ابتلا به سرطان، یک مسئله بسیار چالش برانگیز در زندگی بیمار است. اما یکی از نگرانی های مهم دیگر، بازگشت سرطان است. اما حالا یک سوال جدید مطرح می شود: آیا همزمان با ابتلا به عارضه سرطان، ممکن است به یک سرطان جدید هم مبتلا شویم؟

چرا عارضه سرطان برای همیشه درمان نشده و دوباره برمی گردد؟

معمولا فاز اول درمان سرطان بسیار موفقیت آمیز است؛ اما گاهی اوقات چندین سلول سرطانی در بدن باقی می مانند. به مرور زمان، این سلول ها شروع به رشد کرده و دوباره بیمار با علائم سرطان مواجه می شود.

ممکن است چندین روز، ماه یا حتی چندین سال زمان ببرد تا سرطان دوباره برگردد. نوع سرطان جدید با سرطان قبلی یکسان است اما از طریق فرایندی به نام متاستاز، گاهی اوقات در یک اندام جدید شروع به رشد می کند.

علت اصلی بازگشت سرطان، به نوع سرطان و شیوه درمان آن بستگی دارد. علاوه بر این، مطالعاتی هم در همین زمینه در حال انجام است تا ژن هایی مشخص شوند که ریسک بازگشت سرطان را زیاد می کنند.

شانس بازگشت عارضه سرطان چقدر است؟

ریسک بازگشت سرطان به نوع سرطان بستگی دارد.

به لطف روش های جدید تصویر برداری و درمان سرطان، نرخ بازگشت سرطان در بسیاری از انواع این بیماری کم شده است. مثلا ریسک بازگشت سرطان روده بزرگ در سال 2004 برابر با 68 درصد بود اما در سال 2019 این ریسک به 31 درصد رسید.

در اکثر سرطان ها، سه سال اول بعد از بهبودی بیشترین ریسک از بابت بازگشت وجود دارد.

ابتلا به عارضه سرطان

احتمال ابتلا به سرطان دوم و غیرمرتبط با سرطان اول هم وجود دارد؟

اوایل سال جاری یک مورد ابتلا به سرطان ملانوما بدخیم (یک نوع سرطان پوستی) گزارش شد که بعد از مدتی به سرطان سینه هم مبتلا شد.

یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که ریسک ابتلا به سرطان جدید و غیرمرتبط با سرطان اول در بزرگسالان بین شش تا 36 درصد است.

چه افرادی در خطر ابتلا به سرطان غیرمرتبط با سرطان اول قرار دارند؟

به لطف روش های جدید تشخیص و درمان سرطان، طول عمر این گروه از بیماران هم زیاد شده است.

در قسمت بالا گفتیم که ریسک ابتلا به سرطان دوم بین شش تا 36 درصد است. این در حالی است که فقط بین 10 تا 12 درصد از بیماران به یک سرطان دیگر هم مبتلا می شوند.

یافته های به دست آمده از یک مطالعه دیگر که در آمریکا انجام شده است هم نشان می دهد که از هر 12 بزرگسال مبتلا به سرطان، به طور متوسط در بازه هفت ساله، فقط یک نفر به یک نوع سرطان دیگر هم مبتلا شده است.

چگونه می توان این ریسک را کم کرد؟

توصیه می شود که به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید. گاهی اوقات از روش درمان نگهدارنده برای کاهش ریسک بازگشت بعضی از سرطان ها هم استفاده می شود.

این در حالی است که هیچ روش مشخص و کارآمدی وجود ندارد که ریسک بازگشت سرطان یا ابتلا به یک سرطان دیگر را کم کند.

اما چندین کار برای کاهش ریسک عمومی ابتلا به سرطان وجود دارد؛ مثل سیگار نکشیدن، داشتن تحرک بدنی، خوردن خوراکی های سالم، حفظ وزن سالم، نخوردن مشروبات الکلی و استفاده از کرم ضدآفتاب.

منبع