رگ به رگ شدن کمر در بزرگسالان بسیار شایع است. بخش تحتانی پشت اغلب مستعد درد عضلانی است. این درد بیشتر اوقات با درد کمر اشتباه گرفته می‌شود. اگر درد فقط به سمت راست کمر متمرکز باشد، در واقع به طور خاص درد کمر محسوب نمی‌شود و می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. با این حال، جای نگرانی وجود ندارد زیرا این درد مورد اورژانسی محسوب نمی‌شود. محتمل‌ترین دلیل برای رگ به رگ شدن کمر در سمت راست کشیده شدن عضله است. احساس فرد در هنگام کشیده شدن عضله و درمان‌های آن در ادامه توضیح داده شده‌اند.

دلایل رگ به رگ شدن کمر

کمر یک ساختار قوی اما پیچیده است که در صورت وارد شدنِ فشار اشتباهی به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. یک حرکت اشتباه به راحتی موجب رگ به رگ شدن کمر می‌شود. رگ به رگ شدن کمر می‌تواند ناشی از بلند کردن جسمی سنگین به گونه‌ای نامناسب مانند خم شدن یا پیچاندن کمر باشد. روش صحیح بلند کردن این است که به اندازه ارتفاع جسم چمباتمه بزنید و کمر را صاف نگه دارید.

بسیاری از افراد نیز در اثر زمین خوردن یا حتی لغزش دچار رگ به رگ شدن کمر می‌شوند. واکنشی که بسیاری از افراد حین لغزش انجام می‌دهند کمر را تحت فشار قرار می‌دهد.

مواردی از قبیل بیرون زدگی دیسک کمر، وضعیت نامناسب قرارگیری بدن یا اضافه وزن قابل توجه احتمال بروز رگ به رگ شدن کمر را افزایش می‌دهند. موارد فوق فشار اضافی را بر عضلات و سایر ساختارهای کمر وارد می‌کنند.

رگ به رگ شدن کمر چه حسی دارد؟

علائم رگ به رگ شدن کمر می‌توانند از درد خفیف تا درد شدید متغیر باشند. اکثر افراد هنگام رگ به رگ شدن کمر احساس پیچ خوردگی ناگهانی یا افزایش درد در ناحیه آسیب‌دیده را دارند. در این حالت حرکت کمر در جهات خاصی به احتمال زیاد دردناک است و درد یا سفتی می‌تواند تحرک یا حتی راه رفتن را محدود کند. رگ به رگ شدن کمر بر ناحیه مشخصی تأثیر می‌گذارد و موجب بروز درد موضعی می‌شود. این ناحیه به لمس حساس است.

علائم خاصی وجود دارند که ممکن است نشانه مشکلات جدی‌تری باشند. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:

  • احساس سوزن سوزن شدن در پاها یا بازوها
  • دردی که تا پایین پا کشیده می‌شود
  • افزایش درد هنگام سرفه یا خم شدن به جلو

روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان رگ به رگ شدن کمر در وجود دارند. تعدادی از این روش‌ها عبارتند از:

روش‌های درمانی رگ به رگ شدن کمر

درمان رگ به رگ شدن کمر

درمان با استفاده از داروها

در صورت مراجعه به پزشک ممکن است داروهایی برای شما تجویز شوند. رگ به رگ شدن کمر را می‌توان با استفاده از NSAID ها که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند، مدیریت کرد. این داروها به کاهش التهاب در اطراف عضله درگیر و کاهش درد نیز کمک می‌کنند.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه در دسترس هستند، بنابراین می‌توانید به راحتی آن‌ها را تهیه کرده و در زمان تشدید درد از آن‌ها استفاده کنید. به غیر از این داروها می‌توانید از داروهایی استفاده کنید که از تفسیر سیگنال‌های درد در مغز جلوگیری می‌کنند. این داروها به شما کمک می‌کنند تا درد را احساس نکنید زیرا مغز درد را دریافت نمی‌کند.

علاوه بر این، پزشکان ممکن است داروهای شل‌کننده عضلانی را جهت کاهش سفتی عضلات تجویز کنند. در صورت تمایل به درمان رگ به رگ شدن کمر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

سرما درمانی و گرما درمانی

سرما درمانی و گرما درمانی برای افراد در سنین مختلف جهت درمان مشکلات مختلف مانند کمردرد مورد استفاده قرار گرفت‍ه‌اند. نتایج نشان داده‌اند که سرما درمانی و گرما درمانی جهت رفع رگ به رگ شدن کمر روش‌هایی بسیار مؤثر هستند و می‌توانند همزمان یا به عنوان درمان‌های جداگانه‌ای استفاده شوند. هر کدام از این درمان‌ها به شیوه‌ای متفاوت عمل می‌کنند.

گرما درمانی

گرما درمانی به بهبود گردش خون کمک می‌کند. با افزایش دمای ناحیه مورد نظر می‌توانید انعطاف‌پذیری عضلات را افزایش دهید. گرما درمانی به بهبود رگ به رگ شدن کمر کمک می‌کند. همچنین گرما درمانی برای بهبود عضلات آسیب دیده پس از رگ به رگ شدن کمر بسیار مفید است.

سرما درمانی

سرما درمانی با کاهش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده برعکس گرما درمانی عمل می‌کند. به این ترتیب التهاب کاهش می‌یابد و بافت دیگر آسیب نمی‌بیند. اگر بافت‌های شما آسیب دیده‌اند سرما درمانی به کاهش درد در آن‌ها کمک می‌کند. روند ارسال پیام‌های مربوط به درد نیز در مغز کند می‌شود و مغز چنین پیام‌هایی را دریافت نخواهد کرد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

اگر تصمیم به درمان و بهبود درد ناشی از رگ به رگ شدن کمر دارید، باید بدانید که فیزیوتراپی بهترین راه حل محسوب می‌شود. تمرین‌های فیزیوتراپی متعددی وجود دارند که می‌توانند بلافاصله درد شما را تسکین دهند. شما می‌توانید این تمرینات فیزیوتراپی را در اینترنت جستجو کنید یا به متخصص درمان کمردرد در تهران مراجعه کنید.

ماساژ

ماساژ با تسکین عضلات به کاهش کمردرد کمک می‌کند. فشار اضافی حین ماساژ به رفع اسپاسم و شل شدن عضلات کمک می‌کند. یک ماساژ خوب باعث افزایش جریان خون در کمر می‌شود و در رفع رگ به رگ شدن کمر و درد ناشی از آن مؤثر است.

وارد کردن فشار

وارد کردن فشار درمانی عالی برای کاهش التهاب کمر است. این روش به کاهش درد و افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کند.

تمرینات کمر

ممکن است عجیب به نظر برسد که از شما بخواهیم تمریناتی را انجام دهید در حالی که به سختی می‌توانید حرکت کنید. با این حال، انجام تمرینات ورزشی برای بهبود رگ به رگ شدن کمر مفید است. انجام تمرینات به شما کمک می‌کند تا عضلات خود را تقویت کنید و جریان خون را بهبود بخشید.

لازم نیست که تمرینات سختی را انجام دهید. تمریناتی با شدت کم نیز موجب ایجاد انعطاف‌پذیری و افزایش قدرت عضلات کمر می‌شوند. می‌توانید حرکات کششی جهت بهبود رگ به رگ شدن کمر را در اینترنت جستجو کنید.

تغییر در سبک زندگی

اگر سبک زندگی کم تحرکی دارید، بهتر است که تغییراتی در آن ایجاد کرده و فعالیت بیشتری داشته باشید. افزایش فعالیت به شما در افزایش قدرت و تسکین دردهای کمر کمک می‌کند.

رفع مشکل رگ به رگ شدن کمر چه مدت طول می‌کشد؟

اگر درد خیلی شدید نباشد ظرف مدت یک هفته بهبود می‌یابید. اما اگر درد بسیار شدید باشد، زمان بازیابی گاهی تا بیش از 4 هفته نیز طول خواهد کشید.

اگر درد بسیار شدید است و با مشکلات زیادی روبرو هستید باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. ممکن است از علت دقیق درد آگاهی نداشته باشید. اگر منشاء درد علتی به غیر از رگ به رگ شدن کمر و به عنوان مثال بیرون‌زدگی دیسک باشد، چه باید بکنید؟ درد فتق دیسک گاهی با رگ به رگ شدن کمر اشتباه گرفته می‌شود و باید به صورت تخصصی بررسی گردد. بنابراین تشخیص دقیق منشاء درد تنها با مراجعه به پزشک امکان‌پذیر است. در صورت تشخیص رگ به رگ شدن کمر باید در اسرع وقت تحت درمان مناسب قرار بگیرید.