نشان می دهد مصرف مکمل روغن ماهی توسط پدرها باعث کاهش ریسک ابتلا به چاقی مفرط در فرزندشان می شود.

مکمل روغن ماهی و کاهش ریسک ابتلا به چاقی مفرط در دوران کودکی؛ پیش زمینه

تعداد مبتلایان به چاقی مفرط در سنین پنج تا 19 سال، از سال 1990 تاکنون بسیار زیاد شده است، بر اساس آمار منتشر شده، تعداد این گروه از مبتلایان به چاقی در سال 1990 برابر با 31 میلیون نفر بوده است اما در سال 2022 به 160 میلیون نفر رسیده است.

افزایش وزن مساوی با افزایش ریسک ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و افزایش کلسترول خون است. تاثیرات این افزایش وزن بر روحیه را هم نباید نادیده بگیریم. به گفته محققان، چاقی مفرط باعث کاهش اعتماد به نفس شده و فرد بیشتر در خطر افسردگی قرار می گیرد.

مکمل روغن ماهی و کاهش ریسک ابتلا به چاقی مفرط در دوران کودکی

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تاثیر رژیم غذایی پدر بر سلامت کودک را بررسی کنند.

به همین منظور، یک رژیم غذایی سرشار از چربی حاوی یا فاقد روغن ماهی برای حدود 150 موش آزمایشگاهی تعیین کردند. سپس این موش ها با موش های ماده جفت گیری کردند. موش های ماده از یک رژیم غذایی کم چرب و سالم تبعیت کرده بودند.

یافته های مطالعه

به گفته دستیار پروفسور این مطالعه، “با این که باید مطالعات انسانی هم در این زمینه انجام شود اما بر اساس یافته هایی که به دست آورده ایم، رژیم غذایی پدر و مادر تاثیر زیادی بر سلامت کودک شان دارد. مکمل روغن ماهی که کاملا بی خطر است، حکم یک سلاح قدرتمند برای افزایش سلامت نسل بعد را دارد.”

شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که وزن بدن فرزند آن دسته از موش های نر که مکمل روغن ماهی مصرف کرده اند، کمتر از موش هایی است که اصلا روغن ماهی دریافت نکرده اند.

علاوه بر این، مصرف کنندگان روغن ماهی از نظر سلامت متابولیک هم در وضعیت بهتری قرار دارند. به گفته محققان، از نظر بدن این گروه از کودکان هم بهتر نسبت به انسولین حساسیت نشان می دهد.

منبع