مدیریت و حل مشکل رفلاکس معده بستگی به سه عامل اندازه لقمه غذا ، زمان غذا خوردن و تعادل رژیم غذایی دارد که در این مطلب از دکتر چک به آنها اشاره خواهد شد.
اگر بصورت پیوسته از این بیماری رنج میبرید باید بدانید که شما تنها نیستید و انسان های زیادی با رفلاکس معده، این بیماری سخت و ناراحت کننده درگیر هستند. طبق تحقیقات انیستیتوی ملی دیابت، گوارش و بیماری های کلیوی آمریکا از هر پنج بزرگسال، یک نفر به رفلاکس معده مبتلا می باشد. با این وجود بسیاری از مردم دقیق نمی دانند که این بیماری چیست؟ چه عواملی باعث بوجود آمدن آن می شود و برای درمان آن باید چه کاری انجام داد. در ادامه ما از یک متخصص گوارش برای توضیح دادن این موارد کمک خواهیم گرفت.

رفلاکس معده زمانی اتفاق می افتد که اسید معده در هنگام برگشت به اشتباه داخل مری وارد شود.
اسکات گابارد پزشك متخصص گوارش در كلینیك كولوند می گوید: بیماری ریفلاکس معده وقتی اتفاق می افتد كه محتویات اسید معده به داخل مری برگردد و باعث ایجاد سوزش در سر دل یا بالای معده شود. از نظر بالینی این امر به این دلیل اتفاق می افتد که دریچه تحتانی مری (که اسفنکتر پایین مری نامیده می شود) هنگامی که قرار نیست باز شود ، باز می شود و اجازه می دهد تا اسید معده به داخل مری برگردد و مشکلاتی ایجاد کند.

نحوه غذا خوردن ما نقش مهمی در وقوع رفلاکس معده دارد و این جای تعجب نیست
از آنجایی که رفلاکس معده نوعی اختلال در هضم است، اینکه چه چیزی و چگونه بخوریم بر پیدایش علائم آن تاثیر می گذارد. گابارد می گوید: وعده های غذایی که در آن تکه های لقمه بزرگ باشد و خود غذا نیز پر چرب باشد باعث می شود تا اسفنکتر پایین مری باز شود. علاوه بر این خواب یا دراز کشیدن در فاصله 3ساعت بعد از صرف غذا باعث ایجاد این بیماری می شود. زیرا برای هضم کامل غذا و خالی شدن معده 4 تا 6 ساعت زمان لازم است و اگر وعده غذایی پرچرب یا دارای تکه های بزرگ باشد این مدت بیشتر نیز خواهد شد.

غذاهای پرچرب، دارای کالری زیاد و پر فیبر بدترین نوع غذاها در زمان وقوع رفلاکس معده می باشند.

از آنجا که فیبر و چربی باعث کند شدن روند هضم غذا می شوند، مصرف آنها در زمان این بیماری سوزش سرمعده را بیشتر می کند. وجود چربی و فیبر در هر رژیم غذایی سالم، لازم و مفید است ولی اگر دچار رفلاکس معده هستید باید مصرف آن را به حداقل برسانید. طبق نتایج پژوهشی که در ژورنال هپاتولوژی چاپ شده، خوردن غذاهای کم چرب(کمتر از 500 کالری و کمتر از 15 گرم چربی) علائم وقوع رفلاکس را در اشخاصی که مدام به آن مبتلا می شدند، کمتر کرده است.

اگر از رفلاکس معده رنج می برید رژیم غذایتان را تغییر دهید و از مصرف زیاد غذاهای سرخ شده، تکه های گوشت چربی دار و دسرهای که دارای چربی هستند، خودداری کنید. حتی چربی های سالم مانند آجیل ها، کره آجیل ها، روغن زیتون و آووکادو برای این بیماری مضر هستند. البته ذکر این نکته ضروری است که منظور حذف کامل این موارد از رژیم غذای نیست بلکه آنها را باید در مقدار کوچک و در طول روز خورد. تمامی این گفته ها در مورد غذاهای پر فیبر ماننده میوه ها، سبزیجات و غلات نیز صادق است و مصرف بیش از اندازه اینها باعث تشدید علائم رفلاکس معده می شود(هرچند برای گوارش و دفع مدفوع مفید هستند)
تمامی این موارد گفته شده هرچند برای سیستم گوارشی شما مفید هستند ولی بصورت حتمی از رفلاکس معده جلوگیری نمی کنند.

انتخاب تکه های نازک گوشت و پروتئین بهتر از تکه های بزرگ و پرچرب است زیرا پروتئین علائم رفلاکس معده را تشدید نمی کند. گابارد می گوید ، خوردن یک رژیم غذایی متعادل به طور کلی یکی دیگر از راه های عالی برای کاهش علائم است. با اینکه خوردن میوه ها، سبزیجات و چربی ها باعث تشدید علائم رفلاکس می شود ولی اگر به میزان کم و در طول روز مصرف شود، برعکس رفلاکس معده را کاهش می دهد. غذاهای سرشار از فیبر محلول مانند جو دوسر نیز می تواند علائم را کاهش دهد، زیرا باعث جذب اسید معده می شود.

همچنین گابارد پیشنهاد می کند که بعد از هر وعده غذایی و میان دو وعده اصلی آب میل کنید. آب کمک می کند تا قسمت فوقانی معده که فوندوس نام دارد پر شود و این قسمت سیگنال سیری(اشباع) را به مغز صادر کند این کار باعث می شود تا مقدار مصرف چربی و کالری کمتر شود و نتیجه این امر نیز کاهش علائم رفلاکس خواهد بود.

جمع بندی:

مدیریت صحیح رفلاکس معده در گرو کوچک کردن تکه های غذا و نخوابیدن(دراز نکشیدن) بلافاصله بعد از خوردن غذا می باشد. غذاهای پر چرب، پر کالری و دارای فیبر زیاد می توانند علائم رفلاکس را تشدید کنند ولی مهم ترین چیز این است که بدانید چه مقدار و کی بخورید نه اینکه چه چیزی بخورید. سعی کنید وعده های غذایی را زیر 500 کالری و 15 گرم چربی نگه دارید ، به خصوص وعده های غذایی که در آخر روز دارید. اگر می توانید تا 4 ساعت بعد از صرف غذا نخوابید و اجازه دهید معده بصورت کامل آن را هضم کند، این کار کمک زیادی به معده خواهد کرد.