به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد رفلاکس اسید معده منجر به افزایش ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی می شود.

رفلاکس اسید معده و افزایش ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی؛ پیش زمینه

رفلاکس اسید معده به بازگشت اسید به مری گفته می شود. معمولا مردم این عارضه را با عنوان ترش کردن می شناسند. در نتیجه ابتلا به این عارضه، محتویات و اسید معده به مری برمی گردند.

از جمله علائم این بیماری می توان به سوزش یا درد در قسمت بالایی شکم و قفسه سینه اشاره کرد. معمولا بعد از غذا خوردن یا دراز کشیدن، این وضعیت بدتر هم می شود.

سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی و خوردن قهوه، باعث تحریک شروع این وضعیت می شوند.

فیبریلاسیون دهلیزی در اصل یک نوع بیماری قلبی است که در نتیجه ابتلا به آن، ضربان قلب نامنظم می شود.

دلیل ویژه و واحدی برای ابتلا به این عارضه وجود ندارد؛ با این حال، بیماری قلبی مادرزادی، نارسایی قلبی، فشار خون بالا و بیماری مزمن ریه، همگی ریسک ابتلا به این عارضه را زیاد می کنند.

رفلاکس اسید معده و افزایش ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند نقش رفلاکس اسید معده به عنوان یک فاکتور کلیدی در ابتلا به عارضه فیبریلاسیون دهلیزی را بررسی کنند. به همین منظور، از دو تکنیک استفاده کردند.

محققان برای این که ارتباط بین عوامل ژنتیکی و ابتلا به این عارضه معده و روده را بررسی کنند، داده های مربوط به 602.604 نفر را ارزیابی کردند. برای ارزیابی رابطه بین عوامل ژنتیکی و فیبریلاسیون دهلیزی هم از داده های مربوط به 1.03 میلیون شرکت کننده استفاده شد. همگی این شرکت کنندگان در دو مطالعه دیگر حضور داشته اند و حالا از اطلاعات شان برای انجام این مطالعه استفاده شده بود.

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “نتایج نشان می دهد که ترش کردن همزمان ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را هم زیاد می کند. بنابراین، افرادی که رفلاکس اسید معده دارند، باید هر چه سریع تر تحت درمان قرار بگیرند تا ریسک ابتلا به عارضه دوم در آن ها کم شود.”

یکی از روش هایی که محققان برای بررسی انتخاب کرده بودند، ارزیابی تصادفی مندلین بود. در این روش از 76 چند ریختی تک نوکلئوتید به عنوان نشانگر استفاده می شود.

بررسی ها نشان داد که میان پیش بینی ژنتیکی ریسک ابتلا به رفلاکس اسید معده با افزایش ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی یک رابطه قوی دارد.

منبع