به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد افرادی که به طور منظم دوچرخه سواری می کنند، در آینده کمتر دچار زانو درد و استئوآرتریت می شوند.

دوچرخه سواری و پیشگیری از زانو درد؛ پیش زمینه

روماتولوژیست ها مردم را تشویق به داشتن تحرک بدنی مستمر می کنند تا به استئوآرتریت، یعنی شایع ترین نوع آرتروز، مبتلا نشوند.

البته به نظر می رسد که برای پیشگیری از بروز زانو درد و ابتلا به استئوآرتریت، دوچرخه سواری بهترین گزینه موجود است.

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند رابطه بین دوچرخه سواری و اثرات آن بر ابتلا به استئوآرتریت زانو را بررسی کنند.

آن ها به منظور انجام این مطالعه، از داده های مربوط به شرکت کنندگان یک مطالعه دیگر استفاده کردند. سن شرکت کنندگان بین 45 تا 79 سال بود.

علاوه بر این، از آن ها خواسته شد تا به یک پرسش نامه جواب دهند. درباره میزان انجام فعالیت های فیزیکی مثل دوچرخه سواری (در خارج از خانه یا با دوچرخه ثابت) در چهار بازه زمانی سوال پرسیده شد. بازه های زمانی شامل 12 تا 18 سال، 19 تا 34 سال، 35 تا 49 سال و 50 سال یا بیشتر بود. بیش از 2.600 نفر این پرسش نامه را تکمیل کردند.

دوچرخه سواری و پیشگیری از زانو درد

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “در مقایسه با افرادی که دوچرخه سواری نمی کردند، احتمال بروز زانو درد دائم در افرادی که مدام دوچرخه سواری می کردند، 17 درصد کمتر است. علاوه بر این، هر چقدر که تعداد سال های انجام این فعالیت بدنی بیشتر شود، ریسک زانو درد هم کمتر می شود.”

بررسی های محققان نشان داد افرادی که در هر بازه زمانی از عمرشان این فعالیت را انجام داده بودند، در مقایسه با آن هایی که اصلا سوار دوچرخه نشده بودند، کمتر دچار زانو درد شده بودند.

علاوه بر این، حتی آن هایی که همیشه این فعالیت را انجام می دادند هم بسیار کمتر زانو درد داشتند.

محققان در پایان به این نکته اشاره می کنند که اگر افراد به فکر این هستند که در آینده دچار زانو درد نشوند، دوچرخه سواری یک راه عالی برای پیشگیری از بروز این عارضه است. علاوه بر این، هر چقدر که مدت زمان انجام این فعالیت بیشتر شود، مزایای آن هم به همان نسبت بیشتر می شود.

از جمله محدودیت های این مطالعه می توان به این مورد اشاره کرد که داده ها توسط شرکت کنندگان ارائه شده است و محققان نقشی در جمع آوری داده نداشته اند.

منبع